חוק הלאום שמסעיר את הקואליציה, נמצא הבוקר (א') על שולחן הממשלה, ואמור לצלוח את הישיבה למרות התנגדותם של שר האוצר, יאיר לפיד ושרת המשפטים, ציפי לבני. השלושה התקוטטו לאחרונה בהקשר לבעייתיות החוק, אך בסופו של דבר החליט ראש הממשלה להביא אותו להצבעה, כאשר יתקיימו בו שינויים אם הוא יעבור, עד שיגיע לכנסת ביום רביעי לקריאה טרומית. נתניהו תקף בדבריו בפתח ישיבת הממשלה את חברי הממשלה המתנגדים לחוק, והאשים: "אי אפשר לנהל כך את המדינה".



משעות הבוקר מתנהלת ישיבת הממשלה על החוק בצרחות, טונים גבוהים ודפיקות על השולחן. השרים לפיד, ציפי לבני, יעל גרמן, שי פירון ויעקב פרי תקפו את ראש הממשלה על קידום הצעות החוק וטוענים: "אתם מביאים חוק שיהרוס את הדמוקרטיה. אתם רוצים פה מדינת הלכה".
 
ראש הממשלה ענה להם: "לא היינו מגיעים לפה אם לבני היתה מתנהלת אחרת. העמדה שלה רופסת ואינה משרתת את המציאות". לפיד ענה לו כי לא כל מי שלא חושב כמוך הוא רופס: "מנחם בגין וזבוטינסקי לא היו מתקבלים לליכוד". פרי ניסה להרגיע ואמר כי הוא לא מבים את הדחיפות לחוק הזה בתקופה כל כך רגישה.  ראש הממשלה ענה להם בצעקות שוב ש"מתפתחת כאן מדינה בתוך מדינה. ככה אי אפשר לנהל".

לבני החליטה להגיב ואמרה: "נשים את הפיל על השולחן, אתה רוצה שנצביע נגד כדי שתוכל לפטר אותנו.  אדוני רה"מ, הנאום שלך הבוקר והמילים היפות על מגילת העצמאות, על ז׳בוטינסקי ושוויון לא מכסים על ערוותו של חוק אלקין שאין בינו לבין הנאום שלך דבר וחצי דבר.  האם בחסות המצב הביטחוני אתה הולך להביא נושא כל כך חשוב למדינת ישראל ככיסוי לדיל פוליטי? האם חוק הלאום הוא כיסוי לתרגיל פוליטי? אם לא - אז תואיל ותדחה את הדיון ביום רביעי ותקיים איתנו דיון אמיתי על התוכן לפני שאתם הורסים את המדינה".

יו״ר האיחוד הלאומי השר אורי אריאל תקף בישיבת הממשלה את השרה ציפי לבני : ״צריך להצביע היום. מה שעשית בשבוע שעבר הייתה נבלה ברשות התורה וסבוטז. החוק היום הוא צעד בכיוון הנכון. יש כרסום מתמשך בזהותה היהודית של מדינת ישראל. החוק צריך להיות מוגדר בצורה ברורה כדי שבג״ץ לא יוכל לפרש אותו בשונה מרוח המחוקק״

בפתח הישיבה הדגיש נתניהו את החשיבות שהוא מייחס לחוק הלאום: "היום אני מביא לממשלה את חוק הלאום והעקרונות שאני מאמין שצריכים להנחות את חקיקתו. מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. יש בה שוויון זכויות אישי לכל אזרח ואזרח, ואנו מקפידים על כך. אבל זכויות לאום יש רק לעם היהודי: דגל, המנון, הזכות של כל יהודי לעלות לארץ, וסממנים לאומיים אחרים. אלה מוקנים רק לעמנו, במדינתו האחת והיחידה". 

נתניהו התייחס לביקורת שנמתחת כנגד החוק: "אני שומע אנשים שאומרים 'מי צריך את החוק הזה? 66 שנים הסתדרנו בלעדיו'. ואני שואל: מי היה צריך את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו? 45 שנים הסתדרנו בלעדיו. אבל היה צריך גם את זה וגם את זה. ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. יש כאלה שרוצים שהדמוקרטית תגבר על היהודית, ויש כאלו שרוצים שהיהודית תגבר על הדמוקרטית. ועקרונות החוק שאני מציג כאן היום - שני הערכים הללו שווים ויש להתחשב בשניהם במידה שווה".


עוד טען נתניהו כי החוק הכרחי מכיוון שיש רבים המתנגדים לאופייה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, בהם גם מקרב אזרחי ישראל. "יש כאלה שרוצים להקים אוטונומיה בגליל ובנגב, ובכלל כופרים בזכויות הלאומיות שלנו. אני גם לא מבין את אלה שקוראים לשתי מדינות לשני עמים, אבל בה בעת מתנגדים לעגן זאת בחוק. הם ששים להכיר במדינת לאום פלסטינית, אבל מתנגדים בתוקף למדינת לאום יהודית", ציין ראש הממשלה. 


"הבאתי את עקרונות החוק שאני מאמין בהם"


הוא הדגיש כי לא ריכך את החוק ולא שינה אותו: "הבאתי את עקרונות החוק שאני מאמין בהם, אותם עקרונות שמופיעים במגילת העצמאות, אותם עקרונות שספגתי ברוח הציונות מאבי, ושהוא ספג מזאב ז'בוטינסקי ומבנימין זאב הרצל".  

ראש הממשלה אף פנה בדבריו לגורמים בתוך ממשלתו שמביעים את התנגדותם לחוק: "סביב חוק הלאום וגם סביב נושאים אחרים אני שומע לאחרונה אולטימטומים, תכתיבים, איומי פרישה ממרכיבים שונים בקואליציה - כך אי אפשר לנהל את המדינה. אנחנו צריכים להתמקד בחיזוק הביטחון מול גלי האיסלאם הקיצוני וסכנת הגרעין האיראני, בחיזוק כלכלת ישראל ובהגדלת רווחת אזרחיה - ולא באיומים. אני מקווה שראשי מפלגות הקואליציה יתלכדו ויפעלו ברוח זאת".

נתניהו התייחס גם לשיחות הגרעין עם איראן והביע דאגה מאופן התקדמותן. לטענתו ישראל מציגה עמדה נחרצת שקובעת שאסור שאיראן תתקבע כמדינת סף גרעינית. "אין שום סיבה שיישארו לה אלפי צנטריפוגות שיכולות לאפשר לה להעשיר אורניום לפצצה גרעינית תוך זמן קצר. אין גם שום סיבה שאיראן תמשיך לפתח טילים בין-יבשתיים שיוכלו לשאת ראשי קרב גרעיניים ובכך לאיים על העולם כולו, ולכן עדיף שלא יהיה הסכם כלל מאשר הסכם רע שיסכן את ישראל, את המזרח התיכון ואת האנושות כולה", סיכם.


כמו כן, הוא הוסיף כי הנחה בסוף השבוע את מזכיר הממשלה להביא יחד עם שר הפנים הצעת חוק שתשלול זכויות מתושבים שמשתתפים בטרור או בהתססה נגד מדינת ישראל: "לא ייתכן שמי שפוגע באזרחי ישראל, מי שקורא לחיסולה של מדינת ישראל, ייהנה מזכויות כמו ביטוח לאומי, וכך גם לא בני משפחתו, שתומכים בו. החוק הזה חשוב כדי לגבות מחיר מהמפגעים ומהמסיתים, ממיידי האבנים וזורקי בקבוקי התבערה, והוא צעד משלים להריסת בתי המחבלים ויצירת הרתעה נגד המפגעים והמתסיסים".


"חוק גרוע שמנוסח רע ומיועד לצורכי פריימריז"


שר האוצר יאיר לפיד אמר לפני הישיבה כי מפלגתו לא נגד הרעיון שבבסיס החוק, אך לדבריו היא מנוסחת גרוע ומיועדת לצורכי פריימריז בליכוד. "מדובר בחוק שבן גוריון וז'בוטינסקי היו מתנגדים לו", אמר לפיד, והוסיף: "אנחנו לא נגד הרעיון של חוק לאום מפני שזו מדינה יהודית והיא צריכה להיות כזו. אבל היא צריכה להיות גם מדינה דמוקרטית. חוק הלאום שמוגש היום לממשלה הוא חוק גרוע שמנוסח רע, מיועד רק לצורכי פריימריז בתוך הליכוד. זה חוק שבן גוריון לא היה מאשר. הבוקר שוחחתי עם המשפחה של זידאן סייף, שנהרג בהגנה על מתפללים יהודים בבית הכנסת פה בירושלים. מה נגיד לו?מה נגיד להם? שהמנוח הוא אזרח סוג ב'?".

בתוך כך רמז יו״ר ש״ס, אריה דרעי כי מפלגתו לא תצטרף לקריאה של נתניהו להצטרף לממשלת אחדות ואמר: "ממשלה חדשה תוקם רק אחרי הבחירות. על ראש הממשלה לפזר את הכנסת לאלתר וללכת לבחירות, זאת ממשלה מפולגת ומסוסכסת שכשלה בכל תחום, ואינה מסוגלת לתת לאזרחיה את שמגיע להם. אזרחי ישראל זכאים לממשלה שעובדת למענם ולא נגדם".