"המתקפה של הכיבוש מהווה הסלמה מסוכנת, בצל הרגיעה בין ההתנגדות לכיבוש הישראלי", כך אמר הב דובר תנועת חמאס בתגובה לתקיפת חיל האוויר בלילה. בהודעה רשמית שיצאה מזהיר הארגון את הכיבוש הישראלי "משחזור טיפשותו בעזה". חמאס גם שב וקרא לקהילה הבינלאומית "לשאת באחריות כלפי התוקפנות הישראלית כלפי הפלסטינים".



תקיפות חיל האוויר הלילה העלו מחדש את מפלס הדאגה בקרב תושבי רצועת עזה. זאת, לאחר שהתושבים המקומיים התעוררו לראשונה מאז הסתיים מבצע צוק איתן לקולות הפיצוצים.



הג'יהאד האסלאמי הודיע, כי הארגון יבדוק יחד עם יתר הפלגים את "ההסלמה הישראלית, הכוללת גם את ההפרות בהסכם הרגיעה שהושג בקהיר".


חדר חביב, בכיר הג'יהאד, אמר כי "הכיבוש מנסה בהפרות החוזרות ונשנות שלו להפוך את הדם הפלסטיני למחיר העלאת הפופולריות של ראש הממשלה הנוכחי בנימין נתניהו לקראת הבחירות". בשיחה עם עיתון "א-ריסאלה" בעזה, הוסיף חביב כי "לפלגים הפלסטינים שיתכנסו לדון בהסלמה, יש גם זכות התגובה".

שתי גיחות של מטוסי חיל האוויר שכוונו לעבר אתר חמאס ממזרח למחוז חאן יונס, העלו מחדש שאלות נוקבות לגבי עתיד הרגיעה, במיוחד לאור הצהרות מהיממה האחרונה בקרב ההנהגה שיש להשיב את ההרתעה, וכי חידוש הלחימה הוא עניין של זמן. שתי התקיפות באו לאחר שפצצת מרגמה נפלה בשטח חקלאי בתחום המועצה האזורית אשכול. עד כה אף פלג פלסטיני לא לקח אחריות, אך באופן רשמי ישראל הפנתה אצבע מאשימה כלפי חמאס, השולט למעשה ברצועת עזה.


הפצצה בעזה במהלך מבצע צוק איתן. צילום: רויטרס

הפרשן המדינית הפלסטיני, האני אל-בסוס, אמר לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען", כי "המתקפה הישראלית באה כתגובה בלבד ואין אפשרות שהיא תדרדר את המצב. ישראל רצתה להעביר מסר לפלגים הפלסטינים, ובעיקר לחמאס, שכל פעולה על גבולותיה תעלה בתגובה קשה". הוא הדגיש, כי ישראל לא יכולה להיכנס למאבק חדש בשל היותה לקראת בחירות. "המצב הפוליטי והביטחוני הנוכחי אינו מתאים כלל להסלמה מאף צד, גם מצד ישראל וגם מצד הפלגים הפלסטינים".

מנגד, הפרשן אכרם עטאללה מאמין, כי ההסלמה הישראלית באה במסגרת "קמפיין הבחירות של ישראל, שאינה מעוניינת שהפלגים הפלסטינים יפריעו לה בניהול הבחירות לכנסת". הוא הביע חשש, שהדברים "עלולים להידרדר עוד יותר לקראת הבחירות, שכן גם ישראל חוששת מהידרדרות המצב ברצועת עזה בשל המצב הקשה, שאף יביא לחידוש העימות באזור".

בתוך כך, בכיר חמאס בלבנון, עלי ברכה, הסביר מדוע ארגונו חזר אל חיק האיראנים. לדבריו, "ביקור משלחת חמאס לאיראן, לאחר תקופת של צינון ביחסים, בא לאחר שרוב מדינות ערב לא נענו לקריאתו לעמוד לצד העם הפלסטיני". לדברי נציג חמאס בלבנון, הביקור "הביא לתמיכה של איראן בהתנגדות הפלסטינית".

כזכור, משלחת של חמאס ביקרה בטהרן לפני כשבועיים. במהלך הביקור הושגו הבנות שלפיהן תמשיך איראן לספק נשק וכסף לארגונים הפלסטינים ברצועת עזה. ברכה ציין בראיון לסוכנות הידיעות הטורקית "אנטוליה", כי "נפתח דף חדש בקשרים בין איראן לבין חמאס". 

יש לציין, כי בשבוע שעבר הודה דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה, לאיראן במהלך עצרת לציון 27 שנים להקמת הארגון בעזה.