נושא הצלפים בצה"ל מקבל בימים אלה תפנית חדה והופך לעוגן ביחידות החי"ר. כחלק מתהליך הפקת הלקחים הוחלט בצבא להפוך את צלפי החי"ר לצלפים ברמה של יחידות מובחרות. לאחר איסוף הנתונים מהמבצע עולה כי הצלפים של גדס"ר הנחל היו בעלי הפגיעות הטובים ביותר ולכן הוחלט בחטיבה לשלב מיומנויות חדשות כדי להפוך את הצלפים למובחרים. "כשרוצים להתאמן מול אויב צריך לראות את היכולות שלו ובצוק איתן הוא הראה יכולות לא רעות בכלל", אומר קצין בחטיבת הנחל. "מעבר לכך שהם לא רק למדו לירות, הם גם השתפרו מאוד בתחום ההסוואה, למידת השטח, הם פשוט למדו היטב והתקדמו בשיטת העבודה והאיתור שלהם". 
במהלך מבצע צוק איתן היו למחבלי החמאס כמה הצלחות בתחום הירי של הצלפים. מתחקירים שנלמדו עולה כי במספר תקריות משמעותיות כמו אירוע חטיפה וניסיונות חטיפה, צלפי החמאס היוו גורם משמעותי וכמעט מכריע. בצה"ל למדו זאת היטב וחלק מהפקת הלקחים הוחלט לעבות את מקצוע הצלף ולהכין את הלוחמים גם לעימות בגזרה הצפונית כשזו תיפתח. "אנחנו הולכים לתרגל, אימון צלפים חדיש בשטח מתאר שדומה מאוד לגזרה הצפונית" מספר הקצין בנחל. "בהמשך נבצע אימונים גם בשטח בנוי וגם בשטח מדברי עם דיונות כדי לנסות את האמצעים החדשים והטכניקות החדשות" הוא מסביר. 
עד היום הצלפים הגיעו לשטח ותפסו עמדות בהן שכבו שעות רבות. המטרה במקצוע הזה היא לחכות לאויב מבלי שיבחין בצלף. בצה"ל פיתחו ערכה לבניית עמדת צלפים מהמתקדמת בעולם, שבה הצוות מגיע לנקודה לאחר שנבחנה מודיעינת ונאסף חומר על תוואי השטח שלה וצורתו בין היתר באמצעות תצלומי אוויר. הצלפים בונים עמדה שנבלעת בנוף ורק עין מקצועית יכולה לזהות. בתוך העמדה הם יבלו את זמן ממושך ויחפשו מטרות. "מול ההר הזה יש כרגע 20 מטרות שהחבאנו" מספר אחד ממפקדי התרגיל. "המטרה שלהם זה למצוא את המטרות בתוך השטח העצום הזה ולהוריד אותן". לעין הלא מאומנת זה נראה כמו משימה בלתי אפשרית אולם לצלפים של הנחל נדרשו דקות בודדות ומחסנית אחת להפיל 20 מטרות. 
 


מאימון הצלפים של צה"ל. צילום: דו"צ


על הרגע בו נכנס אויב לתוך הכוונות מספר מפקד התרגיל "זה רגע שבו לא מנתחים, ולא חושבים, יש התרגשות שונה אבל יש גם משימה ויש גם מחבל בין הכוונות. מתאפסים, עוצרים נשימה וסוחטים את ההדק. בסוף יש את מה שלמדת ומה שהתאמנת זה הרגע שבה ליידי ביטוי היסודות שרכשת. אם עבדת קשה סיכלת אם לא פצעת".