שר האוצר ישראל כ"ץ וראשי משרדו יציגו היום בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו את תקציבי 2020 ו־2021, בכוונה להביאם בהקדם האפשרי לאישור הממשלה. בישיבה היום ישתתף גם נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון (לאחר שיתפנה מהחלטת הריבית שאמורה להתקבל היום).

תקציב 2020, בהתחשב ב"כלל ההוצאה", יסתכם ב־412 מיליארד שקל, ושר האוצר יעמוד בלוח הזמנים ויאשרו אחרי קריאה שנייה ושלישית בכנסת עד 23 בדצמבר. אישור התקציב חיוני מאין כמוהו למלחמה בקורונה, ועל כך מסכימים גם בכחול לבן. אלא שהאתגר האמיתי שהכשיל את אישורו עד היום הוא התקציב ל־2021. שר האוצר הורה לפקידיו להתחיל בהכנתו מתוך כוונה להשלים בהקדם. ל"מעריב" נודע שמסגרת התקציב ל־2021 עומדת על 426 מיליארד שקל (בהתחשב במגבלות "כלל ההוצאה"). לצד זאת, תאושר "קופסת הוצאות" בהיקף 53 מיליארד שקל למלחמה בנגיף הקורונה. בגלל חוסר הוודאות הנוגע למצב הקורונה, תחזית ההכנסות תהיה גמישה.

נתניהו בלייב בפייסבוק על תקציב 2020-21

הגירעון הצפוי ב־2021 נאמד ב־9% מהאוצר, וההכנסות ממסים יסתכמו ב־346 מיליארד שקל. מדובר בתחזית גבייה אופטימית, המביאה בחשבון התאוששות מהירה יחסית של המשק. ואכן, היקף גביית המסים גדל בשלושת החודשים האחרונים מעבר לתחזיות - אך עדין רחוק ב־22 מיליארד שקל מתחזית הגבייה ערב המשבר.

תקציב 2021 לא יכלול גזירות מסים חדשים, למעט תוכניות האוצר להתחיל בגביית מע"מ על הכנסותיהם בישראל של חברות רב־לאומיות כדוגמה פייסבוק וגוגל. אם התקציב שיוצג היום יאושר על ידי נתניהו, הוא יובא בהקדם לאישור הממשלה בכפוף להסכמת כחול לבן.

לוח הזמנים לאישור תקציב 2021 יחייב עבודה נוספת של פקידות האוצר עליו במשך 30 יום, ורק לאחר מכן יובא לאישור הכנסת להצבעה בקריאה ראשונה. זה יקרה, לפי ההערכות, רק בפברואר 2021. כדי לשכנע את גנץ לאשרו, בכוונת שר האוצר להיפגש איתו מחר ולהציגו בפניו. אלא שבכחול לבן חוששים שאחרי אישור תקציב 2021 לקריאה ראשונה, נתניהו יסרב לקדמו בכנסת מחשש שאישורו הסופי ישלול ממנו "תחנת יציאה" נוספת לבחירות ויחייב את ביצוע הרוטציה עם גנץ. השר כ"ץ מקווה שלמרות כל אלה, ולנוכח מצב החירום שנוצר בעקבות המשבר, התקציב לא יהפוך לכלי ניגוח פוליטי בין הצדדים, והדבר המינימלי הנדרש הוא לפחות אישורו של תקציב 2020, שאמור היה כבר להתבצע במהלך ספטמבר.