נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר היום (חמישי) כי הבנק המרכזי במדינה והממשלה נוקטים את הצעדים הדרושים על מנת לתמוך ברובל וכי המשבר הכלכלי במדינה הוא אשמתם של "גורמים חיצוניים".

פוטין דיבר במסיבת עיתונאים שכינס לכבוד סוף השנה ואמר כי הקשיים הכלכליים של רוסיה עשויים להמשך אפילו שנתיים, אך המצב יכול להשתפר במהירות. 

פוטין הוסיף כי הבנק המרכזי לא יבזבז את עתודות המטבע הזר של המדינה, אך שיעורי הריבית הנוכחיים לא ישארו זהים למשך כל המשבר. בהתייחסו למשבר באוקראינה אמר פוטין: "מוסקבה מעוניינת בפיתרון שישאיר את אוקראינה מאוחדת".


ערכו של מטבע הרובל הרוסי הצליח להתחזק אתמול מעט אחרי המפולת של יום שלישי, בעקבות הודעתו של משרד הכלכלה במוסקבה על מכירת עתודות המטבע הזר שברשותו. לנוכח המשבר הכלכלי, הודיעה חברת אפל על השהיית המכירות ברוסיה מחשש לאובדן הכנסות. 
 
אחרי שביום שלישי הגיע המטבע לשפל של 79 רובל לדולר, הוא הגיע אתמול בצהריים לרמה של 67.81 רובל לדולר. בשבוע האחרון איבד המטבע הרוסי כ-15 אחוז מערכו, ומאז תחילת השנה הוא צלל בקרוב לחמישים אחוז. 

 קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה היום לפני וועידת מנהיגי האיחוד האירופי כי הסנקציות על רוסיה: "נמצאות על מנת להישאר". 
 
עוד אמרה מרקל נוכח המשבר הכלכלי ברוסיה: "קיבלנו הוכחה לכך שהסנקציות עובדות, אך אנו איננו חוגגים. אנו מקווים כי ההתפתחויות האחרונות יראו לפוטין כי הדרך שלקחה מוסקבה שגויה מיסודה".

המשבר מחריף

פוטין גם ביקר את ההתרחבות המזרחית של ברית נאטו מאז נפילת חומת ברלין ואמר כי קייב עשתה שגיאה כשהחליטה לדכא את הבדלנים הפרו רוסים במדינה בכוח הזרוע.
 
אחרי ששלשום כשל הניסיון לעצור את המשבר באמצעות העלאה חדה של הריבית מרמה של 10.5 אחוזים ל-17 אחוז, כינס משרד הכלכלה הרוסי ישיבת חירום לילית ואתמול הוא הודיע כי הוא מוכר את עתודות מטבע החוץ שברשותו, שעומדות על כשבעה מיליארד דולר, בניסיון לאושש את המטבע הלאומי. 
"משרד הכלכלה סבור שהרובל נמצא מתחת לערכו באופן קיצוני והוא התחיל למכור בשוק את המטבע שנותר ברשותו", אמרה דוברת המשרד,סווטלנה ניקיטינה. "נעשה את זה ככל שנצטרך וכל זמן שנצטרך", הבהיר סגן השר, אלכסיי מויסייב. 
 
הצניחה החופשית בערך המטבע ביום שלישי עורר את התקשורת הרוסית שעד כה דחקה את הנושא לשוליים. "זה מצב מסוכן ביותר, אנחנו רק במרחק של ימים אחדים מריצה כוללת לעבר הבנקים", הזהיר יומון העסקים ודומוסטי במאמר מערכת. "אם לא ירגיעו כעת את שוק המטבע, מערכת הבנקאות תצטרך טיפול חירום". 
 
צלילת ערך המטבע שלחה המונים קונים לחנויות כדי לרכוש מוצרים כמו טלוויזיות ומכוניות לפני שהמחירים יעלו מחדש. כתב סוכנות הידיעות הצרפתית דיווח כי אגף המטבחים המאובזרים בחנות איקאה היה מלא בקונים שביקשו לנצל את ההזדמנות לפני העלאת מחירים שמתוכננת להיום.   
 
חברת אפל הפסיקה את המכירות המקוונות של מוצריה הפופולאריים ברוסיה, אחרי שבחודש שעבר הועלו המחירים בעשרים אחוז. "בשל התנודות הקיצוניות בערך הרובל, החנות המקוונת שלנו ברוסיה אינה זמינה כעת בעודנו בוחנים את המחירים", אמרה דוברת החברה. "אנחנו מתנצלים בפני הלקוחות שלנו על כל אי נוחות". 
  
בתוך כך, הבית הלבן הודיע כי הנשיא ברק אובמה מתכוון לחתום על הצעת החוק שאישר הקונגרס להחרפת הסנקציות על רוסיה בשל המשבר באוקראינה, וזאת על אף הסתייגויותיו המוקדמות של הנשיא לעשות זאת בלי תיאום עם האיחוד האירופי. 
 
בהתאם להצעה שאושרה בסוף השבוע בקונגרס, הסנקציות יתמקדו במגזרי האנרגיה, הכלכלה והתעשיות הביטחוניות של רוסיה, כאשר תהיה התמקדות בחברות שמוכרות או מעבירות אמצעי לחימה למורדים באוקראינה, לבדלנים הפרו רוסים בגיאורגיה ובמולדובה ולסוריה.