עוד בטרם הירי בסוף השבוע לעבר חבל אשכול והתגובה הצה"לית בישראל מודאגים מאוד מהתנהלות ארגון חמאס לאחר מבצע צוק איתן. גורם בכיר בצה"ל אמר כי "חמאס מרים את הראש במטרה לשקם תשתיות. האימון שהתקיים בשבוע שעבר ברצועה, לצד השיגורים הרבים לים והיציאה למפגני רחוב- לא מזכירים את התנהגות חיזבאללה ביום שאחרי מלחמת לבנון השנייה".

עם זאת, במערכת הביטחון מעריכים כי הארגון לא רוצה להסלים את המצב, אלא רק רוצה לאותת לעולם על מצוקת הרצועה לאחר ההרס הרב שנגרם מאז צוק איתן.על פי הערכות, רק אחוזים בודדים מ־5.5 מיליארד דולר שהובטחו על ידי מדינות העולם לשיקום הרצועה הועברו בפועל.
 
בישראל מבינים שלאחר ש"הנשק האסטרטגי התת־קרקעי" של חמאס, המנהרות, נחשף במהלך צוק איתן, הפעם הארגון לא ינסה להסתיר את בנייתן ויעשה הכל כדי להשיג חומרי גלם. יש לציין כי לצד מיעוט החומרים שנכנסים לרצועה לצורך שיקום, רוב החומרים למנהרות מיוצרים ממחזור ההריסות ברצועה, כמו למשל ברזל וחצץ.
 

על פי דיווחים מהרצועה, מדובר בשיקום מנהרות שצה"ל השמיד במבצע צוק איתן- ולא בחפירת תשתיות חדשות. גם ציר פילדלפי בין רצועת עזה למצרים ממשיך להיות עורק ראשי להברחות, אולם המצרים פועלים רבות למניעת חדירת חומרים לרצועה ואף הורסים מנהרות רבות של חמאס שנחפרו לתוך שטח סיני.
 
ההערכה בישראל היא שלמרות העבודה הטובה שעושים המצרים, חמאס מצליח להחדיר משם חומרים ונשק. בצה"ל יודעים לומר שחמאס מנסה לבצע הברחות גם דרך הים, אולם בגזרה הזאת חיל הים הישראלי שולט היטב.