באמצע החודש, עם נר ראשון של חנוכה, ייפתח פסטיבל טעם כנרת המסורתי ביישובים ובקיבוצים הסובבים את האגם ובאתרים שבעמק הירדן. הפסטיבל, המתקיים בפעם העשירית, יתפרש בין התאריכים 27 - 16 בדצמבר ויעמוד בסימן 20 שנה ל חתימת הסכם השלום עם ירדן. המסעדות ובתי הקפה באזור יגישו מנות המתמקדות בחומרי הגלם המקומיים, ואילו האתרים והאטרקציות יציעו פעילויות מיוחדות בסימן החנוכה, תוך הדגשת חלקו של חבל הארץ לאורך ההיסטוריה הישראלית.






לקראת הפסטיבל מציעים בתי המלון וכפרי הנופש דילים מיוחדים. בנהרא למשל, אתר האירוח של קיבוץ אשדות יעקב איחוד, מציעים חופשה באווירה משפחתית באחד מ -44 החדרים של האתר. תוכלו ליהנות גם מארוחת בוקר בבית הקפה ״היה היה״, הנמצא בתוך מבנה חמים ונוסטלגי וכולל אוסף מרתק של כלים ואביזרים ישנים. התפריט חלבי וכולל מגוון קישים, סלטים וגבינות.


בתי האירוח בנהרא
 
טל' להזמנות "היה היה": 9695679 ־ 050. 





 

פעילות נוספת שלא כדאי לפספס היא סיור ה"נפש" (נופים, פירות ושירה) בהדרכת יונתן אלתר מתחומי אשדות יעקב איחוד. הסיורים המקסימים והמעשירים עוברים בינות עצי פרי ועצי סרק, ובדרך שומעים סיפורים ועומדים על ההבדלים בין העצים השונים, בהם טרופיים כמו קסיית האבוב וקיגליה אפריקאית,
ומסורתיים יותר כמו עצי זית ישנים. לאורך כל הדרך שומעים ושרים שירי ארץ ישראל. הטיול נמשך כשעתיים ואורכו כשני קילומטרים.



מחיר השתתפות: 20 שקל לאדם (בזמן הפסטיבל),
טל' להזמנות: 8652355 ־ 050. 
אם כבר חוגגים את הסכם השלום, אחד האתרים ששווים ביקור הוא נהריים בגשר, המספק הרבה תוכן, עניין ותצפית מיוחדת על נהר הירדן. למי שלא מכיר, נספר שאתר נהריים נמצא במקום שבו הוקם קיבוץ גשר הישן, בשטחו של חאן עתיק. בשל מיקומו האסטרטגי ספג הקיבוץ מתקפות רבות, ובזמן מלחמת העצמאות חבריו נלחמו ומנעו את פלישתם של הכוחות הירדנים והעיראקים. לאחר המלחמה הוחלט להעתיק את מקום הקיבוץ, וכיום הוא ממוקם ליד גבעת גמל. מהקיבוץ הישן לא נותרו שרידים רבים - בעיקר חדר האוכל המשוחזר, וכיום ניתן לצפות בו במיצג אורקולי שמגולל את תולדות המקום. מלבד זאת, אתר נהריים מהלל וממחיש את סיפור הגבורה של אנשי המשק, שבאחת המתקפות אפילו הצליחו להבריח באישון לילה את הילדים כדי להמשיך להילחם.


שמורת הטבע בנהריים
שמורת הטבע בנהריים
שמורת הטבע בנהריים


הביקור כולל סיור מודרך בכל נקודות העניין החשובות, דרך הגשרים המפורסמים שעל שמם נקרא הקיבוץ ונהר הירדן, ועד תצפית אל תחנת הכוח של נהריים שהקים רוטנברג ונמצאת כיום בשטח ירדן. מכיוון שאי אפשר להגיע לתחנה, האתר מציע פעילות המדמה סיור בתחנה (״חוויית נהריים״). ניתן להיכנס גם לסיור בבונקר תת קרקעי ישן, ובו תצוגה של כלי נשק ותמונות תקופתיות. בשטח האתר נמצאת גם "אגדת לחם" - מאפייה בעלת תנור לבנים היסטורי שנבנה בשנות ה 20 . ניתן להצטרף לסדנאות אפייה קבוצתיות, ובפסטיבל ילמדו את המשתתפים איך ליצור חלת שלום אישית.


תנור היסטורי. אגדת לחם

 
מחיר: 69 שקל לכניסה, סיור וסדנה. ילדים מתחת לגיל 5 משלמים רק על הסדנה - 49 שקל.
בהרשמה מראש בטל': 6752685 ־ 04 

.
מי שמעדיף פעילויות אתגריות יותר יוכל להצטרף ל"בשבילים" שבקיבוץ כנרת - סיורים מודרכים ל 2 איש ב"מיולים"( טרקטורונים). זהו סיור חווייתי בנהיגה אישית לאורך הירדן הדרומי העובר בשדות קיבוץ כנרת, הנמצאים בשטח שבין כנרת לקיבוץ דגניה. בדרך רואים את עצי התמר הנפלאים, את בריכות הדגים ואת התוואי המקורי של נהר הירדן.


 
המושבה כנרת נבנתה באזור שבו זרם הנהר בעבר, כך שמה שאנחנו רואים כיום הוא התוואי החדש. בעבר שפך הירדן נסתם והתמלא במים, ובשלב מסוים הפך לביצה. לפני כמאה שנים, לאחר שהחלוצים כשלו בניסיונם לייבשן, הוחלט להשתמש בביצות ליצירת בריכות דגים. הבריכות הן כיום חלק משמורת טבע של קק"ל. לאורך המסלול ישנן גם נקודות ציון תרבותיות כמו עצי האקליפטוס שעליהם כתבה רחל בשיריה, או הבית הראשון של קיבוץ כנרת, שעליו כתבה נעמי שמר בשירה ״חורשת האקליפטוס״.


 
לפרטים ולהזמנות טל': 6564696 ־ 050 , או בדף הפייסבוק ״בשבילים - סיפורי מקום ממונעים״. 


 
חנוכה הוא חג מתוק במיוחד, וכדי להמתיק אותו עוד יותר ב״גליתא - חוות השוקולד״ שבדגניה ב׳ מציעים סדנת שוקולד למשפחות עם סביבונים והפתעות. הסדנה אורכת כ 45 דקות, ולאחר מכן תוכלו להתרווח בבית הקפה שבמתחם, לצפות בסרט קצר על גליתא ולרכוש פרלינים לדרך.

 
מחיר: 45 ־ 75 שקל. בתיאום מראש. טל': 6755606 ־ 04 .


אם אתם חובבי בעלי חיים תוכלו לבקר ב"גן וחיות" שבדגניה א׳. המתחם מחולק לשניים: חלק עליון - מתקני שעשועים וחיות אוסטרליות. מתחם תחתון - חיות תנ"כיות וארץ־ישראליות. במהלך הפסטיבל יתקיימו במקום סדנאות יצירה (יצירות עץ, גבס ופיתות בטאבון)  ופינת ליטוף.


מחיר כניסה: 30 שקל לאדם. מחירי הסדנאות: 5־ 15 שקלים.
טל' לפרטים: 6608488 ־ 04
.

את הפסטיבל תוכלו לקנח בסעודת אבירים מפנקת. הסעודה העשירה, מעין משתה ללא גבולות, תתקיים במסעדת "מרינדו" בסמוך לעין גב.

יום חמישי, 25 בדצמבר. מחיר: 169 שקל לסועד.