שר ההתנחלויות של הרשות הפלסטינית, זיאד אבו עין, מת בצהריים (רביעי) בבית החולים הממשלתי ברמאללה. על פי דיווחים בכלי תקשורת פלסטינים הוא נפגע מקסדה של חייל צה"ל במהלך עימותים בכפר תורמוסעיא. ברשות הפלסטינית הכריזו עליו "שהיד" ועל שלושה ימי אבל.



מקורות פלסטינים מסרו, כי השר הפלסטיני אבו עין נפגע באורח אנוש לאחר שהותקף על ידי חיילי צה"ל בכפר תורמועסיא שמצפון לרמאללה. ג'מיל ברגותי, מנהל מרכז המידע במשרד ההתנחלויות הפלסטיני, המוכר בשם "תאגיד ההתנגדות לגדר", סיפר כי במהלך ארוע שתילת עצי זית של פעילים פלסטינים וזרים, בהשתתפות השר אבו עין, אחד החיילים תקף את השר באמצעות קסדה. לדבריו, "השר נפגע בחזהו, ומהגז המדמיע, ואיבד את הכרתו, ואמבולנס של הסהר האדום הפלסטיני פיני אותו לבית החולים הממשלתי ברמאללה". גורם צבאי מסר כי ככל הנראה מדובר בהתקף לב שקיבל במהלך האירוע.

עם כניסתו לבית החולים הוכנס אבו עין למחלקה לטיפול נמרץ, כשהוא במצב של תרדמת. זמן קצר לאחר מכן, נאלצו הרופאים להכריז על מותו. יש לציין, כי אבו עין הוא חבר המועצה המהפכנית של פת"ח, וכיהן בעבר כמנכ"ל משרד האסירים והמשוחררים ברשות הפלסטינית, לפני שמונה כשר האחראי על הגדר וההתנחלויות ברשות הפלסטינית.

אבו עין ישב בעבר בכלא הישראלי לאחר שהורשע בביצוע פיגוע בשנת 1979 בטבריה, לאחר שהניח מטען ממנו נהרגו שני נערים ישראלים, בועז להב ודניאל לנקרי ז"ל. הוא הצליח לברוח לאחר מכן לארה"ב ונעצר בשיקגו ב-1982 והוסגר לישראל. שלוש שנים מאוחר יותר הוא שוחרר בעסקת ג'יבריל. 

אבו מאזן: "לא נשתוק, ישראל תשלם על הרצח"

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, התייחס למותו של השר לענייני התנחלויות ואמר: "מדובר בפגיעה ברברית שאין לשתוק עליה. נעשה כל מה שצריך, לאחר קבלת מסקנות החקירה הנוגעות להריגתו של אבו עין. הוא גינה את "המשך הפגיעה הפלסטינית של ממשלת ישראל בעם הפלסטיני". עפ"י דיווחים, הודיע אבו מאזן כי בעקבות האירוע, הוא מסיים את הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל".


שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאלכי, אמר כי "ישראל תשלם על רצח אבו עין". אבו עין עצמו כתב בפוסט האחרון בדף הפייסבוק שלו, אמש: "לכל מי שאוהב את האדמה, מחר בבוקר בהשתתפות הוועדות העממיות ותושבי הכפרים, בנוכחות מוסדות בינלאומיים, ביום הבינלאומי לזכויות אדם, יהיה היום הלאומי לעבודת האדמה החל משעה עשר בבוקר, בכניסה לכפר תורמוסעיא. יחד למען פלסטין המשוחררת".

יו"ר סיעת בל"ד, חה"כ ג'מאל זחאלקה, קורא להקים ועדת חקירה מיידית לבדיקת מותו של השר הפלסטיני לענייני התנחלויות, הוא גינה את הריגת השר והאשים את הצבא בשימוש באמצעי מסוכנים לפיזור הפגנות. גורם צבאי מסר כי "לא היה חיכוך בין חיילים לבין השר הפלסטיני, אולם הדברים עדיין בבדיקה".
 

בתוך כך, ראשי המועצות של הכפרים הפלסטינים תורמוסעיא, אל-מוע'ייר, קריות וג'אלוד, וארגון זכויות האדם יש דין, עתרו היום (ד') - יום זכויות האדם הבינלאומי - לבג"ץ בדרישה לפנות את המאחז עדי עד. 


על פי הודעת "יש דין", העתירה, הראשונה מסוגה, דורשת "לפנות את המאחז לא רק בשל העובדה כי הוא בנוי באופן בלתי חוקי בחלקו על אדמות פלסטיניות פרטיות אלא גם משום שהוא מהווה מוקד לפעילות עבריינית, לאלימות קשה ולהפרה שיטתית של זכויות האדם של התושבים הפלסטינים באזור, וזאת במטרה לנשלם ולהרחיקם מאדמותיהם".

העתירה מבוססת ברובה על דו"ח שפרסם ארגון "יש דין" בשנת 2013, בשם – "מסלול הנישול". על פי דיווחים ראשוניים, אתמול בשעות הלילה, ירדה קבוצה גדולה של אזרחים ישראלים מכיוון המאחז עדי עד לאל-מוע'ייר ויידו אבנים על הבתים הקיצוניים של הכפר ועל מכוניות. הפלסטינים דיווחו כי מכונית אחת ניזוקה. לאחר מכן, כך נטען, פגעו המתנחלים בעצים באדמות שבין הכפר לתורמוסעיא.

הדו"ח מצא, כי "המאחז הבלתי מורשה עדי עד, הוקם בסיוע רשויות המדינה למרות שהקמתו הייתה בניגוד לחוק ושכנגד כלל המבנים בו הוצאו צווי הריסה שלא מומשו". הדוח קובע הדוח, כי "המאחז מהווה מוקד להפרת חוק שיטתית , ושבמשך שנות קיומו בוצעו ומבוצעות בשטחו ובסביבותיו עשרות עבירות פליליות ומנהליות על ידי אזרחים ישראלים.