בניגוד להנחה הרווחת, החורף הישראלי הוא הזמן האידיאלי לטיולים. הכל בחוץ ירוק, הפריחה בשיאה ורבים מהמסלולים שהזענו בהם בקיץ נוחים מאוד לטיול. גם אם לא ניתן להשתכשך במים, כל עוד מזג האוויר אינו סוער, אפשר בהחלט ליהנות מהזרימה המתחזקת בנחלים. למרות זאת, משפחות רבות נמנעות מלהגיע לשטחים הפתוחים, ומעדיפות לבלות במקומות המשלבים מסלולי הליכה קצרים, מעט טבע ומחסה מהקור.



למזלנו, ערים רבות בארץ משלבות בדיוק את זה - מעט אתרים היסטוריים, אטרקציות המציעות מסלולי הליכה קלים ונוף מקסים. אחת הערים המומלצות לסיור חורפי שכזה היא עכו העתיקה. יש בה דינמיקה מעניינת שמצליחה לסחוף תיירים מכל הדתות, והשילוב בין הנמל והמפרץ היפהפה לחומות ולמבנים העתיקים, שמזמינים אותנו לחלום על הזמנים שבהם העיר הייתה תחנת מעבר שוקקת, ממלא את הלב. 


אם אתם חובבי היסטוריה או סתם מעוניינים להעביר את השבת באווירה קצת שונה, תוכלו לשוטט בסמטאותיה הצרות של העיר העתיקה, שבהן עדיין מסתובבים לעתים רוכלים עם עגלות, להצטופף בשוק העמוס ולטעום ממאכלי המקום. אם בא לכם להכיר יותר לעומק את העיר, תוכלו לצאת בעקבות האתרים המרכזיים כמו מנהרת הטמפלרים, אולמות האבירים, מסגד אל-ג'זאר והחמאם. הכניסה לחלק מהאתרים כרוכה בתשלום, אך ניתן לרכוש כרטיס משולב.
 

דינמיקה מעניינת שמצליחה לסחוף תיירים מכל הדתות. סמטה בעכו


אין דרך "נכונה" לסייר בעיר העתיקה. אני אוהבת להתחיל דווקא בחומות המזרחיות, שרידים מהתקופה הצלבנית. עכו מוקפת בכמה חומות, שכידוע עצרו אפילו את התקדמותו של נפוליאון, ובעיני הסיור לאורכן הוא הדרך הנעימה והמזמינה ביותר. ניתן לטפס על החומה בעזרת מדרגות מוסדרות, לערוך תצפית נהדרת אל העיר שתחתינו ולדמיין את המאבקים שהתנהלו בתוך העיר ומחוצה לה.


אתר נוסף שכדאי לבקר בו הוא מנהרת הטמפלרים, שהתגלתה במקרה במהלך עבודות ביוב ב-1994 ונפתחה לקהל חמש שנים לאחר מכן. המנהרה, שאורכה 350 מטר, נמשכת מהנמל עד המצודה הטמפלרית במערב העיר העתיקה, ושימשה כדרך מעבר אסטרטגית. זהו עוד מונומנט אחד מהבנייה הטמפלרית שאותם בני מסדר נזירי הפליאו לחצוב בסלע. למנהרה תקרה גבוהה יחסית המשלבת קשתות ובה ניתן ללכת כרגיל, אך בחלקה התקרה נמוכה יותר ויש ללכת שפופים. למנהרה שתי כניסות: אחת הקרובה לחניון המגדלור, ושנייה הנמצאת בקטע המקורה שמחבר את חאן אל־עומדן לחאן א-שונה. הכניסה השנייה מונגשת לנכים ולבעלי צרכים מיוחדים. 


דרך מעבר אסטרטגית. מנהרת הטמפלרים


אתר נוסף שלא כדאי לפספס הוא אולמות האבירים (המצודה ההוספיטלרית). מדובר באולמות של המסדר הצלבני, שבהם לנו ואכלו הצליינים שעברו בעכו בדרכם לירושלים. האולמות הם חלק ממצודה ענקית ברובע ההוספיטלרי, שהיה לב לבה של עכו לפני כאלף שנים. למצודה ארבעה אגפים המקיפים חצר מרכזית, וניתן לצפות בסרטון המספר על התפתחות עכו והשינויים שעברה העיר במהלך ההיסטוריה. אפשר ומומלץ לצאת לסיור באולמות, שהתגלו לראשונה רק לפני כ-50 שנה. הסיבה לגילוי המאוחר היא שהאולמות המדהימים היו מוסתרים מתחת לרצפה של מצודת עכו. המצודה עצמה, שבה ישבו גם אנשי השלטון הטורקי, משמשת כיום כמוזיאון אסירי המחתרות.
 

התגלו רק לפני 50 שנה. אולמות האבירים


במהלך הסיור באולמות תוכלו להתרשם מהארכיטקטורה הצלבנית, לראות את חדרי המגורים ולבקר בחדרים ששימשו לטקסים. בסיומו של הסיור ניתן לצאת באמצעות מנהרה לכיוון הנמל ולהגיע לאתר הבא - החמאם הטורקי. החמאם המשוחזר, שנקרא במקור "חמאם אל-באשה", נבנה בשנת 1795 על ידי אל-ג'זאר עבור הציבור הרחב, שהיה מורגל במרחצאות מזרחיים בתקופת האימפריה העותמאנית.


בכניסה לחמאם חדר מבואה ששימש את המבקרים כחדר הלבשה, ובמרכזו מזרקת שיש מקסימה. מחדר הכניסה הגדול יש מעבר למספר חדרים חמים, והחדר המרשים ביותר הוא חדר האדים המתומן: תקרתו מעוגלת ולה עמודי שיש תומכים. כמו כן, בפינות החדר יש ארבעה חדרוניםשיועדו לשימוש פרטי. במקום יש מיצג אורקולי. מהחמאם יוצאים שוב לסמטאות העיר העתיקה, שמזמינות אתכם לארוחה קלה או לקינוח מתוק בשוק.
המיקום: עכו העתיקה.
אופי הטיול: טיול קליל, מתאים לכל המשפחה.
משך הטיול: עד חצי יום.
העונה המומלצת: כל השנה.
איך מגיעים: נוסעים בעקבות השילוט לעיר העתיקה. מומלץ לחנות בחניון האבירים או בחניון המגדלור. חניון המגדלור נמצא בקרבת הנמל ואילו חניון האבירים נמצא במרכז העיר העתיקה.

צילומים: מיטל שרעבי