מימין ומשמאל תוקפים את נתניהו ומדיניותו בעקבות פירסום דו"ח העוני: היום (שני), בכנס עמותות המזון שהתקיים בבית פרס לשלום ביפו, נחשפו ממצאי דו"ח העוני האלטרנטיבי לשנת 2014 של ארגון לתת. הנתונים מצביעים על החרפה במצב העוני בישראל בשנה האחרונה.

את הכנס פתח הנשיא לשעבר, שמעון פרס, אשר התייחס לממצאי הדו"ח, סוגיית אי הביטחון התזונתי ואחריות המדינה לטיפול בעוני ואמר: "דוח העוני של ארגון לתת הוא כתב אישום חמור ביותר כלפי עצמנו. אי אפשר לדחות או לזלזל בנתוני הדוח. את הילדים והזקנים הרעבים אי אפשר להאכיל עם הצהרות. אנחנו לוקחים מילדינו את העתיד. אם לא נעלה את הנושא לראש סדר העדיפויות, אולי ננצח בקרבות אך נפסיד את ילדינו. אלו הם חיילי העתיד ואלו הם האנשים שגידלו אותנו. כמו שידענו לאסוף כספים לביטחון ומלחמה, מחובותינו לגייס כספים לטיפול בעוני. הבחירות הן ההזדמנות לעשות צדק חברתי בכדי שנהיה עם ששלם עם עצמו ובעל חוסן חברתי. על כל המפלגות לשים את הטיפול בעוני בראש סדר העדיפויות על סדר היום".

לקריאתו זו של הנשיא התשיעי מצטרף גם הפורום למאבק בעוני, קואליציית ארגונים חברתיים ששמה לה למטרה להעלות את נושא הפערים החברתיים לדיון ציבורי לקראת מערכת הבחירות הקרובה. עשרות הארגונים החברים בפורום משיקים בימים אלה קמפיין ברשתות החברתיות הקורא למועמדים בבחירות להציג את פתרונותיהם למיגור העוני. הקמפיין גם יכלול פעולה אקטיבית של אזרחים הפונים למועמדים במייל בדרישה להציג את מדיניותם בנושא שחיקת מעמד הביניים והידרדרות אזרחים לעוני ומצוקה. לטענת הארגונים על הממשלה מוטלת חובה להבטיח תשתיות חברתיות ופיזיות המאפשרות לכל תושבי ישראל רמת חיים נאותה ולספק שירותים ציבוריים ראויים כשרק התמדה ובניית תוכנית רצינית ומעמיקה תביא לצמצום העוני. 

גם משה כחלון, יו"ר מפלגת כולנו ואחד השמות החמים ביותר לקראת הבחירות הקרובות, תקף את נתניהו: "דוח העוני של ארגון "לתת" מאמת את התחושות הקשות שאנו מרגישים בשנים האחרונות - העוני בישראל מחריף, הפערים גדלים ואי השוויון מקבל ממדים חסרי תקדים. ילדים שהולכים לישון רעבים וקשישים אשר מוותרים על תרופות וטיפולים הם דבר שלא ניתן לקבל אותו". 

עוד אמרו ב"כולנו" כי המצב הזה הוא אינו גזירת גורל אלא חלק משיטה שחייבים לשנות. "הטייקונים וקבוצות הכח הפכו את ישראל למקום שבו דור שלם לא מצליח לראות את האופק. מלחמה בקבוצות כוח אלו ופירוק הריכוזיות הם המפתח להורדת יוקר המחייה, שבירת מעגל העוני ומתן תקווה ואופק חדש לדור של ילדינו". 

גם מפלגת יש עתיד הגיבה לממצאים החמורים, לפיהם כל ילד שלישי בישראל הוא עני:
 "הנתונים על היקף העוני בישראל הם תעודת עניות לראש הממשלה. לאחר כשנתיים בהן נעשתה עבודה מאומצת לעצור את זליגת מעמד הביניים לשכבות החלשות ולחלץ ילדים וקשישים ממעגל העוני, ראש הממשלה עדיין אינו רואה את המראות ולא שומע את הקולות. נתניהו מעדיף להעביר מאות מילוני שקלים להתנחלויות מבודדות כדי לקרוץ לחברי מרכז הליכוד וממשיך להתעלם מהמצוקות בחברה הישראלית".



בליכוד הגיבו להאשמות נגדם: ״כאשר ראש הממשלה נתניהו העלה את שכר מינימום ל-4,300 שקל בשנת 2011 זו הייתה עשייה. לא הצהרות. כאשר חוקקנו את חוק חינוך חינם מגיל 3 וחסכנו 800 שקל למשפחה לכל ילד זו הייתה עשייה. לא הצהרות. כאשר הכנסנו רפואת שיניים חינם לילדים עד גיל 12 זו הייתה עשייה. לא הצהרות. כאשר נתנו שנה אקדמית חינם לחיילים משוחררים מהנגב והגליל והורדנו את מחירי הסלולר זו הייתה עשייה. לא הצהרות. ההצהרות היחידות הן ההשמצות חסרות היסוד של אנשי השמאל נגד נתניהו והליכוד. ועכשיו, אחרי ההצהרות נגד נתניהו, ספרו בבקשה מה המעשים שעשיתם אתם אנשי השמאל למען הציבור?!".

ח״כ עיסאוי פריג׳ (מרצ) אמר כי נדרש שינוי מהותי בסדרי העדיפיות: ״דוח העוני משקף את הניתוק של ראש הממשלה מהציבור ואת בזבוז הכספים של הממשלה. במקום להשקיע כספים בנושאים חברתיים, בחר ראש הממשלה לבזבזם על אתרי תיירות בהתנחלויות. הבחירות חסכו מהציבור הידרדרות של שנתיים נוספות וכעת ניתנה החותמת הרשמית כי החלפת השלטון היא הכרח קיומי וכי נדרש שינוי מהותי בסדר העדיפויות״
 
. יו"ר מועצת יש"ע לשעבר,דני דיין, המועמד בפריימריס בבית היהודי הגיב על על דברי פרס: "מדובר באיש שתקציב יום ההולדת ה90 שלו, שנחגג במשך שנה שלמה, היה יכול להאכיל עשרות אלפי רעבים, ובנוסף תקציב בית הנשיא בתקופתו צמח במיליוני שקלים והגיע לכ60 מיליון שח. לא פרס הוא שילמד אותנו מה הוא צדק חברתי".