שעות ספורות לאחר שהחלו לדלוף מיליוני ליטרים של נפט גולמי מצינור חברת קצא"א (קו צינור אילת-אשקלון) בדרום הארץ, התבררו ממדי האסון. במשרד להגנת הסביבה סיפרו היום (חמישי) כי מדובר באחד מאסונות הזיהום הקשים ביותר שהתרחשו במדינה. המשטרה הודיעה כי פתחה בחקירה לבירור נסיבות הדליפה, שאירעה כתוצאה מסדק בצינור, שנמצא מדרום לבאר אורה.

הדליפה הגיעה עד מהרה אל תוך שמורת הטבע עברונה, וצילומי אוויר של המקום מעידים על שטחים עצומים באזור שכוסו בנפט - שגרם לזיהום חמור של הקרקע ומהווה סכנה לבעלי החיים הרבים ולצומח בשמורה.
 
במשרד להגנת הסביבה הדגישו כי הסכנה לבני אדם שולית, לאחר שהאזור נסגר והאדים הרעילים באוויר פחתו. עם זאת, ליתר ביטחון הורו הרשויות לעיריית אילת לשנות את תוואי הטריאתלון המתקיים בעיר היום ולהרחיק את המשתתפים מהאזור הפגוע. למרות האזהרות מארגני התחרות הודיעו כי היא תתקיים כסדרה.

המשרד להגנת הסביבה פתח בחקירת האירוע ואינו פוסל נקיטת הליכים פליליים נגד חברת קצא"א, שמצדה העבירה דיווח לרשויות כי הדליפה נעצרה משום שהופסקה העברת הנפט בקו הפגוע. המשטרה הירוקה של המשרד תשתף בחקירה גם גורמי מקצוע חיצוניים. בקצא"א מדווחים כי פעולות השאיבה יימשכו אל תוך סוף השבוע. השיקום של הטבע במקום, עם זאת, יארך חודשים ארוכים. נקודת האור היחידה היא מזג האוויר הבהיר הצפוי להימשך בימים הקרובים.
 
דובר המשרד להגנת הסביבה, רן ליאור, סיפר  ל"מעריב-סופהשבוע" כי "מדובר באחד מאסונות הזיהום הקשים ביותר שהיו לנו. נהרות של נפט גולמי זרמו בשטח לאורך קילומטרים. נגרם זיהום לקרקע ולאוויר אבל בעיקר נזק קשה לשמורת עברונה. כרגע אנחנו עמלים על מניעת נזקים נוספים".

אקולוג מחוז הדרום של המשרד להגנת הסביבה, עודד נצר, הסביר כי טרם התבררה מידת הפגיעה בעצי השיטה הפזורים בשטח, והנזק לבעלי החיים בשמורה, בהם גם כ-240 צבאים מזן צבי הנגב, שנמצא בסכנה: "אם העצים יתחילו למות, זה מעמיד בבעיה את כל מערכת החי במקום. לא נתקלנו בבעלי חיים גדולים מתים אבל ראינו עקבות של צבועים, זאבים ודורבנים בנפט".