להאשים אותנו בגלל השיר שלנו 'ברלין' בגל מחאת המילקי המכוון לעיר הזאת, זה כמו לטעון שהגל הזה הוא תוצאה של קונספירציה של 'תנובה' נגד 'שטראוס'", אומר דרור ויידמן, הסולן והכותב העיקרי של להקת "שממל", שתחגוג היום את יציאת אלבומה " 2011-2014 " בהופעת השקה חגיגית בבארבי בתל אביב. "מה שברור הוא כי היינו לפני התופעה". 

אי אפשר להתריס בפניכם שאתם מכוונים את האנשים כאן לגרמניה.
 "ממש לא. למעשה, מאחורי השיר יש מעין ביקורת על אלה שמציגים את ברלין כמקום לשאוף אליו".
 

דומה שסוף השיר, שבו אתה רוכב על "ירושלים של זהב" של נעמי שמר, אומר את הכל: "רייכסטאג של שלום/ ושל יורו ושל אור/ לכל שירייך אין לי דרכון".
"אכן, הבנת. בסוף מבינים שברלין איננה ירושלים ולא צריך להשתגע על איזשהו מקום בעולם ובסיכומו של דבר עדיף להישאר כאן. באשר לשממל, לא צריך לדאוג; אנחנו נשארים פה. אני לא מכיר עוד מקום חוץ מישראל שבו יש ביקוש ללהקות ששרות בעברית, מה גם שהחומרים שאנחנו מתעסקים איתם הם מאוד ישראליים. אם יזמינו אותנו להופיע בברלין, אז ל'טור' קצר והביתה".
 
מה זה שממל?
"סתם שם שהמצאנו, שנים לפני הקמת הלהקה, בשיחת צ'אט לילית ביני לבין חברי ללהקה, יניב רווה. אני משוכנע שאני יודע מה משמעות השם ומבחינת יניב יש לשם משמעות אחרת. כפשרה, החלטנו להשאיר את זה מעורפל. יום אחד עוד נחשוף ואז האנשים נורא יתאכזבו".
 
שממל, שקמה ב-2007 , בולטת במספר חבריה (עשרה!) ובעובדה שכמעט מחציתם הם נשפנים, מה שמקנה ללהקה צליל מיוחד. ויידמן, רווה ורוב חברי הלהקה האחרים הם במקור מנס ציונה, לא בדיוק עיר חממה ללהקות. רובם נפגשו שם בקונסרבטוריון העירוני. ויידמן (32 ) בא מהמוזיקה הקלאסית. הוא התגייס עם הסקסופון שלו כמוזיקאי מצטיין ועבר לשרת בלהקה צבאית. כשהשתחרר ניסה ללמוד תיאטרון, "עד שקלטתי שלא כל מי שהוא פולני עם קרחת הוא חנוך לוין".
 
כשויידמן נשאל אם הם להקת מחאה או להקה סאטירית, הוא משיב: "אנחנו להקה שלא פוחדת מהמציאות ואם היא גורמת לצעוק נגד משהו, אנחנו צועקים. ככל שאני משתדל לכתוב רציני, אומרים שזה יוצא מצחיק".
 
עם הכישרון הזה גויס לפני כשש שנים כ"כותב זוטר" של מונולוג הפתיחה של ליאור שליין בתוכניתו הלילית ועבר עמו ל"מצב האומה". מתברר שחלק גדול מההברקות של גורי אלפי בתוכנית הוא בעצם מתוצרת ויידמן, כותב הצללים שלו. אם מי מכם חושב שאצל אלפי הכל ספונטני, אז זה לא בדיוק, "אם כי גורי יכול לקחת בדיחה כתובה ולשנות אותה על הרגע, תוך כדי שבירת מסגרות תמידית ודרכו זה יוצא מצחיק יותר".
 
לא מתסכל אותך להישא מאחורי הקלעים, או שמא השלמת שזה גורלך?
"המון זמן רציתי להיות בפרונט. אם יש מאחורי בשממל תשעה אנשים, זה כי אני פוחד להיות לבד. בשנים האחרונות הבנתי שככותב זה בסדר אם אני מאחורי הקלעים, כמי שיוצר בשקט מתוך איזו מופנמות והתבוננות פנימית".
 
וכשאתה באיזה אירוע חברתי, אתה מפוצץ את החבר'ה עם בדיחות?
"בדרך כלל אני זה ששותק בצד".
 
הכתיבה אצלו היא עבודה, לא רק השראה. מגיע למערכת "מצב האומה", מקבל שאלות מוכנות ומתחיל לחשוב על התשובות הקומיות עד שיוצא עשן לבן. בין לבין הוא חובר לאלפי לצוות "קופי המקלדות" שיוצרים סרטונים ויראליים משעשעים עד דמעות. אבל כשהתוכנית בחופשה יש בעיה מסוימת."מצב היצירה בטלוויזיה די מעורער ואין בה הרבה הפקות שנזקקות לכותבים". 
 
אם נחזור לשממל, גודל הלהקה לא מהווה קושי?
"לא פעם הבמות קטנות עלינו. כבר קרה שניגנתי על אחד המגברים או שהנשפנים נשפו מתוך הקהל".
 
מה אירע ללהקה מאז הקמתה?
"היא בעיקר התבגרה. גם בתכנים שלה. משירי נונסנס הגענו לאמירות חדות יותר".
 
יש בחומר שלכם לא מעט הצלפות. זה מצליח להשפיע?
"זאת לא תמיד המטרה. אנחנו מציגים איזושהי תמונת מציאות ונותנים רוח גבית לתהליכים שקורים. אני לא זוכר הצגה או הופעה ששינתה במשהו. גם אם 'מאשימים' אותנו שגרמנו בעבר למחאה החברתית, עם אחד השירים שלנו, למעשה נגררנו אחריה".