תפנית דרמטית ביחסי ארצות הברית וקובה: נשיא ארה"ב ברק אובמה הכריז הערב (רביעי) על מדיניות חדשה בנוגע לקובה בהצהרה לתקשורת ואמר כי "הבידוד לא עבד, הגיע הזמן לגישה חדשה". 

אובמה הוסיף כי הוא "מאמין שאנחנו יכולים לעשות יותר כדי לעזור לעם הקובני" באמצעות הסכם עם הממשלה הקובנית.

הנשיא האמריקאי אמר כי הנחה את מזכיר המדינה ג'ון קרי לקיים שיחות לקיים שיחות במטרה לחדש את היחסים הדיפלומטיים עם הוואנה והורה לפתוח שגרירות בבירת האי השכן. בנוסף קיבל קרי הנחיה לבחון את הוצאתה של קובה מרשימת המדינות התומכות בטרור, ככל הנראה בדרך להקלה בסנקציות. 

לדברי הנשיא, קנדה מילאה תפקיד חשוב בהפשרת היחסים בין ארצות הברית לקובה ואף הודה לאפיפיור פרנציסקוס על עזרתו בתיווך ביניהן.

נשיא קובה, ראול קסטרו, שנאם אף הוא בפני האומה הקובנית, הודה אף הוא לאפיפיור ואמר כי הנשיא אובמה ראוי לכבוד.

גורמי ממשל אמריקאיים מסרו מוקדם יותר כי וושינגטון תפתח בשיחות עם השלטון בהוואנה במטרה לחדש את היחסים הדיפלומטיים בין המדינות אחרי יותר מ-50 שנה של עוינות. ההודעה הגיעה אחרי שקובה שחררה מטעמים הומינטריים אזרח אמריקאי-יהודי שהוחזק במעצר במשך חמש שנים. 

הזרז לשינוי במדיניות הוא יציאתו לחופשי של אלן גרוס (65), שהיה כלוא בקובה במשך חמש שנים, ושוחרר אחרי משא ומתן חשאי שקיימו שתי המדינות בדרג הגבוה ביותר בשנה האחרונה. במקביל, בוצעה עסקת חילופי מרגלים, כאשר ארצות הברית שחררה שלושה קובנים שהיו עצורים בפלורידה בחשד לריגול מאז 2001, בעוד קובה שחררה אדם ששימש מקור של הביון האמריקאי וישב בכלא במשך יותר מעשרים שנה. 

גרוס, שעבד בחברת מחשבים במרילנד, נשלח לקובה לפני חמש שנים על מנת להתקין רשת אינטרנט עבור הקהילה היהודית במסגרת עבודת קבלנות מטעם הסוכנות האמריקאית לפיתוח בינלאומי. אולם הוא נעצר כשברשותו ציוד תקשורת והוא הורשע בחתרנות ונשלח ל-15 שנות מאסר. 


אלן גרוס ואשתו ג'ודי לאחר חזרתו לאדמת ארצות הברית. צילום: רויטרס

הקובנים הציעו כמה פעמים לשחרר את גרוס בתמורה לשלושת אזרחיהם, אולם הממשל האמריקאי סירב. המפנה התרחש בשל מצבו הבריאותי המתערער של גרוס, כאשר רעייתו ג'ודי  ופרקליטו, סקוט גילברט, שביקרו אותו בכלא הקובני סיפרו כי הוא בקושי מצליח ללכת והוא עיוור בעין אחת. "מספיק זה מספיק", אמרה גרוס מוקדם יותר החודש. "בעלי שילם מחיר איום ונורא על שירותו למען המדינה והקהילה". 

בתגובה לקריאתה של גרוס, שהצטרפה לעצומות של עשרות סנאטורים ומאות רבנים, שינה אובמה את עמדתו. בראשית החודש, הוא הצהיר כי אם אכן ישוחרר האזרח האמריקאי, הדבר עשוי להשפיע לטובה על היחסים בין וושינגטון להוואנה. "שחרורו של גרוס על בסיס הומניטארי יסיר מכשול בדרך ליחסים חיוביים יותר בין ארצות הברית לבין קובה", אמר. 

היחסים בין שתי המדינות נותקו אחרי המהפכה הקומוניסטית של פידל קסטרו בשנת 1959. שלוש שנים לאחר מכן, עמדה קובה במרכזו של משבר חריף כאשר האמריקאים הטילו מצור על האי בעקבות כוונתה של ברית המועצות להציב במקום טילים בליסטיים שיאיימו על ארצות הברית. בסופו של המשבר החמור ביותר של המלחמה הקרה, נסוגו הסובייטים, אולם ארצות הברית השאירה על כנו אמברגו שאסר על קיום קשרים כלשהם עם קובה. 

מאז שאובמה נבחר לבית הלבן, הוא החל לקדם צעדים להקלת ההגבלות האמריקאיות על קובה, במיוחד לנוכח הרפורמות החברתיות והכלכליות שבהן נקט נשיא קובה, ראול קסטרו, מאז שהחליף את אחיו החולה בשנת 2008. בדיוק לפני שנה, בטקס האשכבה לנלסון מנדלה בדרום אפריקה, נרשם רגע היסטורי כאשר אובמה וקסטרו לחצו ידיים על הבמה והחליפו מילים אחדות.