בצה"ל ממשיכים להיערך לעימות הבא עם החיזבאללה בצפון:  קצין בכיר בפיקוד הצפון אומר היום (חמישי) כי ארגון החזבאללה לא רק מתחמש בצורה מאסיבית אלה גם פועל באופן גלוי על הגבול עם ישראל - בחלק מהמקרים בסמוך ליישובים. "חיזבאללה מפר את הסכם 1701 כמעט כל יום" אומר הגורם הצבאי "הוא גם מבצע פעילות איסוף, חלק מהן תחת האף של יוניפיל". 
 
הגורם מספר כי תלונות על ההפרות מוגשות יחד עם חומר שנאסף על ידי צה"ל ולמרות שיתוף הפעולה המלא מול יוניפיל, נדמה בחלק מהמקרים כי האוזן בצד השני שומעת אבל לא באמת מקשיבה: "כמעט על כל הפרה אנחנו מגישים תלונות לאו"ם וחלק מההפרות אנחנו מדווחים בזמן אמת. היו מספר מקרים שהעברנו דיווחים לאו"ם על היערכות של חיזבאללה לשגר למרחב בישראל והם הצליחו לסכל את הירי".
דוגמא טובה לשלטון החיזבאללה ולאחיזה האיראנית בלבנון ניתן להבין מדבריו של הגורם בפיקוד הצפון "אנחנו יודעים לנתח היטב את ההיערכות של חיזבאללה גם בכפרים וגם בתשתיות. רואים פה טביעת אצבע איראנית מאוד ברורה. אנחנו גם יודעים לומר שצבא לבנון משתף עם החיזבאללה פעולה".

אם בשנים הראשונות שלאחר מלחמת לבנון השנייה החיזבאללה לא "הוציא את האף מהמחילות", בשנים האחרונות, מספר הגורם, חיזבאללה עובד בגלוי: "אנחנו רואים סיורים של אנשי חיזבאללה, אנחנו יודעים לזהות אותם חזותית, אם זה בגלל הזקן או הלבוש. ובנוסף יש גם צירוף של מודיעין שמתחבר עם מה שאנחנו רואים". ההתנהלות של החיזבאללה שמתאר הקצין הבכיר מראה על הפרה בוטה של החלטה 1701, שאושרה במועצת הביטחון של האומות המאוחדות ב-12 באוגוסט 2006, עם הפסקת האש של מלחמת לבנון השנייה.


בצה"ל נערכים לכך שהחיזבאללה ינסה לכבוש יישובים


ההחלטה קראה להפסקת אש בין ישראל לחזבאללה במלחמת לבנון השנייה, תוך פריסת כוח או"ם חמוש וצבא לבנון בדרום לבנון, על מנת למנוע מארגון חזבאללה להמשיך לפעול בשטח לבנון. כמו כן קבעה ההחלטה שיש למנוע הכנסת נשק לאזור ללא הסכמה של ממשלת לבנון והטילה אמברגו מלא על העברת נשק לחזבאללה. בפועל, אומר הקצין, זה לא קורה ומופר כמעט כל יום. 
בצה"ל נערכים לכך שהחיזבאללה ינסה לחדור ליישובים קרובים לגבול ולכבוש את השטח לפרק זמן קצר כדי לייצר הישג. "בהיבט הזה אנחנו מכשירים חיילים להיכנס ליישובים ולתת מענה הגנתי" מסביר הגורם בפיקוד הצפון. "מדובר בלוחמים מובחרים שנבחרו בקפידה, ונעשו כמה תרגילים בכמה יישובים, ובעתיד הקרוב נתרגל שוב". בצה"ל מגבשים בימים אלה תוכניות לפינוי יישובים צמודי גדר. בשלב הזה מעריכים בצה"ל כי בעימות הבא, יישובים הרחוקים מהגבול כארבעה קילומטרים יפונו לאחר שהשטח יוכרז כשטח צבאי סגור בצו אלוף. הגורם הצבאי מספר כי חלק מהיישובים כבר הכינו תוכניות פינוי משלהם.
בשנה האחרונה, אומר הקצין, הגזרה התעצמה בכל הקשור למערכות ניתור השטח:  "אנחנו עוקבים כל הזמן אחר כל חתימה שמשתנה בתוואי השטח" אומר הגורם "גם באשר לחשש של תושבים ממנהרות, אנחנו עדיין מקבלים תלונות ואת כולם אנחנו בודקים בקפידה אולם באמצעים שאיתם אנחנו בודקים אני יכול לומר שלא נמצאו כאלו".