“אנחנו דואגים לילדים שלנו ועומדים חסרי אונים בלי שנוכל לתת להם חשמל ומים זורמים. חורף עכשיו, קר מאוד בכפר, ביום ובעיקר בלילה. אנחנו אזרחי המדינה הזו, אבל כבר 15 שנה רודפים אחרי הגורמים שיכולים לעזור לנו. כל אחד מגלגל אותנו למקום אחר. זה ייאוש נורא, אי אפשר להסביר אותו”. 

סלאח סואעד מתגורר עם משפחתו הענפה בכפר כמאנה בגליל. בכפר הבדואי גרים 1,400 תושבים. משפחת סואעד מונה 70 נפשות. כל בניה שירתו בצה”ל. רבים מהם בצבא קבע. המשפחה מתגוררת עשרות שנים בשכונת סוויד בכפר. זה 15 שנה שאין חשמל ומים זורמים בבתים שלה. השטחים שבהם ממוקמים מבני המשפחה הוצאו לפני שנים רבות מתוכנית המתאר של הכפר.
"הסכמנו שיוציאו אותנו מהתוכנית כי הובטח לנו שהמגרשים שמיועדים למשפחה יוכנסו לתוכנית המתאר החדשה של היישוב”, טוענים בני המשפחה, אבל התוכנית מתעכבת ומאז אנחנו נופלים בין הכיסאות”. את זכות הבחירה שלהם למועצה ולכנסת מממשים בני משפחת סואעד במועצה האזורית משגב. אלא ששם טוענים כי המשפחה שייכת בכלל לתחום השיפוט של עיריית כרמיאל.

סלאח סואעד (33),  נשוי ואב לארבעה ילדים, שירת בעשור האחרון כאיש צבא קבע, נגד בחיל האוויר. לאחרונה השתחרר ויצא לאזרחות. “אנחנו גרים בלי חשמל ובלי מים”, הוא מספר, “מנסים איכשהו להסתדר. כל גורם אומר שאנחנו לא שייכים אליו. היו פעמים שהשכנים הסכימו שנתחבר לחשמל שלהם, אבל מספיק שאתה רב איתם והם מיד מנתקים אותך. הדאגות הקיומיות האלה מתישות ומכניסות אותנו לדיכאון. אנחנו מרגישים כמו בעולם שלישי”.


בני משפחת סואעד בביתם. צילום: באדיבות המשפחה
סלאח מוסיף ומספר כי “אני וארבעה אחים שלי שירתנו בצבא קבע. אחד האחים עדיין משרת בקבע בימים אלה. זה סבל שאי אפשר לתאר, אבל המערכת אטומה, אף אחד לא רואה אותנו. כאילו נעלמנו מהמפה. הבת הבכורה שלי בת 12 וחולמת על חדר משלה, כמו שאני חלמתי על חדר כשהייתי ילד. רק צריך שיאשרו את התוכניות כדי שנוכל להתחיל להסתדר.
“אני מרגיש שאין לי אבא ואמא, אף שהייתי הכי נאמן למדינה. כל אחד מסיר אחריות. אם אנחנו בוחרים למועצה ולכנסת במשגב, איך הם אומרים לי שאנחנו לא שייכים אליהם? שוב מגיע החורף וזה לא אנושי. אנחנו רק רוצים לחיות כמו בני אדם”.
מהמועצה האזורית משגב נמסר בתגובה: “בתי המשפחה נמצאים באזור השייך מוניציפלית לכרמיאל ולא למשגב, בשטח חקלאי שאינו מיועד לבנייה, ולכן לא ניתן להקים בו תשתיות. ביישוב הסמוך יוקצו בקרוב מגרשים על ידי רשות מקרקעי ישראל במרחק כ־ 100 מ' משכונת סוויד. בני המשפחה יוכלו לפנות למינהל ולרכוש מגרשים אלה”.
מעיריית כרמיאל נמסר: “מדינת ישראל בנתה לתושבים הבדואים יישוב על הר כמון ובהם תושבי כמאנה. לגבי טענות המשפחה, הנושא ייבדק על ידי העירייה”. 
במשרד הפנים אמרו בתגובה כי "בכמאנה תוכנית מתאר מאושרת. בהתאם לחוק, בישראל לא ניתן לחבר לחשמל מבנים בלתי חוקיים שהוקמו ללא היתר. ככל הידוע לנו, אין כרגע תוכנית מתאר האמורה להסדיר את הבנייה האמורה. אם תוגש תוכנית מתאר להסדרה, היא תיבחן על ידי מוסדות התכנון כמקובל”.