שנת 2015 תהיה שנה מאתגרת בשוק הרכב הישראלי. התחזקות הדולר ביחס לשקל, עלייה ריאלית בשיעור המס שמוטל על מכוניות עממיות, ירידה מחזורית בביקוש למכוניות אצל חברות הליסינג בישראל והתאוששות בשווקים האירופיים, אשר מגדילה אצלם את הביקוש ואצלנו את המחירים - כל אלה מגיעים אחרי שנת השיא של כל הזמנים במכירת מכוניות בישראל, ומנבאים צלילה במכירות בשנת 2015 .



מצד שני, בשוק הרכב הישראלי אין אף פעם שנה רגועה ונטולת עניין, לכן אין סיבה להניח שמה שנדמה לנו בסוף 2014 , יופיע גם בסיכום השנה הבאה. בתוך כך, די ברור מי יהיו המכוניות החדשות, או נכון יותר קבוצות המכוניות, אשר ייתנו את הטון בשנה הבאה, והנה הן בסדר חשיבות עולה.


משמאל למעלה, בכיוון השעון: סוזוקי סלריו, מרצדס "שוטינג ברייק", וולבו ,XC90  ,i20 מאזדה 2, אופל קורסה. צילומים: יח"צ
 

5. הנישה של מרצדס

אחת התופעות המדהימות בשוק הרכב העולמי בשנים האחרונות, שהתחזקה דווקא לאחר המשבר הכלכלי של 2008 – 2009 , היא גידול דרמטי בפלח השוק של מכוניות פרימיום, ובמיוחד מכוניות קטנות או מיוחדות.
 
מרצדס, ב.מ.וו ואאודי, שעד לפני עשור התמקדו כל אחת בשלוש סדרות עיקריות של מוצרים ובכמה גרסאות נישה סביבן, יוצאות בשנים האחרונות מגדרן כדי להמציא נישה נוספת מדי כמה חודשים.
 
חלק מן הדגמים החדשים עונה על צורך אמיתי, למשל מכוניות עירוניות קטנות או קרוס–אוברים גדולים עם שבעה מקומות ישיבה, אבל רוב הדגמים האחרים נראים לעתים כמו זיווג מוזר של תצורות מרכב מסורתיות. מרצדס CLA "שוטינג ברייק" היא לא רק אתגר נוסף למתרגמים מאנגלית לעברית (“ Shooting Brake "), אלא גם מכונית סטיישן קטנה ומעוצבת, שלקוחותיה לאו דווקא זקוקים לה לצרכים שימושיים.
 
למראה המכונית הזאת, המעוצבת למשעי, קשה להשתחרר מן ההרגשה שמעצבי מרצדס הגו אותה רק מפני שהם יכולים, ומפני שבימינו קל לייצר מספר רב של גרסאות על גבי פלטפורמות משותפות.
 
לאחר שמעצבי מרצדס עיגלו וקימרו אותה, הפכה המכונית הזאת אולי אפילו יפה יותר מארבע הגרסאות האחרות שבנויות על אותה פלטפורמה: A קלאס, B קלאס, CLA ו– .GLA אז אף על פי ש– CLA "שוטינג ברייק" לא תהיה להיט מכירות בישראל, היא בהחלט מייצגת תופעה: יצרני רכב יכולים כיום לייצר מוצר מותאם כמעט באופן אישי ובוודאי “שונה מהעדר", ולקוחות שיכולים להרשות לעצמם, שמחים לרכוש משהו שמבדל אותם מאחרים.
 
באותו אופן, אגב, שילשה ב.מ.וו בשנים האחרונות את מספר הדגמים ותת–הדגמים שלה, וזה עוד לפני שסופרים כמה דגמים היא מציעה עם המותג "מיני".
4. האגרסיביות של קיה
אין צורך להכביר מילים על אודות ההצלחה ההיסטרית של מכוניות מיני בישראל מאזרפורמת המיסוי הירוק. די אם נזכיר את העובדה שהמכונית השנייה הנמכרת ביותר בישראל בשנת 2014 , בהפרש ניכר מהמקום השלישי, היא קיה פיקנטו. לא יזיק, עם זאת, להזכיר את העובדה שהדגם הראשון אשר בישר על המהפכה הזאת, כבר לפני כחמש שנים, היה סוזוקי אלטו, ששבר בשעתו את מחסום ה– 60 אלף שקל כלפי מטה.
 
אלטו, שמעולם לא התיימר להיות איכותי במיוחד, יוצר בהודו ואותות הגיל ניכרו בו כבר מזמן, אבל ב– 2015 הוא מוחלף סוף סוף על– ידי סלריו (Celerio) - מכונית מודרנית יותר שתיוצר עבורנו בתאילנד. סלריו גדולה במידה ניכרת מאלטו, ויש בה חמישה מקומות ישיבה לעומת ארבעה. היא ארוכה מן המכונית המוחלפת בעשרה סנטימטרים, גבוהה ממנה ב– 7 ס"מ ובסיס הגלגלים שלה ארוך ב– 6.5 ס"מ משמעותיים עוד יותר.

המכונית תוצע עם שתי גרסאות של מנועי 1.0 ליטר תלת–צילינדריים. הבסיסי מביניהם מספ 68 כ"ס, ואילו השני (בתזמון שסתמים משתנה) יציע תצרוכת דלק וזיהום אוויר נמוכים במיוחד. שני המנועים יוצעו עם תיבת הילוכים רובוטית בעלת מצמד בודד. לקראת סוף 2015 תציג קיה את מתיחת הפנים של פיקנטו, אשר תקבל את הפרצוף האגרסיבי העכשווי של המותג. לא ברור אם מתיחת הפנים תשפיע גם על מנועים או מכלולים חשוביםאחרים, אבל היא ודאי תשפר את מצבה של פיקנטו בתחרות מול המכונית–האחות, .i10.
 
3. הבשורה של סוזוקי
ניסאן ג'וק, המשונה למראה, בישר בשעתו על תופעה חדשה - נהירה המונית אל נישה של קרוס– אוברים קטנטנים, שמבוססים על מכוניות סופר– מיני. השנה תגיע ארצה מתיחת הפנים של ניסאן ג'וק, אלא שזו כבר נוחתת לתוך שוק רווי במתחרים, שאליו יצטרפו שלושה, אולי אפילו ארבעה,
קרוס–אוברים מבטיחים במיוחד.
 
סוזוקי ויטארה החדש הוא ג'יפון רך שמבוסס על פלטפורמה מקוצרת של S–CROSS . הוא ייוצר במפעל של סוזוקי בהונגריה ויגיע אלינו במחצית השנייה של 2015 עם מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר. פיאט תשלח אלינו את 500X - קרוס אובר ־ שפותח במשותף גם עבור קרייזלר (אצלה הוא נקרא "רנגייד"). שניהם מיוצרים במפעל של פיאט במלפי, איטליה, על בסיס הפלטפורמה של 500L .
 
500X – יש שתי גרסאות: אחת שמיועדת לשימוש עירוני, ואחרת, “קרבית" יותר וארוכה ב– 2 ס"מ. שתיהן מוצעות עם הנעה קדמית או כפולה. פיאט מציעה ארבעה מנועי בנזין ושלושה מנועי דיזל, וחלקם מחוברים, לראשונה אצל פיאט, לתיבת הילוכים רובוטית בעלת מצמד כפול או לתיבה אוטומטית בעלת תשעה יחסי העברה. המיני–ג'יפון שצפוי לחולל אצלנו את המהומה הגדולה מכל הוא מאזד CX–3 , שבנוי על פלטפורמת הסופר–מיני של החברה. זהו אחד הקרוס– אוברים היותר מרשימים למראה, ועיצובו נראה כמו מהדורה מוקטנת ומודגשת של .CX–5
 
CX–3 יוצע עם מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 2.0 ליטר, שמשודך לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת שישה יחסי העברה. עיצוב הפנים דומה לעיצוב המוכר לנו מן ה– 3 החדשה, עם ממשק נהג מרכזי בקונסולה שבין המושבים, ומסך מגע גדול.
2. השדרוגים של סקודה וסיאט

עד לרפורמת המיסוי הירוק נרכשו רוב מכוניות הסופר–מיני בישראל על ידי ציי רכב וחברות השכרה, אבל לאחריה נפערו פערי מחירים בין מכוניות אלה לבין המשפחתיות הקטנות, ורוכשים פרטיים גילו שהם לא תמיד זקוקים למכונית גדולה אם הם חיים בעיר ובסביבותיה.
 
2015 תתאפיין בהחלפה של רוב דגמי הסופר–מיני החשובים, חלקם במכוניות חדשות לגמרי ואחרים ב"מתיחות פנים". שתי מכוניות שחוללו מהפכה בפלח השוק הזה בזכות מחירים אטרקטיביים במיוחד, הן סקודה פאביה, שגרסתה החדשה תנחת אצלנו בקרוב, וסיאט איביזה שאצלה זה יקרה בסוף השנה. בשני המקרים כולל השינוי מנועים חדשים ויעילים, שדרוג האיכות ותוספת אבזור. השאלה החשובה היא אם סקודה וסיאט יוסיפו לפרגן לשוק שלנו מחירים טובים גם עם הדגם החדש, כפי שעשו עד כה.
 
מכונית חדשה נוספת שעברה מתיחת פנים מסיבית, היא אופל קורסה, שבה שודרגו מערכות המתלים והחשמל וגם עיצוב הפנים. אלינו היא תגיע עם מנוע ה– 1.4 ליטר הלא צעיר שלה, שיחובר לתיבת הילוכים אוטומטית חדשה. גם קיה ריו, שמכרה יותר עותקים מאיביזה ופאביה ביחד, עברה מתיחת פנים קלה, וזו תופיע אצלנו בקרוב.
 
המאבק המרתק ביותר בפלח הסופר–מיני ב– 2015 יתחולל בין הכוכבת הנוכחית שלו לבין אחת מכוכבות העבר - והוא לא תלוי רק ב"ברזלים" עצמם אלא גם ביחסי שערי המטבעות בעולם. המכונית השלישית הכי נמכרת בישראל ב– 2014 היא יונדאי i20 , וזו מוחלפת כעת במכונית שבנויה על פלטפורמה חדשה, שבה הוארך בסיס הגלגלים ב– 4.5 ס"מ. את הקרב המשמעותי ביותר מבחינתה תנהל i200 מול מכונית שנעלמה כמעט מן השוק לנוכח הזינוק בשער הין היפני, אבל שבה אלינו כעת עם דגם חדש לגמרי ועם שער מטבע מבטיח יותר.
 
מאזדה 2 החדשה תגיע אלינו מתאילנד בשתי גרסאות: האצ'בק 5 דלתות וסדאן 4 דלתות, והיא תונע באמצעות מנוע ה– 1.5 ליטר, שמניע את ה– 3 החדשה עם תיבת הילוכים אוטומטית בעלת שישה יחסי העברה והספק של 90 כ"ס.
 
המכונית, שגם בדור הקודם שלה נבדלה לטובה בעיצוב, עוצבה בהתאם לסגנון החדש של מאזדה ובדומה ל– 3 ול– 6. היא ארוכה ב– 14 ס"מ, בסיס הגלגלים שלה ארוך ב– 6 ס"מ והיא גבוהה ב– 2 ס"מ יחסית לדגם היוצא. 
1. השיווק המקורי של וולבו
 החדשות החשובות ביותר של וולבו לשנת 2015 לא קשורות לדגם זה או אחר, ואפילו לא נוגעות בשלב זה לשוק הישראלי, אבל לא מן הנמנע ששהן מבשרות על מהפך כלל עולמי בשיטת השיווק של מכוניות. לפני כשבועיים הכריזו מנהלי וולבו על אסטרטגיית מכירות חדשה, שבמסגרתה ישימו דגש רב על מכירה באמצעות האינטרנט ועל הפסקת ההשתתפות ברוב תערוכות הרכב החשובות בעולם.
 
אנשי וולבו טוענים שמחקרים שבוצעו על ידם, מגלים שלקוחות רבים שלהם מוכנים לקנות מכוניות באינטרנט, והסיבה לכך היא לא הניסיון להשיג מחיר נמוך, אלא כדי להימנע מן הטרחה של ניהול מו"מ באולם התצוגה. יריית פתיחה לתוכנית הדיגיטלית של וולבו, או אולי טעימה קטנה, התקיימה בספטמבר השנה ערב השקת XC90 החדש.

וולבו הציעה מהדורה מוקדמת ומיוחדת של ג'יפ הדגל שלה במכירה דיגיטלית, וכל 1,927 היחידות נחטפו בתוך זמן קצר. הבעיה העיקרית של יצרני רכב במכירה באינטרנט היא עקיפת רשת הסוכנים שלהם, ולכן מרגיעים מנהלי וולבו את השטח ומסבירים שכל המכוניות שיימכרו באינטרנט, יימסרו בסוכנויות הפיזיות הקיימות.
 
לא ברור אם ומתי תתחיל מכירה דיגיטלית של מכוניות בישראל, אבל כן ברור שג'יפ הדגל החדש של וולבו יופיע אצלנו במחצית הראשונה של 2015. ג'יפ זה בנוי על גבי פלטפורמה מודולרית חדשה, שתוכננה להתאים למשפחת מנועי הארבעה צילינדרים החדשה של וולבו, והוא מעוצב בסגנון חדש שישפיע בעתיד על כל דגמי החברה. 