התקשורת החרדית מדווחת היום (ו') בהרחבה על הדיל הנרקם בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין המפלגות החרדיות שעיקרו: אני אקדים את הבחירות, אתם תמליצו עלי לנשיא המדינה כראש הממשלה הבא לאחר הבחירות, תמורת שורה של הטבות כמו ביטול סעיף הסנקציות בחוק הגיוס, החזרת קצבאות הילדים והגדלת התקציב לישיבות.
 

ח"כ עדי קול (יש עתיד) פנתה הבוקר ליועץ המשפטי של הכנסת על מנת לקבל חוות דעת משפטית לחוקיות המגעים המתקיימים בימים אלה בין ראש המממשלה לראשי הסיעות החרדיות. בדף הפייסבוק שלה כתבה קול: "יש טעם לפגם, ולדעתי גם בעיה חוקית במגעים המתקימים בימים אלה בין שליחי רה"מ לראשי המפלגות החרדיות על תמיכה בו לראשות הממשלה בכנסת הבאה. פניתי הבוקר ליועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, על מנת שיחווה דעתו המשפטית על המו"מ המתקיים. ביקשתי מעו"ד  ינון שייתן דעתו על מגעים אלה המתקיימים עוד לפני פיזור הכנסת הנוכחית".
מאיר ברגר, הפרשן הפוליטי של העיתון החרדי 'המבשר' דיווח כי החרדים דורשים תיקון בתקציבי הישיבות, תיקון בקצבאות הילדים, הסדרה לחוק הגיור ובהמשך אף הסרת סעיף הסנקציות הפליליות בחוק הגיוס.


על פי הדיווח, אחד המתווכים בין נתניהו לחרדים, כשהכוונה היא לשר ישראל כץ,  אמר לח''כים החרדים כי "אתם חלק מהקואליציה הבאה. תפנימו את זה כבר. בואו נחליט על כך מראש".

החרדים השיבו לו: "הדרישות שלנו מוכרות. לא בשמים. אתם כבר יודעים מהן", הם ענו והוסיפו: "תהיו אתם רציניים, תתחייבו לנו בצורה מפורשת ונתחיל להתלבט", הם דורשים.

עוד הוסיף ברגר כי החרדים לא מוכנים לפחות מהתחייבות ברזל. "הבכיר גלגל את הכדור חזרה: 'תתחייבו עכשיו על תמיכה בנתניהו לאחר הבחירות הבאות'. החרדים כדררו חזרה: 'למה שנתחייב אם ביבי לא רציני? הוא הרי לא באמת רוצה להתחייב לנו' ".

"כשהלה סירב להבין היכן התאיידה לה המילה הלא כתובה בין ידידי העבר ונוהל קריצות העין ולחיצות היד בין 'השותפים הטבעיים' נעלם לו, הניח אחד הנציגים החרדים את הדברים על השולחן.

"אם עדיין לא הבנת נגיד את זה שוב בצורה ברורה: נגמרו הימים שנתנו אמוננו בביבי נתניהו. הימים הללו נגמרו. היו ואינם עוד. לאחר מה שעולל לציבור החרדי בקדנציה האחרונה לא ניתן לו צ'אנס על סמך הבטחה או מילה לא כתובה. אם יעניק לנו הבטחה רצינית ומעוגנת נתחיל להתלבט. נשאל את גדולי התורה. אבל אנחנו עדיין לא שם", אמרו.
האתר החרדי "לדעת" מדווח אף הוא כי הדיל בין נתניהו למפלגות החרדיות עשוי להיסגר כבר בתחילת השבוע הקרוב, ומשם תיהיה הדרך קרובה לפיזור הכנסת.

על פי האתר, המהלך של המפלגות החרדיות שמובילים אותם חברי הכנסת של יהדות התורה, נועד בראש ובראשונה להסיר את הסנקציות שיש נגד בחורי הישיבה על פי חוק הגיוס שעבר בשנה שעברה בכנסת. 

על פי המידע שהגיע לאתר לדעת, נתניהו מוכן לקבל מהלך שכזה ואולם חברי הכנסת החרדיים מבקשים לקבל את אישור הרבנים. אחד מחברי הכנסת החרדיים ששוחח עם אתר לדעת אמר כי הדרישות מראש הממשלה הן דבר ראשון 'סור מרע', ולאחר מכן 'עשה טוב'.

בתחילה דורשים חברי הכנסת החרדים את הסרת הסנקציות, ולאחר מכן גם החזרת קצבאות ודברים שנלקחו מהציבור החרדי בפרט והשכבות החלשות בכלל.

לדברי האתר מי שלמעשה מוביל את המו"מ מטעם נתניהו מול המפלגות החרדיות זה השר ישראל כץ, שככל הנראה גם ייקח חלק במו"מ הקואליציוני לכשיהיה, ואולם ראש הממשלה לא מעביר מסרים רק עם כץ, אלא עושה זאת גם בעצמו וגם באמצעות שליחים נוספים. 

כך למשל, לאחר ישיבת הממשלה שנערכה ביום ראשון, נתניהו מיהר לשלוח שליחים לח"כ ליצמן כשהוא מבקש לדעת האם הוא יכול לפזר את הכנסת בתמורה לתמיכת המפלגות החרדיות לאחר הבחירות. 

עיקר המו"מ בין נתניהו והמפלגות החרדיות החל ביום ראשון בלילה, והוא נמשך גם בימים אלו, שעה שחכ ליצמן מעדכן את כלל האדמו"רים הנמנים על מועצת התורה של אגו"י בהתפתחויות האחרונות, כשבמקביל גם חברי הכנסת של דגל התורה מעדכנים את מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שליט"א, שנכון לאתמול (חמישי) אחה"צ טרם נתן תשובה בנושא. 

גם למועצת חכמי התורה של שס ממתיננים, וככל הנראה התשובה הסופית תועבר לנתניהו בתחילת השבוע ולא מן הנמנע כי מיד לאחר מכן יפזר את הכנסת. 

אחד מבכירי חברי הכנסת החרדיים אמר לאתר לדעת: "נתניהו מבקש לחזור לברית הטבעית ולשכוח את השנתיים שהיו, אולם לנו קשה לשכוח אך אם נקבל את מבוקשנו יש על מה לדבר". מצד שני, יש מי שחוששים מבין חברי הכנסת החרדיים, כי מהלך שכזה יוביל כעת למערכת בחירות שבה ההסתה נגד הציבור החרדי תחודש מצד יאיר לפיד וציפי ליבני.