בכל שנה אני סובלת בינואר מהרפס השפתיים, והחודש קיבלתי הרפס כבר פעמיים. זה קורה לי תמיד כשאני בתקופות לחוצות. האם יש תזונה שיכולה להקל או למנוע דבר כזה? והאם הרפס קשור למחסור בחומצות אמינו?

"הרפס שפתיים היא מחלה שנמצאת אצל אנשים מסוימים והנטייה למחלה הזו עוברת בתוך הקוד הגנטי. כשאנחנו במצבי לחץ המערכת החיסונית שלנו יורדת ביעילותה, ואז אנחנו תופסים מחלות כמו שפעת, דלקת ריאות, הרפס שפתיים ועוד. העובדה שאת סובלת מהרפס לא קשורה למחסור בחומצות אמינו ולאו דווקא קשורה באוכל.

אם את אוכלת בצורה סבירה ובמשך כל השנה את לא סובלת מהרפס אלא רק בתקופה מסוימת ובעקבות משהו ספציפי (במקרה שלך זה בגלל לחץ) אז כנראה באמת יש לך נטייה לפתח את זה ואין צורך בשינוי תזונתי. יש היום מגוון תרופות להרפס, את יכולה לפנות לרופא ולבקש שימליץ לך על תרופה שתתאים לך".
 
בני בן ה-11 הוא ילד רזה אך לאחרונה התחיל לפתח כרס. הוא אוכל כל יום, בוקר וערב, חביתה בפיתה או בלחמנייה, וחוץ מזה הוא אוכל כמות די גדולה מהארוחות שאני מכינה. מוזר בעיני שהוא מפתח כרס בגיל כזה. כיצד הוא יכול להיפטר מהכרס? והאם זה מסוכן לאכול חביתה בתדירות כזו גבוהה?

"זה בסדר גמור ולא נורא בכלל לאכול חביתה בכמויות כאלו, רק שבמקום פיתה או לחמנייה עדיף שיאכל את החביתה עם שתי פרוסות לחם. תוציאו את הלחמניות והפיתות מהבית, אם המאכלים האלה לא יהיו לידו הוא יפסיק לבקש אותם. בנוסף אתם צריכים למצוא דרך להקטין את המנות. אני מציעה שתורידו את כמות התוספת ליד הבשר. מעבר לשינויים בהרגלי התזונה חשוב שבנך יתחיל לעשות ספורט. תחשבו יחד על פעילות שהוא היה רוצה לעשות - קרב מגע, כדורעף, כדורגל, כל מה שהוא ירצה ויגרום לו ליהנות. זה מאוד יכול לעזור". 
 
 ילדי בני ה-12 ו-13  נוהגים לשתות קפה נמס בכל בוקר כבר תקופה ארוכה. הם ראו אותי ואת בעלי שותים קפה, ביקשו לנסות והתרגלו גם הם לשתות קפה. האם עלי למנוע זאת מהם?

"מכיוון שבשלב הזה שתיית הקפה כבר הפכה להרגל, יהיה לך קשה להילחם בילדייך ולמנוע מהם לשתות אותו בכלל. כרגע, את יכולה לתת להם לשתות קפה שהוא מאוד חלש או להעביר אותם לקפה נטול קפאין או לקפה שהוא ממקור צמחי. אני לא חושבת שהם ירגישו בהבדל ולדעתי אין בזה נזק. את ובעלך יכולים להוות דוגמה לילדכם, לשתות בבית קפה נטול או קפה ממקור צמחי ובהמשך היום תשתו קפה כרגיל וכאוות נפשכם".
 
 אני בת 46, סובלת מדלקות פרקים כבר מגיל 36. לפני מספר שנים סבלתי מזה לתקופה של חצי שנה, התופעה נעלמה לשש שנים אבל חזרה שוב בגלל לחץ ומאז אני סובלת מדלקת פרקים כבר שנתיים. מצאתי תרופה מתאימה שעוזרת לי, האם יש גם תזונה מתאימה שיכולה לעזור במקרים של דלקות פרקים?

"מתח נפשי הוא לא רוחני, הוא משפיע עלינו וגורם לתגובות פיזיות ולפעמים לתגובות קשות. הלחץ הוא אויב מאוד גדול שלנו ולפעמים עדיף לקחת כדור הרגעה כדי להיות קצת פחות לחוצים. אני לא מכירה את הרגלי התזונה שלך, אבל שינויים בהרגלי התזונה לאו דווקא יעזרו במקרה הזה. הדבר היחיד שיכול לעזור ויש לו השפעה אנטי דלקתית זה תוסף של אומגה 3. אני מציעה שתיטלי כמוסה או שתיים של אומגה 3 מדי יום ותראי איך זה משפיע עלייך. זה לא יכול לגרום לשום נזק. כמו כן, ברגע שאת יודעת שאת לקראת תקופה של לחץ, תהיי מודעת לעצמך ותיקחי כל מה שעוזר לך".
 
בתי בת ה-5 סובלת מתת משקל והיא נמצאת בטווח הנמוך של עקומת הגדילה, הן מבחינת גובה והן מבחינת משקל. הרופא אמר לי לעשות לה תהליך של השמנה ולתת לה כל מיני מאכלים שיש להם ערך קלורי מאוד גבוה (כמו שמנת מתוקה במקום חלב וכו'). האם אכילה עתירת קלוריות תפגע בה בטווח הרחוק?

"ברוב הפעמים גנטיקה משפיעה על אופי הגדילה וסביר להניח שאת או בעלך גם הייתם ילדים מאוד רזים. אל תדאגי, המשקל של בתך כיום לא מעיד בהכרח על המשקל ועל מבנה הגוף שלה בעתיד. אני מציעה שתיקחי את בתך לדיאטנית ילדים שתבנה לה תפריט מאוזן. צריך להתאים לילדה אוכל שהיא אוהבת לאכול ואפשר להכניס לה בצורות מוסתרות אוכל בריא. אסור להשמין אותה לצורך השמנה אלא לקדם אותה לצורך גדילה כללית כמה שאפשר. כדאי גם שהיא תעשה בדיקה של ברזל, כי יכול להיות שהיא קצת אנמית". 
מתוך תוכניתה של אולגה רז, כל יום שישי ב-12:00
ב"רדיו ללא הפסקה".הביאה לדפוס: ליאת מלכא בלכטובסקי