ההחלטה על עזיבת הבית בגיל המבוגר, היא החלטה חשובה ומורכבת. התהליך מעמיד את הקשישים וגם את המשפחה המלווה אותם בפני צומת בה מעורבים דילמות, מחשבות, ספקות והרבה מאד רגשות. כדי לאפשר לתהליך הזה להיות פשוט יותר ולהגיע לתוצאות הרצויות לקשיש וגם למשפחה, הוקם ב"מטב" שירות ייעוץ שמטרתו ללוות את המשפחה ולסייע לה רגשית ומקצועית. בתהליך הייעוץ נפגשת המשפחה עם איש מקצוע לבחינת עומק של הצרכים שלה ושל הקשיש, אפשרויות המימון והדרכים לפתרון, כשלפעמים מתגבשת החלטה כי דווקא להישאר לגור בבית ולהיעזר במטפלת סיעודית, היא ההחלטה הטובה ביותר. במקרים של בחירה לצאת מהבית, בוחנים יחד את מגוון המסגרות האפשריות, מבקרים בהן ומקבלים יחד החלטה המביאה בחשבון את כל ההיבטים החשובים למשפחה ולקשיש העוזב את ביתו, כנראה לתמיד. 

מתי כדאי לשקול לצאת מהבית?   
ההתלבטות בדבר היציאה מהבית מעלה שאלות וספקות רבים. האפשרות להישאר בבית יכולה להיות אלטרנטיבה מעשית המשולבת בפתרונות מתוך השרותים הקיימים בקהילה כמו : מטפלת ישראלית, מרכז יום, לחצן מצוקה או שרותי טיפול באמצעות עובד זר ובמידה וכל אלה אינם מספקים מענה לצרכיו, נשקלת האפשרות של מציאת פתרון מחוץ לבית. דיור מוגן עשוי לספק מענה לצרכים חברתיים, תעסוקתיים ורפואיים במקום אחד. ההחלטה לעבור לבית אבות, בדרך כלל, מתקבלת כאשר לא נמצא פתרון לטיפול ביתי המבטיח לקשיש איכות חיים סבירה. או כאשר הוא אינו מוגן מספיק בביתו. כמו כן, יש מקרים בהם היציאה מהבית מתרחשת עקב תחושת בדידות של הקשיש, למשל בעקבות התאלמנות. 

מהם היתרונות והקשיים במעבר לדיור מוגן?
לרוב, נוצר קושי מעצם הפרידה מתחושת הפרטיות שהייתה בבית, אובדן תחושת העצמאות התפקודית, החברתית והכלכלית. אבל ניתן להסתכל על המעבר מהבית גם כיתרון - האדם המבוגר נכנס למסגרת בה הוא כבר לא לבד, זוכה להשגחה רפואית ויכול להיעזר בצוות מקצועי לאורך היום. מסגרות המגורים עבור בני הגיל השלישי, לעתים קרובות מספקות מסגרת חברתית-משפחתית אלטרנטיבית. עבור קשישים לא מעטים, המבלים לבדם בבית את ימי החגים, מהוות מסגרות המגורים הללו פתרון חשוב. למעשה, הדיור המוגן משמש במקרים רבים מעין קהילה בה מתקיימת שגרת חיים שלמה. 
מה הן אפשרויות המימון?
עלויות הדיור המוגן משולמות בדרך כלל באופן פרטי. כשמדובר באשפוז סיעודי, זכאי כל ישראלי לפנות ללשכת הבריאות המחוזית בבקשה לקבל סיוע במימון האשפוז או במימון הטיפול במקרה של תשוש נפש. קבלת הסיוע מותנית בין היתר במצב הכלכלי של הפונה. חשוב לציין כי בן זוג וילדים של האדם הנזקק, חייבים להשתתף בהוצאות האשפוז. אי לכך, בוחן משרד הבריאות את יכולתו הכלכלית של המתאשפז במקביל ליכולתם של בני משפחתו הקרובים לסייע לו. גם משרד הרווחה מסייע במימון הדיור עבור קשישים המוגדרים כעצמאים או תשושים. בנוסף, כדאי לבדוק את הכיסוי הניתן במסגרת פוליסות פרטיות של ביטוח סיעודי.
ההבדלים בין בית אבות לדיור מוגן
דיור מוגן הינה מסגרת המתאימה למבוגרים המעוניינים לנהל אורח חיים עצמאי בסביבת בני גילם וליהנות מסביבת מגורים נוחה ומוגנת. בתי הדיור המוגן, הכוללים יחידות דיור בגדלים שונים, מספקים לדיירים המתגוררים בהם, שירותים כמו שמירה, מרפאה, פעילות חברתית, חדר אוכל, מכבסה, ניקיון ועוד. בית אבות הינו מסגרת מגורים המספקת מענה לקשישים בדרגות תפקוד שונות : עצמאים, תשושים, סיעודיים, תשושי נפש ועד לדיירים סיעודיים מורכבים. בבתי אבות גרים בדרך כלל בחדרים משותפים, כשהטיפול בדיירים כולל השגחה רפואית, חלקם מתמחים במחלקות סיעודיות ויש כאלה בהם המתמחים בטיפול במבוגרים תשושי נפש. לכן, כאשר עומדים בפני ההחלטה על מעבר לבית אבות, חשוב לקבל ייעוץ מגורם מקצועי היודע לאבחן נכון את מצבו של הקשיש ומאפשר לחסוך משאבי זמן ו"ריצות" מיותרות.