במדור האחרון של 2014, בשבוע שבו החלה רשמית עונת החורף, סקרנו  כאן חמישה יעדי חורף  המועדפים על קוראי  אתר ”יו.אס ניוז אנד וורלד ריפורט“.  האמריקאים הציבו בראש הרשימה את  בירת הסקי האוסטרית אינסברוק, ואחריה את ליסבון, ציריך, וינה ואת סביליה, בירתה של אנדלוסיה.



מבט על  החמישייה הראשונה מעלה שאוסטריה  זוכה לייצוג על ידי שתי ערים וכך  גם חצי האי האיברי. גם לווינה ולציריך אפשר למצוא מכנה משותף, בזכות  העושר התרבותי, העומק ההיסטורי, ההיצע הארכיטקטוני וחיי הלילה. הנבחרת שהוצבה בידי קוראי האתר בחמישייה השנייה כוללת גם היא שחקנים איכותיים בזירה התיירותית.



צרפת, המדינה שמארחת מדי שנה עשרות מיליוני תיירים, מיוצגת עם שתי ערים, פריז וניס. זלצבורג מצטרפת לשתי אחיותיה האוסטריות שבחמישייה הראשונה. שתי השחקניות המשלימות את עשר הנבחרות הן ערים מוכרות שהצבתן ברשימה אינה מפתיעה, ואשר לכל אחת יחוד משלה – אמסטרדם ופראג.

1. אמסטרדם

עיר התעלות של הולנד אינה בירתה של המדינה(הבירה היא האג), ובכל זאת במרכזה ניצב ארמון מלכותי. אך לא לשם כך מגיעים אל העיר המקסימה הזו. לאמסטרדם לא נוסעים עם רשימה של נקודות ציון שיש לסמן עליהן וי, כמו מוזיאונים ושאר מונומנטים. ראוי לבקר באחד(או יותר) משלישיית המוזיאונים הממוקמים זה לצד זה במוזיאומפליין, כיכר המוזיאונים (רייקסמוזיאום, סטדליק ומוזיאון ואן־ גוך).  יתכן שהסקרנות תוביל אתכם לרחוב החלונות האדומים (מיותר לחלוטין אלא אם אתם מחפשים קופי שופ), וגם ביקור בבית אנה פרנק הוא חובה(שם התורים הארוכים ביותר). אבל לטעמי, אמסטרדם ראויה ליותר, לכך שכל תייר יקדיש לה ימים אחדים כדי לחוש בקצב החיים הייחודי לה. 
 
אמסטרדם היא עיר שמעניקה לתיירים הזדמנות לחוות ולהתענג מן ההיצע המגוון שלה. שיטוט ברחובות ולצד התעלות, ישיבה בבתי הקפה, ביקורים בחנויות ובגלריות מזדמנות (מומלץ: רובע 9 הרחובות). רובע מומלץ על ידי האמריקאים הוא Pijp De, מעבר לכיכר המוזיאונים, המכונה "הרובע הלטיני של אמסטרדם". אטרקציה מרכזית שם היא השוק - Cuyp Albert. ויש גם אזהרה: בביקורנו שם בעונת החורף נפלנו על יומיים (מתוך חמישה) שנשבה בעיר רוח קוטבית, שהיה בה כדי להקפיא עצמות. ועם זאת, עובדת היותה יושבת על חוף הים הצפוני מסדרת לעיר חורף מתון יחסית. 
2. פריז

לי אין ספק שבירת צרפת היא אתר התיירות מספר 1 בעולם. בזכות האווירה המיוחדת, הגנים, נהר הסיין, המוזיאונים והגלריות, המסעדות, הארמונות, הכנסיות והארכיטקטורה של המבנים. בזכות רובעיה, רחובותיה והמגוון שהם מציעים, ובזכות הזיכרונות הפרטיים.
 
פריז היא עיר לכל עונות השנה וההיצע התרבותי שלה בחורף הוא עשיר. בהיצע המוזיאונים דירגו האמריקאים את הלובר במקום הראשון (שני בדירוג הכללי) ואחריו מוזיאון ד'אורסיי ומרכז פומפידו. אנחנו נציין גם את מוזיאון רודן ואת מוזיאון פיקאסו, שנפתח שוב בחודש אוקטובר. בראש טבלת האטרקציות הפריזאיות נמצאת מבחינת האמריקאים כנסיית נוטרדאם עם שני צריחיה הרבועים הניצבת על האי־דה־לה־סיטה לגדות הנהר סיין.  



מספר 1 בעולם. שער הניצחון בפריז. צילום: מאיר בלייך



387 מדרגות מוליכות אל הגג. משם אפשר לצפות על מכמנים רבים של פריז: רובע מונמרטר וכנסיית סאקרה־קר בצפונה, שער הניצחון ורובע לה־דפאנס במערבה, ומשם לכיוון דרום בכיפה הזהובה של האינווליד. בצד דרום ישנם הפנתיאון, כנסיית סולפיס וגם מגדל מונפרנס. כולם אתרים מפורסמים, אולם מגדל אייפל הוא סמלה של העיר, ולו בגלל האפשרות לזהותו מיד עם עיר האורות. המגדל ממוקם במקום השלישי ברשימה האמריקאית ולמרפסותיו אפשר להעפיל במעלית. 
3. פראג

בירתה של צ'כיה נעשתה יעד תיירות פופולרי בשנות  ה־90 של המאה הקודמת, לאחר מהפכת הקטיפה שהנהיג נשיאה הראשון, המחזאי ואצלב האבל. העיר הישנה (סטרה מיאסטון), גשר קארל ומאלה־סטרנה (העיר הקטנה) והמצודה מן העבר האחר של הנהר ויטאבה - כולם נגישים להליכה רגלית ובעלי היסטוריה של למעלה מאלף שנה - הם האטרקציות המרכזיות בעיר. למרות התהפוכות ההיסטוריות שעברו על פראג, העיר שמורה היטב. סיור ברחובותיה ובכיכרותיה הוא חוויה קסומה גם לתייר ותיק. לצד השוטטות בין החנויות, 
 
פראג אטרקטיבית גם בשל עברה. זה יכול להיות העבר הקרוב, כמו כיכר ואצלב. זהו המקום בו הצית עצמו הסטונדט יאן פאלאך במחאה על הפלישה הסובייטית, ששמה קץ לאביב של פראג (9/1968). פרק אחר בתולדותיה של העיר נרשם במלחמת העולם השנייה, כשנכבשה בידי הנאצים עוד ב־1938. 50 אלף מיהודי העיר ניספו בשואה. חלק נכבד מהם התגורר בחלק העתיק של העיר. הרובע היהודי (יוזפוב) הוא אתר שמושך תיירים. במרכזו המוזיאון היהודי של פראג, הכולל ארבעה בתי כנסת וכן בית הקברות העתיק על אלפי מצבותיו וקברו של המהר"ל. 
 
בראש רשימת האטרקציות של האמריקאים עומדת כנסיית ויטוס הקדוש שבעיר הקטנה. אחרי ביקור בעשרות כנסיות קתוליות, אני יכול להעיד שמדובר באחת המצועצעות, אך גם היפות והמרשימות שבהן. שני בדירוג הוא גשר קרל. אחריו ממוקמת ברשימה טירת פראג הנישאת מעל לעיר. זאת אחת הטירות הגדולות באירופה. לצד היותה אתר תיירות שאפשר לבלות בו יום תמים, היא משמשת גם כמעונו של נשיא הרפובליקה. 
 
עוד ראויה לציון כיכר העיר הישנה ורחבת הידיים, המדורגת רביעית, עם פסלו של הרפורמטור יאן הוך, עם השעון האסטרונומי בבית העירייה הישן ובית הקפה הנושא את שמו של תושב העיר, פרנץ קפקא.
4. זלצבורג

"אם נראה לכם הרעיון של טירות יפות, קתדרלות ומבנים בארוקיים מכוסים שלג – יהיה בהם די כדי להביא אתכם לזלצבורג. הוסיפו לכך את אתרי הסקי שבסביבה, והנה לכם חופשת חורף מושלמת", נכתב בדברי הפתיחה של אתר יו.אס.ניוז. זלצבורג היא גם עיר הולדתו של מוצרט וכל מקום שבו דרכה כף רגלו מצוין בהבלטה (פסטיבל המוסיקה מתקיים בקיץ). יש בה גן נפלא, מצודה, ארמון ושני מדרחובים. היא זוכה לכינוי "עיר הזהב של הבארוק".

התמונה הראשונה שנגלית לבאים למרכזה של זלצבורג היא המבצר הלבן  הנישא על הגבעה מעל לעיר. למרגלותיו מזדקרים צריחים של כנסיות וקתדרלות, שחלקן הנכבד מרוכז סביב שתי הכיכרות המרכזיות והצמודות זו לזו, הרזידנס פלאץ והדום פלאץ. אליהן מתנקזים גם המדרחובים של העיר העתיקה. התצפית מן המבצר, עם הגב אל העיר העתיקה, מאפשרת לראות ארמון מרשים, ההולבורן, שיחודו הוא במזרקות בפסליו ומשחקי המים. מול העיר העתיקה, מעבר לנהר, בולט ארמון מירבל שצמוד לו גן מפואר.


גנים נפלאים. זלצבורג. צילום: מאיר בלייך

בין מדשאותיו צולמו סצינות של השיר "דורה־מי", הלהיט של הסרט "צלילי המוסיקה" שזכה לפופולריות בקרב צופי הקולנוע בארה"ב (וגם בישראל). לעומת זאת, משפחת טראפ, שנמלטה מן השלטון הנאצי ומארצה, לא זכתה לפופולריות בקרב האוסטרים עם צאת הסרט לאקרנים.


5. ניס

בירת הריביירה הצרפתית נכללת ברשימה המכובדת בהיותה עיר נעימה לבלות בה את החורף, בזכות מזג האוויר והקרנבל המתקיים בחודש פברואר. הטיילת של ניס וחוף ימה הם האטרקציה המרכזית בקיץ. בחורף אפשר להתפנות כדי לראות אוצרות אחרים, את סמטאות העיר העתיקה על מסעדותיה וחנויותיה. גני העיר וכיכרותיה (בראשן כיכר מסנה) שזורים פסלים מודרניים.

חיי הלילה, כמובן, סואנים. אף על פי שמדובר בעונת החורף, טיילת האנגלים היא האטרקציה המובילה. עבורנו, החיים לחופי אותו ים תיכון, הטיילת תהיה אטרקטיבית פחות. 
 
שנייה בדירוג היא טירת העיר, ולמעשה הריסותיה, אך גם כך היא נקודת תצפית מרתקת. מעניין יותר יהיה לבקר במוזיאון שאגאל (שלישי בדירוג) ובמוזיאון לאומנות מודרנית (שישי בדירוג). ביניהם מדורגים העיר העתיקה ושוק הירקות שלה – למי שעדיין מתלהב משווקים צרפתיים. 
 
מלהיב יותר יהיה הפסטיבל (קרנבל) שמתחיל ב־13 בפברואר ומסתיים ב־1במרץ. בתהלוכות ישתתפו אלף מוזיקאים ורקדנים מכל רחבי תבל, וסיומן יהיה בכיכר מסנה(הכניסה בתשלום). תהלוכות פרחים יתקיימו בטיילת.