שירות הביטחון הכללי מתיר הבוקר לפרסם כי בפעילות משותפת של השב"כ וצה"ל  נחשפה וסוכלה במהלך ספטמבר 2014, תשתית צבאית נרחבת של חמאס, שפעלה ברחבי איו"ש, לגיוס חוליות צבאיות ולביצוע פיגועים כנגד יעדים ישראליים. פעילות התשתית הוכוונה על ידי מפקדת החמאס בתורכיה, ובה לקחו חלק פעילי חמאס צבאיים, אשר הוכשרו בחו"ל, והוחדרו לשטח לצורך מימוש הפעילות. במסגרת החקירות נעצרו למעלה מ-30 פעילים והוסגרו שני רובים מסוג M16, תחמושת וחומרים לייצור מטענים. 


עוד הותר לפרסום כי חלק מפעילי תשתית זו הם שביצעו, בסוף חודש אוגוסט, את פיגועי המטען בשומרון: בצומת רחלים, ובצומת ג'ית שם הופעלו שני מטענים. באירועים אלו לא היו נפגעים. המטענים, שהופעלו באמצעות טיימר, תוכננו כך שיופעלו במרווח זמנים, בכדי לפגוע גם בכוחות המגיעים לסייע.
בעקבות הפעילות המודיעינית של שב"כ, שבוצעה לאחר הפיגוע, נעצרו לחקירה מבצעיו וכ-30 פעילים נוספים, המעורבים בפעילות התשתית. בחקירת העצורים, בשירות הביטחון הכללי, נחשף מידע רב על פעילותה של התשתית. בין היתר, עלה כי חלק מהפעילים גויסו לפעילות בירדן, כבר בשנת 2012. הם עברו הכשרות צבאיות וקיבלו משימות, ומתחילת 2014 החלו להיכנס לשטח, כדי לקדם את הפעילות. בין משימותיהם: קיום מפגשים עם פעילים, הכנת תשתיות, ואיסוף מודיעין על יעדים לפיגוע. 


תהליך גיוס הפעילים לחמאס בירדן, כלל פניה לסטודנטים על בסיס היכרות אישית. המסומן לגיוס היה צריך להיות קרוב בדעותיו (אהדה לתנועת "האחים המוסלמים" ו/או לחמאס) ובעל יכולות אישיות. אם נמצא פעיל מתאים, הייתה מתבצעת פניה רשמית לגיוסו לחמאס. לאחר הגיוס הועבר הפעיל לאחריות גורמי המפקדה, אשר דאגו להכשרתו הצבאית והביטחונית. תהליך ההכשרות הצבאיות, לאחר האיתור והגיוס, החלה ההכשרה בהתאם למשימות שהמגויס יועד לבצע.


ההכשרות התבצעו בתיאום ובפיקוח של פעילי הזרוע הצבאית של חמאס בחו"ל וברצועת עזה, והתקיימו במספר זירות: ירדן, תורכיה, סוריה ורצועת עזה. לרצועה הגיעו המגויסים, לעיתים, באמצעות מנהרות הברחה, ושם עברו, בחסות פעילי הזרוע הצבאית קורסי חבלה, אימוני נשק, ניתוח שטח וניווט ותדריכים ביטחוניים בנושא ביטחון המידע. בתורכיה התמקדו בתכנון הפעילות הצבאית: תכלול צירי פעילות שונים, שמטרתם מימוש פיגועים כנגד יעדים בשטחי ישראל, איו"ש וחו"ל.   בירדן כללו ההכשרות הצבאיות אימון בנשק, חבלה, התנהלות חשאית ותדריכים ביטחוניים לקראת יישום פיגועים. 


לאחר סיום ההכשרות הצבאיות, משולבים הפעילים בצירי הפעילות, על-פי חלוקה וציוות שנעשה בידי בכירי הארגון בתורכיה, המחליטים גם על המשימות. ההנחיות לפעילות "יורדות לשטח" באמצעות המפעילים הקדמיים בתורכיה ובירדן, האחראים על מימוש הפעילות. 
 
לאחר סיום תהליך הגיוס, ההכשרה וההשתלבות בצירי הפעילות נשלחים הפעילים לשטחי איו"ש, כדי להוציא אל הפועל את המשימות שקיבלו, ביניהן: מימוש פיגועים כנגד יעדים ישראליים, תיאום והעברת אמל"ח וכספים לפעילות, גיוס חוליות צבאיות מקומיות, הכשרת וביסוס תשתיות בשטח, לרבות איתור מקומות לבניית מעבדות חבלה ושימוש בדירות מבצעיות. 



תכננו פיגוע בטדי וברכבת הקלה 


 

מהשב"כ נמסר כי היעדים לפיגוע  על-פי הנחקרים פיגועי ירי ומטענים כנגד יעדים ישראליים באיו"ש (צירי תנועה, יישובים, נקודות צבא), פיגועי חדירה ליישובים ישראליים, פיגועי חטיפה של ישראלים באיו"ש ובחו"ל, פיגועי מכונית תופת, גיוס חוליות צבאיות בירדן לטובת מימוש פיגועי חדירה לתחומי ישראל, פיגוע באצטדיון "טדי" בירושלים ופיגוע כנגד הרכבת הקלה בירושלים.

 
לחשיפת התשתית, שהייתה מעורבת בפיגועי המטענים בצומת ג'ית ובצומת רחלים שבשומרון בסוף אוגוסט, קדמה חשיפה נוספת, של תשתית חמאס צבאית רחבה ביהודה ובשומרון, בראשותו של ריאד נאצר, פעיל חמאס בכיר מאזור רמאללה, עצור. גם תשתית זו, שהוכוונה בידי ראש "מרחב הגדה", צאלח ערורי, פעלה להקמת חוליות צבאיות מכלל אזורי איו"ש, הכניסה לאזור כספים בסכום העולה על מיליון ₪ ורכשה אמצעי לחימה לביצוע פיגועים. 


במערכת הביטחון אומרים כי "שתי החשיפות מצביעות על מוטיבציה גבוהה של חמאס בכלל, ושל צאלח ערורי בפרט,  אשר חותרים, ללא לאות, לשיקום תשתיות החמאס הצבאית באיו"ש, והנעתן לביצוע פיגועים כנגד יעדים ישראליים". עוד אומרים במערכת הביטחון כי "מימוש פיגועים באיו"ש, המשמש את חמאס גם להרחקת "אור הזרקורים" מהרצועה, נועד, בין היתר, לגרור את ישראל לתגובה חריפה באיו"ש, וכפועל יוצא מכך להוביל להתמוטטות הרשות הפלסטינית, שזהו אחד מיעדיה של חמאס. ללא ספק, סיכול התשתית, בעיתוי בו סוכלה, מנע מחמאס אפשרות לממש פיגועי טרור  נוספים באיו"ש".
 
בין העצורים מנאף מוחמד עבד אלרחמן אג'בארה, יליד 1986, תושב ירדן. גויס לפעילות חמאס בהיותו סטודנט ללימודי הנדסה. רג'אאי אחמד מצטפא עמורי, יליד 1984, תושב טול כרם. פעיל חמאס צבאי, כלוא לשעבר 5 פעמים, בגין פעילות חמאס צבאית. מחמוד ואאל מחמוד מלחם, יליד 1984, תושב ענבתא/טול כרם, פעיל חמאס צבאי, כלוא לשעבר בגין פעילות חמאס צבאית בהנחיית נציגי חמאס בירדן. עבדאללה מחמד יוסף זיתאוי, יליד 1989, תושב ירדן. הודה כי בשנים 2013-2012 עבר ברצועת עזה 3 אימונים צבאיים, שהתמקדו בתחומי החבלה והירי.

 
נתניהו: אנחנו פועלים יום יום ולילה לילה כדי לשמור על ביטחונם של אזרחי ישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו דיבר בטקס חנוכת אתר צריף בן-גוריון המחודש בשדה בוקר, ואמר: "אני מבקש לשבח את השב"כ ואת צה"ל שסיכלו פעולות טרור מסוכנות מאוד שהיו יכולות לגבות הרבה קורבנות במדינתנו. זאת פעולה שפורסמה אבל יש הרבה פעולות שנשארות עלומות.
 

פעולות סיכול נגד הטרוריסטים, נגד החמאס שקורא תיגר על קיומה של מדינת לאום יהודית ובעצם קורא תיגר על קיומם של יהודים בכלל. אנחנו פועלים יום יום ולילה לילה כדי לשמור על ביטחונם של אזרחי ישראל והאנשים שעוסקים בכך ראויים לכל שבח ולכל תמיכה".