זה היה אמור להיות, כפי שהגדיר זאת שר המשפטים האמריקאי אריק הולדר, אחד הפיגועים החמורים ביותר - אם לא החמור ביותר - מאז מתקפת הטרור של 11 בספטמבר. בספטמבר 2009 בשבוע שבו ציינה ארה"ב שמונה שנים למתקפת הטרור הקשה בהיסטוריה, היו אמורים שלושה מחבלים לעלות על שלושה קווים של הרכבת התחתית בניו יורק ולפוצץ את עצמם בשעת השיא. במקביל, חברים נוספים בתא הטרור היו אמורים לבצע פיגוע על אדמת בריטניה. אם המזימה הייתה יוצאת לפועל, מאות בני אדם, אם לא יותר, היו צפויים למצוא את מותם.

מי שעמד מאחורי התכנון היה ראש מערך המבצעים הבינלאומיים של אל־קאעידה,  עדנאן אל־שוקרי ג'ומעה, שמאז 2003 מככב ברשימת הטרוריסטים המבוקשים של ה-FBI, ועל ראשו הוצב פרס של חמישה מיליון דולר. אף שהיה אחד האישים החשובים בצמרת רשת הטרור, הוא לא היה מוכר בציבור כמו אוסמה בן לאדן או איימן א־זוואהירי, אולם שימש כבורג המרכזי בניסיונות של אל־קאעידה לשוב ולזעזע את המערב, כפי שעשה הארגון באותו יום שלישי שחור בספטמבר 2001.

בסוף השבוע שעבר הגיע המצוד אחרי אל־שוקרי ג'ומעה בן ה־39 לסיומו באזורים ההרריים של פקיסטן. אולם הדיווח על החיסול - החשוב ביותר במלחמה נגד אל־קאעידה מאז שלוחמי יחידת אריות הים הצליחו להרוג את בן לאדן במאי 2011 - נבלע בצל הכישלון של הקומנדו האמריקאי לחלץ את העיתונאי לוק סאמרס משבי אל־ קאעידה בתימן; במהלך מבצע החילוץ רצחו החמושים את סאמרס ואת החטוף הדרום אפריקאי פייר קורקי.

בשעות הבוקר המוקדמות של יום שבת האחרון פשטו כוחות של צבא פקיסטן על מבנה קטן בפאתי העיירה שין וורסק שבמחוז דרום וזיריסטן. מדובר באזור הררי בקרבת הגבול עם אפגניסטן, שנחשב למקום מקלט של פעילי אל־קאעידה והטאליבן, והיה בעבר יעד למתקפות אוויריות של מל"טים אמריקאיים. גורם בצבא פקיסטן מסר כי המידע הראשוני היה שבמקום נמצאים בני ערובה סינים, אולם הוחלט להרחיב את המבצע אחרי שהתברר כי אל־שוקרי ג'ומעה מסתתר במבנה. כאשר הגיעו הכוחות, מגובים במסוקי קרב, התפתח קרב יריות עז בין החיילים לבין החמושים, שבסיומו נהרגו אל־שוקרי ג'ומעה ושני פעילי טרור נוספים. בפעולה נהרג אחד החיילים וחייל נוסף נפצע. 

סימנים של ג'יהאד

עדנאן אל־שוקרי ג'ומעה, הבכור מבין ששת ילדיהם של גולשאי אל־שוקרי ג'ומעה וזוהרה עבדו אחמד נולד ב-4 באוגוסט 1975 בסעודיה, שם עבד אביו כפועל זר במשך שנה. השבוע הדגיש משרד החוץ הסעודי כי בניגוד לפרסומים, אל־שוקרי ג'ומעה מעולם לא החזיק באזרחות של הממלכה. ב-1986 עברה המשפחה לארה"ב והתמקמה בברוקלין, שם שימש אביו כמטיף במסגד אל־פארוק ואף היה מתורגמן של השייח' המצרי העיוור, עומר עבד א־רחמן, שהורשע בתכנון הפיגוע הראשון במגדלי התאומים ב-1993.

ב-1995 עברה המשפחה לפלורידה והאב הקים מסגד קטן בפורט לודרדייל. בינתיים למד עדנאן אל־שוקרי ג'ומעה אנגלית, ומשפחתו סיפרה כי שילם עבור השיעורים באמצעות עבודות שונות, כמו מכירת מכוניות משומשות. באחד השיעורים תועד כשהוא מנסה להסביר לסטודנטים כיצד ניתן להתניע מצבר של מכונית. אף אחד לא ידע כי בתוך זמן קצר יחל להתמחות דווקא במצברים של מטעני חבלה קטלניים.

נטייתו של אל־שוקרי ג'ומעה לעברהאסלאם הקיצוני גברה בסוף שנות ה־90. הוא הפך לחבר קבוע במסגד והביע את רצונו להשתתף במלחמת הג'יהאד. הוא נסע למחנות אימונים באפגניסטן, שהפכה לבסיס האם של אל־קאעידה תחת שלטון תנועת הטאליבן. במרבית זמנו עסק אומנם בשטיפת כלים, אך במקביל למד להפעיל כלי נשק וחומרי חבלה ולבצע פעולות מעקב. בזמן שהותו באפגניסטן פגש אל־שוקרי ג'ומעה את חוזה פדייה, אמריקאי שנעצר ב-2002 בחשד שתכנן לפוצץ "פצצה 
מלוכלכת" רדיואקטיבית על אדמת ארה"ב, ובסופו של דבר נידון ליותר מ-17 מאסר על קשירת קשר לביצוע ג'יהאד ותמיכה בטרור. מחקירתו של פדייה עולה כי השניים תכננו לפוצץ בנייני מגורים באמצעות גז טבעי, אך המזימה לא צלחה.

תשומת לבה של הבולשת הופנתה לעבר אל־שוקרי ג'ומעה לראשונה במרץ 
2001. מודיע הקליט חשוד בשם אימרן מנדאי קורא במסגד של אביו של ג'ומעה להקמת תא טרור, שאל־שוקרי ג'ומעה יהיה אחד מחבריו ויפעל נגד מוסדות יהודיים, תחנות חשמל, מתקנים של המשמר הלאומי ואפילו נגד הר רושמור המפורסם, שעליו מתנוססים דיוקנאות האבן של ארבעה מנשיאי ארה"ב. אל־שוקרי ג'ומעה, שבאותה תקופה למד בקולג' הקהילתי ועבד כטכנאי מחשבים, לא מיהר להצטרף ליוזמה. גם הסוכנים עדיין לא התמקדו בו, והסתפקו בהכנסת שמו לתיקיהם, אחרי שהתברר כי שיקר בבקשה לגרין קארד כאשר טען כי לא נעצר בעבר. 

הטייס המסתורי

ערב מתקפת הטרור של 11 בספטמבר עזב אל־שוקרי ג'ומעה את ארה"ב ועבר לטרינידד וטובגו. קרוביו טענו כי נסע לחפש הזדמנויות עסקיות באי הקריבי, אך שם החלה ככל הנראה פעילותו בשורות רשת הטרור של אל־קאעידה. במהלך 2002 טענו חשודים בטרור שהיו עצורים בבתי כלא סודיים של ה־ CIA - אותם "אתרים אפלים" שהוזכרו השבוע בדוח הסנסציוני של ועדת המודיעין של הסנאט על שיטות העינויים - כי אדם בשם "ג'עפר א־טייר" (ג'עפר הטייס) עשוי לעמוד מאחורי הפיגוע המשמעותי הבא על אדמת ארה"ב. בין העצורים שהזכירו את השם המסתורי היה אבו זוביידה, בכיר אל־קאעידה שכיכב בדוח כמי שעבר עינויים חוזרים ונשנים.

במשך חודשים ניסו אנשי הביון לגלות מיהו אותו טייס, ופריצת הדרך אירעה במרץ 2003: תמונתו של אל־שוקרי ג'ומעה הוצגה בפני חאלד שייח' מוחמד, מתכנן מתקפת 11 בספטמבר שעצור במתקן גוואנטנמו, שאישר כי זהו "ג'עפר". לימים החזיק אל־ שוקרי ג'ומעה בתואר "הממונה על הפעולות הבינלאומית של אל־קאעידה", שאותו נשא שייח' מוחמד עד מעצרו.

ה-FBI מיהר לפרסם אזהרה כי אל־שוקרי ג'ומעה מהווה סכנה ברורה ומיידית ופרס בגובה חמישה מיליון דולר הוצב על ראשו. במסיבת עיתונאים שקיימו שר המשפטים, ג'ון אשקרופט, ומנהל הבולשת, רוברט מולר, במאי 2004, הם הבהירו כי אל־שוקרי ג'ומעה "עשוי לסייע בעתיד לביצוע פעולות טרור של אל־קאעידה" וכי הוא "מעורב בתכנון טרוריסטי לצד מנהיגי אל־קאעידה מעבר לים, ועקב אחרי אתרים ברחבי אמריקה שעשויים להוות מטרות לפיגוע".

בשנים הבאות נקשר שמו של אל־שוקרי ג'ומעה לכמה מזימות טרור, החל מכוונה לפוצץ את תעלת פנמה ועד תכנון לבצע פיגועים גרעיניים בארה"ב. כמו כן נטען כי הוא נצפה במקומות בעולם, כשהוא מנצל את הדרכונים השונים שיש בידיו. בשנת 2007 נעצרו ארבעה בני אדם, אחד בארה"ב ושלושה בטרינידד, בחשד שתכננו לבצע פיגוע ענק באמצעות פיצוץ מכלי דלק בנמל התעופה קנדי בניו יורק. כלי תקשורת אמריקאיים טענו כי הבולשת, שהצליחה להחדיר סוכן סמוי לתא הטרור, קיוותה לנצל את ההזדמנות כדי ללכוד את אל־ שוקרי ג'ומעה, שהיה בקשר עם החשודים ושהה באזור הקריביים באותה תקופה, אולם המבוקש הצליח להימלט פעם נוספת. 
 

פיצוץ בשעת השיא

עם הזמן הצליח אל־שוקרי ג'ומעה לבסס את מעמדו בצמרת אל־קאעידה כאחד המתכננים הראשיים של פעולות הטרור של הרשת במערב. שיא פעילותו היה אמור להיות בספטמבר 2009, אז הייתה אמורה להתרחש מתקפת הטרור הקשה ביותר על אדמת ארה"ב מאז הפגיעה במגדלי התאומים ובפנטגון. ימים ספורים לפני הפיגוע המיועד, עצרו סוכני הבולשת את נג'יבוללה זאזי, מהגר מאפגניסטן שהתגורר בדנבר, ואת זריהן אחמדזאי, תושב ניו יורק שלמד עם זאזי בתיכון בקווינס. ימים ספורים לאחר מכן נעצר גם אדיס מדונג'נין, חבר נוסף לספסל הלימודים. הם הואשמו בחברות בארגון טרור, בכוונה לבצע רצח המוני ובתכנון פיגוע טרור.  

בחקירתו של זאזי נחשף כי הוא וחבריו תכננו לחגור חגורות נפץ ולעלות על קווי  הרכבת התחתית 6 ו־3 ,2 ,1 שיוצאים משתי התחנות העמוסות ביותר בעיר, גרנד סנטרל וטיימס סקוור, ולפוצץ את עצמם בעת שהרכבת מלאה באלפי נוסעים בשעת השיא. אם הפיגוע היה מתרחש, ההערכה היא כי לפחות מאות בני אדם היו נהרגים מהפיצוצים, נחנקים למוות בשריפות שהיו פורצות בבטן האדמה או נרמסים בשל הבהלה.

לפי כתב האישום, אל־שוקרי ג'ומעה - יחד עם סאלח א־סומלי, ראש מערך פיגועי חו"ל של אל־קאעידה - היה הרוח החיה מאחורי המזימה. בין ספטמבר לדצמבר  הוא נפגש בפקיסטן עם זאזי, אחמדזאי 2008 ומדונג'נין, וגייס אותם לביצוע פיגועי ההתאבדות. בעקבות זאת האשימה התביעה האמריקאית את אל־שוקרי ג'ומעה בכוונה לספק תמיכה חומרית לאל־קאעידה, קשירת קשר לשימוש בנשק להשמדה המונית, סיוע במתן אימון צבאי, ניסיון לבצע פיגוע טרור מעבר לגבולות לאומיים ושימוש בנשק חם.

זאזי כבר רכש את החומרים לצורך הכנת מטעני הנפץ - מי חמצן, אצטון, קמח ושמן - והפיגוע עמד לעבור לשלביו הסופיים. אבל כאשר הבין כי הבולשת ומשטרת ניו יורק עוקבות אחריו, נסוג מהמזימה, נפטר מחומרי החבלה והציוד וחזר לדנבר, שם נעצר. בשנה שעברה, כאשר המדליף אדוארד סנודן החל לגלות את הפרטים על תוכניות ההאזנה של הסוכנות האמריקאית לביטחון לאומי (NSA), הדגיש גורם מודיעיני אמריקאי בכיר כי תוכניות אלה הן שסייעו לחשוף את המשימה.

זאזי ואחמדזאי הודו באישומים נגדם ואף סייעו לרשויות האמריקאיות לחשוף את הפרטים על המזימה המתוכננת, אולם עדיין לא נגזר דינם. מדונג'נין נידון לפני שנתיים למאסר עולם, שאותו הוא מרצה בבידוד בכלא בקולורדו, השמור ביותר בארה"ב, לצד מחבלים ידועים כמו המפגע מאולימפיאדת אטלנטה 1998אריק רודולף, מתכנן הפיגוע הראשון במגדלי התאומים רמזי יוסוף, והמחבל עם נעלי הנפץ ריצ'רד ריד. 

מזימות בינלאומיות

במקביל למזימה בניו יורק תכננו אל־שוקרי ג'ומעה, א־סומלי והמבוקש הבריטי רשיד ראוף עוד שני פיגועים גדולים על אדמת אירופה. באפריל 2009 נעצרו 12סטודנטים פקיסטנים, בפשיטות מתוקשרות בצפון־מערב אנגליה, ובמיוחד באזור מנצ'סטר. הרשויות חשדו כי הצעירים תכננו לבצע פיגועים במהלך חג הפסחא. לאחר שהתברר כי אין מספיק ראיות לצורך הגשת כתבי אישום הוחלט לגרש אותם מהמדינה. אולם אחד מהם, עביד נאסיר, התגלה כמי שהיה בקשרים עם פעילי אל־קאעידה בפקיסטן, ובהם אדם בשם "אחמד" שהיה איש הקשר גם עם החוליה בניו יורק.

גם נגד נאסיר הוגש כתב אישום בניו יורק, שבו צוין כי דיבר עם "אחמד" על "חתונה גדולה" בין 15 ל-20 באפריל 2009 , ככל הנראה שם הקוד לפיגוע המתוכנן. בשנה שעברה הסגירו הבריטים את נאסיר לארה"ב.  

מזימה נוספת נחשפה ביולי 2010 בנורווגיה, אחרי מעצרם של שלושה בני אדם - תושב נורווגי ממוצא אויגורי, אזרח אוזבקי שקיבל אישור להישאר במדינה על  בסיס של איחוד משפחתי, ועיראקי בן 37 שקיבל תושבות נורווגית על בסיס הומניטרי ונעצר בגרמניה. השלושה הואשמו כי תכננו לפוצץ את משרדי העיתון "יגלנד־פוסטן" על שפרסם את הקריקטורות על הנביא מוחמד, ושניים מהם הורשעו בינואר 2012. ונידונו לשבע שנות ולשלוש וחצי שנות מאסר.

בינתיים לא הצליחו שני חבריו של אל־ שוקרי ג'ומעה לשרוד. ראוף נהרג במתקפת טילים אמריקאית בפקיסטן בנובמבר
 ,2008 בעוד א־סומלי חוסל בתקיפה דומה בפקיסטן בדצמבר 2009. כך נותר אל־שוקרי ג'ומעה האיש הבכיר ביותר במערך הפיגועים במערב של אל־קאעידה ובעל קשר ישיר למנהיגי הארגון, אוסמה בן־לאדן (עד חיסולו במאי 2011) ואיימן א־זוואהירי. הוא המשיך להסתתר באזורים השבטיים של פקיסטן, שם עדיין מוצאים מחסה מבוקשים רבים של רשת הטרור, עד אשר ביום שבת שעבר נסגר עמו החשבון.

ביום ראשון בבוקר, יממה אחת בלבד אחרי חיסולו של אל־שוקרי ג'ומעה, הצליחו האמריקאים למחוק שם נוסף מרשימת הבכירים באל־קאעידה. מל"ט אמריקאי שיגר שני טילים לעבר מתחם בכפר חאן טנגי שבצפון וזיריסטן והרג שישה פעילי ג'יהאד. לפי הפרסומים, אחד מהם היה עומאר פארוק, שנחשב לממונה על הפעילות של אל־קאעידה בפקיסטן ובאפגניסטן.