בימים האחרונים מתנהל ברשת קמפיין ושמו "גני טרום, טרום טראומה", שאותו מוביל פורום ועדי ההורים היישובי, המונה כ־80 ועדים, ועמותת כולנו משפחה. אל הקמפיין הצטרפו מאות הורים, ששלחו מכתב המופנה אל ראש הממשלה, המשמש כשר החינוך, בנוגע לתנאים בגני טרום טרום חובה.
 
"בגן של 35 ילדים בני שלוש, יש כיום השגחה של גננת אחת ושל סייעת אחת בלבד, בלי התאמה לצרכים הפיזיים והרגשיים של פעוטות כה רכים, דבר הפוגע בהתפתחותם התקינה של הילדים ומסכן את בטיחותם", נכתב בקמפיין, הדורש למצוא פתרון מיידי לבעיה.
 
על פי נתוני משרד החינוך, יש כיום בישראל 400,000 ילדים במערכת החינוך הרך, ב־ 5367 גני טרום חובה וב־ 8496 מוסדות גן מעורב (בני 5-3).
 

לבנות השירות הלאומי, תחליף לסייעת שנייה בגנים, הוקצו 1,200 תקנים, ומתוכם מאוישים כ־ 920 תקנים בלבד. במרבית הגנים ברחבי הארץ כמעט שאין מענה לבעיה מלבד בכמה רשויות מקומיות, בעיקר במרכז הארץ, שפתרו את הבעיה לשנת הלימודים הנוכחית בהקצאת כספים מהקופה העירונית.
"לאחר שנתיים שבהן חוק חינוך חובה חינם מיושם בגנים מגיל שלוש, קמה צעקה של ההורים ברחבי הארץ על התנאים הבלתי נסבלים בגנים. פנינו למשרד
החינוך בנושא כאוב זה", הסביר ישראל אליסף, מרכז תחום הגנים בפורום ועדי ההורים.
 
"הגננות בשטח צועקות 'הצילו'. מגיעות לגנים בנות שירות לאומי בנות 18, שבאות לסייע רק בדברים מסוימים, ללא כל הכשרה", סיפרה דורית חזן, סגנית יו"ר ארגון "גננות מחנכות" וגננת בטרום טרום חובה בירושלים, "אם כבר נותנים סייעות, אז שייתנו כאלה שיש להן הכשרה. בחלק מהגנים יש סייעות שלא הוכשרו לעבודה בגן ילדים", אמרה.
 
"חובה להציב סייעת נוספת בגן ילדים שבו לומדים ילדים בני שלוש. הצורך בא לתת מענה חינוכי וראוי לתלמידים שנמצאים בראשית דרכם במערכת החינוך. הנושא נמצא זה שנים על שולחן משרד האוצר, אך לצערנו נדחה שנה אחר שנה למרות הצורך והחשיבות של הנושא", אמר אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי אגפי חינוך.
 
גננת מראשון לציון ל"מעריב־השבוע": "אני גננת טרום טרום חובה. מתחילת השנה יש לנו רק סייעת אחת ל־ 33 ילדים. התחלנו את השנה כשמחצית
מהילדים לא גמולים ואנחנו מתעסקים רוב הזמן בהחלפת חיתולים לילדים. אני מגיעה לגן, ואחרי שש שעות אני מותשת,  יכולה ליהנות מחינוך הילדים. אם
משרד החינוך כבר אישר חוק חינוך חובה חינם לבני שלוש, שידאג לכוח אדם נוסף".
 
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "יישום החלטת הממשלה לחינוך חינם הגדיל את אוכלוסיית ילדי הגנים במערכת הציבורית. אנחנו שמחים על כך ורואים חשיבות רבה במתן חינוך מיטבי. יחד עם זאת, במשרד מודעים לקשיים שאיתם מתמודדות הגננות ושוקדים לקידום פתרונות שונים. אחד מהם יושם החל משנת הלימודים תשע"ד בשיבוץ בנות שירות לאומי בגנים. כבר בשנתיים הראשונות לרפורמה שולבו למעלה מ־ 90% מהילדים בגילאי 4-3 בגנים וזכו לחינוך
חינם. נתוני הביקוש מעידים על רצון ההורים לשלב את ילדיהם במערכת החינוך הציבורית".