אקדח מעשן? צבא ארצות הברית פרסם הלילה (שישי) סרטון בו נראית סירת סיור מסירה מה שנראה כמוקש שהודבק על צידה של אחת הספינות שהותקפו אתמול במפרץ עומאן - ולא התפוצץ. על פי הצבא האמריקאי, מדובר בהוכחה לכך שאיראן היא האחראית לתקיפה. מוקדם לפרסום הסרטון, בכירים אמריקאיים כבר הפנו את האצבע המאשימה לעבר טהרן ומזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו אמר כי "מודיעין, הנשק ששומש, רמת הביצוע, התקיפה האיראנית הקודמת והעובדה שאין באזור ארגון טרור שמסוגל לעשות זאת", מהווים הוכחה למעורבות איראנית ישירה. 

בנוסף לפומפאו, גורם ביטחוני אמריקני אמר ל-CBS כי "סביר מאוד שאיראן אחראית למתקפות האלה", והוסיף כי כוחות אמריקאים חילצו 21 מתוך 44 אנשי הצוות שהיו על המכליות שנפגעו, בניגוד לטענת איראן לפיה כל ה-44 חולצו על ידה. הבכיר אמר גם כי נחשף לעדויות בהם אנשי הצוות טוענים כי הם נפגעו ממוקש או מטיל טורפדו, אך לא יכל לאשר את הדיווחים. לטענתו, כל פעולת תגמול שתבצע ארה"ב תהיה מבוססת על ראיות שיצביעו על הקשר בין איראן ועל רצונן של מדינות המפרץ המצויות בסכסוך עמה. לדבריו, לאחר תקיפת מכליות הנפט באיחוד האמירויות לסעודיה "לא היה תיאבון לנקמה, אך כעת זה השתנה". 

 



לא מצליחים לראות את הסרטון? חווים תקלה? לחצו כאן למעבר לכתבה באתר המותאם


דובר הקואליציה בהנהגת סעודיה אמר כי האירועים במפרץ מהווים "הסלמה משמעותית", והוסיף כי "הדברים יכולים להתקשר למתקפה של החות'ים על מכליות נפט סעודיות בים האדום בשנה שעברה", המורדים החות'ים בתימן נחשבים לבני חסות של איראן. כזכור, אתמול אירע פיצוץ בשתי מכליות שהובילו נפט במי המפרץ הפרסי, שנגרם ככל הנראה מתקיפה של מוקשים ימיים שהונחו עליהם. 

דיפלומטים אמריקאים הודיעו כי ארה"ב תעלה לדיון את הפרשה, שהובילה לעליית מחירי הנפט בארבעה אחוז, בפגישה סגורה של מועצת הביטחון של האו"ם. "תקיפה של ספינות מסחריות היא לא מקובלת, והמקרה שאירע היום מעורר חששות כבדים מאוד", אמר שגריר ארה"ב באו"ם, ג'ונתן כהן, בישיבת המועצה לשיתוף פעולה בין האו"ם לבין הליגה הערבית. "ממשלת ארה"ב מספקת סיוע ותמשיך להעריך את המצב". 

 
ממשלת בריטניה הודיעה כי היא מגנה את המתקפה וכינתה אותן "בלתי מקובלות", כך על פי דובר של ראש הממשלה תרזה מיי, שהוסיף כי בריטניה מוכנה לסייע בכל חקירה של התקרית. לדבריו, "חיוני לשמור על חופש השיט".
מדינות הליגה הערבית טענו כי מועצת הביטחון של האו"ם צריכה לפעול בעקבות ההתקפה, והזהירו כי "חלק מהצדדים באזור מנסים להצית בו אש". בכווית טענו כי המתקפה היא "איום על השלום והביטחון העולמי".

מצד שני, שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כינה את האירוע "חשוד" וקרא לדיאלוג אזורי כדי להימנע ממתחים והתקפות נוספות. הפיצוץ מתרחש בזמן שראש ממשלת יפן, שינזו אבה, נמצא בביקור מדיני באיראן, ונפגש עם רוחאני וחמינאי. אחת המכליות, יש לציין, שייכת לחברה יפנית. 
 
לאחר הפיצוץ, דובר ממשלת איראן, עלי ראבי, הביע דאגה מהאירועים וטען כי טהראן מוכנה לשתף פעולה עם מדינות האזור על מנת להגן על נתיבי המים האסטרטגיים. "כל מדינות האזור צריכות להיזהר שלא ליפול במלכודת של אלו הנהנים מאי הביטחון האזורי", צוטט בסוכנות הידיעות האיראנית פארס. 

מדינות הליגה הערבית טענו כי מועצת הביטחון של האו"ם צריכה לפעול בעקבות ההתקפה, והזהירו כי "חלק מהצדדים באזור מנסים להצית בו אש". בכווית טענו כי המתקפה היא "איום על השלום והביטחון העולמי".