משיח, כך לימדו אותנו חכמינו, אמור להגיע כשהוא רכוב על גבי חמור. "גילי מאוד בת ציון, הריעי בת ירושלים", נכתב בפרק ט' בספר זכריה, "הנה מלכך יבוא לך. צדיק ונושע הוא, עני ורוכב על חמור, ועל עיר בן אתונות". אז אולי המשיח עצמו לא מאמין בתחבורה עתידנית, אבל בקרב אלו המזוהים יותר מכל עם הפעילות להחשת בואו נפוץ השימוש בכלי תחבורה מודרניים לעילא ולעילא. 


לקראת סוף השבוע שעבר שטפו אלפי חסידי חב"ד את נמלי התעופה המשרתים את העיר ניו יורק. כולם נוחתים וממהרים אל היכן שנמצאות מחשבותיהם לאורך כל השנה באשר יהיו: מרכז חב"ד העולמי בשדרות איסטרן פארקאווי שבשכונת קראון הייטס שבברוקלין, ו"אוהל" הרבי ששוכן בבית העלמין מונטיפיורי שבקווינס.

אלפי השלוחים הם סיירת הקומנדו שייסד הרב מנחם מנדל שניאורסון כדי להפיץ את ערכי החסידות לכל יהודי באשר הוא. נראה שאין יהודי בכל רחבי העולם שלא נתקל בשליח אחד לפחות, והתרשם עמוקות מההקרבה האישית והנכונות לממש את רצונו של הרבי, גם אם זה מגיע על חשבון הנוחות האישית והקרבת חיי המשפחה. 


בניגוד למה שרבים טועים לחשוב, לא קלים הם חייו של השליח. שלוחי חב"ד כמעט ולא מקבלים מימון לפעילותם השוטפת מארגון הגג שלהם. פעילותם דומה יותר למודל ההפעלה של זכייניות המזון הבינלאומיות, שמחלקות לזכיינים אישור להשתמש בשמם, אבל עול התקצוב לכלל הפעילות נופל על השליח בשטח, שצריך ביד אחת לעזור ולהיחלץ לכל בקשת עזרה גשמית ורוחנית וביד השנייה למצוא עבורה מקור מימון.


 
הנואם המרכזי בכנס. צילום: אתר חב"ד אינפו  
 
אבל למה לדבר על צרות היומיום אם אפשר להתרכז ב"חג" החב"די שלשמו הרחקנו עד לחוף המזרחי בעיצומה של סופת חורף. הקונספט של כינוס השלוחים הוא סביב כמה ימי דיונים והתוועדויות חסידיות, שבהם חולקים השליחים מידע וחוויות. שיא האירוע הינו ה"באנקעט", ערב הגאלה שמתדלק את המוטיבציה של השלוחים לפעול כל השנה.
 
מי שמכיר את תנועת חב"ד יודע כי מאז ג' בתמוז תשנ"ד, אז הלך האדמו"ר לעולמו, הזמן עבור חסידי חב"ד קפא מלכת. עד אותו תאריך היה ברור לכל חסיד בתנועה כי הרב שניאורסון הוא הגואל המיועד, והציפייה להתגלותו כמשיח הרקיעה שחקים. אולם מאז ועד היום נחלקו החסידים בין שתי גישות עיקריות: האנטי משיחיסטים והמשיחיסטים. 

ההבדל בין הזרמים מתבטא בכך שהמשיחיסטים מאמינים בלהט כי הרבי עוד עתיד להתגלות כמשיח ולגאול את עם ישראל. חלקם הגדול מחזיק באמונה שלפיה הרבי מעולם לא הלך לעולמו וכי הוא חי וקיים. "יחי אדונינו מורינו ורבינו מלך המשיח, לעולם ועד". זו, בשמונה מילים, תמצית האידיאולוגיה המשיחיסטית על כל ענפיה.
 
לעומתם, האנטי-משיחיסטים סבורים שהעיסוק המפורז בסוגיה גורם יותר נזק מתועלת, ומתמקדים בהמשך מפעל חייו ובהעמקת והרחבת הפעילות הדתית-חברתית של החסידות בכל רחבי העולם.
עם צאת השבת החלו ההכנות הנמרצות להפיכת בית הכנסת המרכזי של חב"ד לאולם אירועים מפואר. הבאנקעט נועד לגבש קרוב לאלף שלוחים שרשומים כשליחים במוסדות המשיחיסטים בחסידות. במהלך הערב גם יוגרל סכום של 300 אלף דולר שחולק בין 300 שלוחים. 
 
האירוע נפתח בקריאת פרקי תהילים ופסוקי תפילה. אז הוזמן אל הבמה הנואם המרכזי, השליח הרב דודי כפלין, מחבר הספר הפופולרי I belive  ומי שעומד בראש שבעה בתי חב"ד במרכז אמריקה. "הגענו לכאן מכל קצוות תבל כדי לעזור אחד לשני ולקבל דרכי פעולה מהקומנדו של הרבה, שמוסרים את נפשם למטרה אחת: התגלותו של הרבי", אמר כפלין.
 
"כשהייתי בחור שהגיע לישיבה בניו יורק, היה לי שעון מעורר מיוחד. מנגינת ההשכמה הייתה הקלטה של קולו של הרבי, 'קער א וועלט היינט', הפוך את העולם היום. זה גרם לי לחשוב על הדרישה של הרבה שאומר: צריך להתנער, צריך להתעורר, צריך להפוך את העולם היום".

איך העביר כפלין את הקריאה של הרבי לפסים מעשיים? "לפני שש שנים נודע לי שיש אי במקסיקו שנקרא קוזמל, ושנמצאים בו קרוב ל-100 אלף יהודים. החלטנו לצאת לדרך, לא לפני שקיבלנו סיוע משליח חב"ד במקסיקו סיטי ואחרי שכתבנו לרבי באגרות קודש וקבלנו את ברכתו. המפגש עם הקהילה היהודית המקומית לא נראה מבטיח. הם אמרו לנו שזה מקום קטן ושלא נצליח להרים שם פעילות משמעותית. אמרנו שאנחנו שליחים של הרבי, ולכן אנחנו יכולים לעשות כל דבר. כך עברו ארבעה חודשים עד שהחלה שפעת החזירים. הרחובות היו שוממים והאווירה מתוחה. כולם הסתובבו ברחוב במסכות ואיש לא הגיע לבקר בבית חב"ד".
 
כפלין המשיך ותיאר את הקשיים שעברו עליו ועל חבריו בבית חב"ד, כולל רגעים שבהם כמעט חשב לחזור לארה"ב. אולם הוא המשיך להיאחז בשליחותו וכיום בשבעה בתי חב"ד במרכז אמריקה עוברים מדי שנה כ-50 אלף מטיילים ישראלים.

"יש אנשים שחושבים שבתי חב"ד צריכים להיזהר מפרסום העובדה שהרבי חי וקיים, אבל אנשים לא אוהבים חב"דניק צעצוע שמסתיר את האמת. אנחנו שקופים, זה מה שאנחנו מאמינים וזה מה שאנחנו צריכים להגיד לכולם", אמר כפילן וסחט תשואות מהקהל. 

"אנחנו מסתכלים אחורה ורואים את המהפכה שהרבי חולל", הוסיף כפילן, "אבל אנחנו רוצים להגיע לתכל'ס. אנחנו רוצים להגיע להתגלות עכשיו. איך נגיע לזה? רק אם נצליח לחבר את כולם לרבי נממש את המטרה שלנו".כפלין אינו היחיד שאוחז באמונה הזו. בכל רחבי העולם מסתובבים שלוחי חב"ד חדורי מוטיבציה ולהט, מגייסים כספים, קונים מגרשים, בונים בניינים ולפעמים אפילו מסכנים את חייהם. 
יממה לאחר הבאנקעט התקיים במנהטן אירוע גדול ומרשים של חסידי חב"ד שאינם מזוהים עם המשיחיסטים. באירוע נאם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין והשתתפו בו אלפי שלוחי חב"ד ומקורביהם. באופן מפתיע, למרות המחלוקת המהותית בין הזרמים, מצליחים החסידים לשמור על אווירה ידידותית והמתיחות היא בעיקר מנת חלקם של העסקנים בשני הצדדים. בקטע הזה מוכיחה חב"ד כי גם כשזה מגיע לחילוקי דעות, אפשר לעשות זאת בדרך נעימה, רחוקה ממחלוקות חרדיות שהצריכו לא פעם התערבות של כוחות משטרה.