חמאס פורס כוחות לאורך הגבול למניעת הסתננות צעירים מרצועת עזה לישראל. כך אמר לסוכנות "מען" דובר משרד הפנים ברצועה, איאד אל-בזם. לדבריו, בחודשיים האחרונים הגבירה חמאס את נוכחותה לאורך הגבול, כדי למנוע מצעירים להסתנן לארץ. "ישנם מעטים שמנסים להסתנן לישראל, אך כוחות הביטחון הפלסטינים עוצרים אותם", הדגיש אל-בזם. "אנחנו חוששים שישראל תנצל אותם לגיוס למודיעין. הכיבוש ממציא כל הזמן שיטות חדשות להפלת הצעירים ברשת הריגול".
עם זאת, הוסיף הבכיר בחמאס, כי "ישנם אזורים שאין לנו שליטה עליהם, ועל כן מצליחים צעירים בני 17 עד 19 להסתנן. כל מי שייתפס ייענש, ואנו ממשיכים בניסיונות למנוע הסתננות של צעירים פלסטינים אל ישראל".

מוקדם יותר היום (רביעי) אירעה תקרית ירי על גבול רצועת עזה, בה נפצע קשה חייל צה"ל. הרמטכ"ל גנץ אמר בתגובה כי "אנחנו דרוכים לכל התפתחות שלא תקרה בהמשך". גנץ נאם בוועידת התחזיות של "כלכליסט" בנמל תל אביב ואמר כי "האי יציבות הזו היא מאפיין קבוע של החיים של צה"ל ושל מדינת ישראל בכל אחד מהגבולות שאיתם אנחנו צריכים להתמודד ואין לנו שום כוונה לאפשר לאתגורים האלה לעבור ללא מענה. הגבנו בו במקום, ואנחנו נפעל בצורה הנבונה ביותר ועוצמתית כפי שתידרש, בכל אחד ואחד מהמקרים האלה".
 
גנץ תיאר את השתלשלות האירועים ואמר כי "לפני ארבע שעות, אירוע בעזה, חיילים שמאבטחים עבודות על הגדר לא בשטח אויב. אש צלפים שנורית אליהם, הם משיבים באש לנקודות חשודות אנחנו תוקפים מיידית".
 
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לאחר מכן לאירועים בדרום ואמר כי "המדיניות שלנו ברורה – תגובה נחושה ותקיפה מול כל ניסיון להפר את השקט בדרום. נגיב בעוצמה בכל פעם שיהיה ניסיון להפר את השקט שהושג בדרום אחרי מבצע צוק איתן".
 
קודם לכן, הותר לפרסום כי חייל צה"ל נפצע באורח קשה בתקרית. החייל פונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים סורוקה. הודעה נמסרה למשפחתו. מצה"ל נמסר כי "מדובר באירוע חמור, שני תוך שבוע, בו מופר השקט באופן בוטה. צה"ל ימשיך להגיב בהתאם על כל ניסיון פגיעה בכוחות צה"ל ובאזרחי ישראל. על ארגון הטרור חמא"ס מוטלת האחריות לשמירה על השקט ברצועה".  ד"ר אורי נץ, כירורג בבית החולים סורוקה, סיפר כי "הגיע אלינו פצוע מאיזור רצועת עזה. הוא נפצע מירי באיזור בית החזה, עבר טיפול ראשוני בחדר הטראומה והוא הועבר להמשך טיפול. מצבו קשה אך יציב". 
 
התקרית אירעה חמישה ימים לאחר נפילת רקטה במועצה האזורית אשכול, כשבמהלך עבודות של חיילי צה"ל, צלפים ירו מהצד הפלסטיני לעבר הכוח שעבד במקום. בעזה דיווחו על ארבעה נפגעים מירי פגזי טנקים של צה"ל וטענו כי בתקרית נהרג בכיר שטח בזרוע הצבאית של חמאס, תייסיר א-סמירי מגדוד עז א-דין אל-קסאם. 
 
מצה"ל נמסר כי "בתגובה לאש שנפתחה לעבר כוחותינו מזרחית לגדר בדרום רצועת עזה צה"ל ביצע תקיפות מיידיות לעבר יעדים רלוונטיים. בוצעה תקיפה אווירית ותקיפה באמצעות טנק". ארגון חמאס בתגובה לתקרית הירי היום ברצועה: "הכיבוש משחק באש, מדובר בהסלמה חמורה. הכיבוש נושא באחריות המלאה לכל השלכותיה של ההסלמה, זכותה של ההתנגדות להגן על עצמה ועל אנשיה"