ברקע החלטת קבינט הקורונה על הארכת התקנות וההגבלות הקיימות עד יום ראשון הקרוב בחצות והתרת פעילות חינוך בשטח פתוח בקבוצה של עד 15 משתתפים, התארח סגן שר הבריאות יואב קיש הבוקר (שני) בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחס למרוץ לחיסון נגד נגיף הקורונה שממשיך להכות בעולם.

שר הביטחון בני גנץ מודיע על התקדמות לשלב הניסויים בבני אדם בחיסון לקורונה. צילום: דוברות משרד הביטחון

גולן: כמה אתם בונים על החיסון?
"אני חושב שזה קודם כל באופן טבעי גאווה ישראלית וכולנו גאים שיש את היכולות האלה גם במדינת ישראל. כמו שאמר פרופ' שפירא, ראשונים כנראה לא נהיה, ואנחנו מנסים למצוא פתרונות אחרים במקביל, שמדינת ישראל תקבל את החיסונים שיפותחו על ידי חברות מערביות אחרות. בכל מקרה וודאי שאנחנו נותנים את התמיכה והרוח הגבית שאנחנו יכולים לתת במשרד הבריאות".

ענת: מי תהיה המדינה שתיתן לנו חיסונים במידה וזה יהיה אפקטיבי?
"זה עובד היום בכך שכשאם אתה רוצה להיות ראשון בתור, אתה צריך לקנות אופציות על החיסון. אתה לוקח סיכון מודע, משלם מראש כסף ומבטיח את מקומך בתור. עשינו את זה עם מספר חברות מובילות בעולם".

גולן: כסף שהעברנו כבר?
"חד וחלק. הרבה מאוד מיליונים יצאו לכיוון הזה, כי התפיסה אומרת שאם לא תעשה את זה אתה תהיה האחרון בשרשרת המזון".

גולן: המקום שלנו טוב?
"בוודאי, יש מדינות כמו ארה"ב שמוציאות סכומים הרבה יותר גדולים והן צריכות כמויות אחרות לחלוטין וחלק מהחברות אמריקניות אבל ביחס למדינות אחרות בעולם, בוודאי בסדר גודל של מדינת ישראל, המקום שלנו בתור טוב".

גולן: פרופ' שפירא אמר שהם קיבלו פחות או יותר 1/30 מהתקציב של המתחרים. למה?
"בסוף צריך להבין שהם מתמודדים והתמודדו מול חברות שזו המומחיות שלהן מספר אחת בעולם, לפתח חיסונים. לחברות ענק, יש יתרון לגודל, זה ברור, ליכולות ולניסיון. אני לא מזלזל חס וחלילה במכון הביולוגי, הם מפתחים דברים משמעותיים בתחום אבל בין זה לבין להיות חברה מסחרית בינלאומית שעוסקת כל היום בדברים האלה... ברור שגם בתקציבים זה אירוע מסוג אחר".

ענת: עד כמה מקובלת עליך הפשרה של כיתות א'-ג'?
"אני חייב רגע להסביר כי קצת מעוותים את המציאות. אנחנו במשרד הבריאות המלצנו לפתוח את כיתות א'-ב' אך ורק בקפסולות, גם לאור הסקר הסרולוגי ופתיחת הלימודים הקודמת, אנחנו הערכנו שזה סיכון גדול מדי לפתוח בצורה רגילה ולחשוב שיהיה בסדר. אפשרות אחת, להתעלם מהמלצות משרד הבריאות ולקחת סיכון, השנייה, להגיד שלוקחים את ההמלצה במלואה והמשמעות היא שזה לא רק כסף אלא חמישה שבועות עיכוב בפתיחת כיתות א'-ב', כי פיצול של הכיתות היה מזיז את כיתות ה'-ו' מבתי הספר היסודיים לתיכונים או לחטיבות, ומייצר שרשרת ארוכה של סטיות בלוחות הזמנים, לכן לא היה מדובר על פתיחה בכל מקרה".

גולן: היו חודשים להיערך.
"לא היו חודשים, כי עד ה-1 בספטמבר שהיה לפני חודשיים אולי פחות דובר על זה שהילדים פחות מדבקים ואפשר לקחת את הסיכון. הייתה תפיסה שנבחנה ואצלנו במשרד הבריאות התקבלה החלטה לאחר אותו מהלך שזו טעות להמשיך ככה. היו דיונים על זה שבועות ובנו תוכנית".

גולן: גם הטענה שעכשיו למדתם שילדים מדברים היא לא נכונה.
"מה שהכריע את הכף היה הסקר הסרולוגי שרואים בפירוש אחוזים גבוהים לפחות כמו באוכלוסייה של ילדים בגילאים הקטנים שנדבקו ולכן החשש הגדול הוא שילדים ברובם א-סימפטומטיים, אתה לא בודק אותם, אתה לא יודע שהם חולים, והם מדביקים את שאר דיירי הבית. אנחנו יכולים לעשות חצי-חצי ובשבועיים הקרובים לראות מה קורה בהמשך התחלואה בגנים ובמערכת החינוך ובהתאם לזה לקבל החלטה".

גולן: ההורים לא יכולים לעבוד כשהילדים בבית לומדים דרך הזום.
"קודם כל ברור, אבל הדבר הראשון שעמד לנגד עיני הקבינט זה הפגיעה בחינוך הילדים. זה נכון שלמשרד האוצר זה מאוד חשוב אבל הקבינט אמר בצורה ברורה - הילדים הקטנים צריכים מסגרות כי כל עוד הם מחוץ למסגרות זו פגיעה קשה".

ענת: לא יבלבל יותר?
"אנחנו משאירים למשרד החינוך לנהל את זה, יש מקומות שאולי הרשויות המקומיות יכולות להיכנס לזה. בסוף יש הרבה מאוד מקומות שונים ויש הבדל בין הערים והמועצות ויכול להיות שיש מקומות שיוכלו להרוויח חזרה מלאה של כיתות א'-ב' במסלול של קפסולות. יש סיכון בריאותי ואי אפשר להתעלם מזה. חשוב לנו להחזיר אותם, אנחנו לא רוצים להשתהות עם זה, גם אם המחיר הוא לא שם אלא חצי-חצי ולכן הלכנו למתווה שנבחר".

ענת: יש פיילוט של בדיקות יומיות בגימנסיה הרצליה.
"יוזמה של תל השומר. באמת יש צוות מצוין ועושים עבודה מצוינת והרעיון הוא שאלה מסגרות שפתוחות גם ככה. לא הייתה פה תקלה בפתיחת המסגרת אבל יש רעיון של ביקורת, של בדיקות סרולוגיות, בדיקת דם, לראות אם יש לאדם נוגדנים. עושים בדיקות סקר בערך פעם בשבוע או בכמה ימים, בדיקות מהירות שנותנות תוצאה תוך רבע שעה". 

גולן: פוליטיקה. יש הצעה לא לקיים את הרוטציה ולהעביר את גנץ לבית הנשיא. תוכל לספר?
"אתה מפתיע אותי כי לא קראתי על זה, אני שומע על זה לראשונה".

גולן: בבוקר הזה אתה חושב שהרוטציה תתקיים?
"זה תלוי בהמשך ההתנהלות בתוך הממשלה, אם כחול לבן ימשיכו להיות אופוזיציה בקואליציה".

ענת: תלוי איך כחול לבן יתנהגו? בזה זה תלוי?
"אני לא אומר שרק בזה, ברור שגם לליכוד יש אחריות לעניין, אבל אני רואה שמנסים ותוקפים אותנו מבפנים ומחליטים למנות פרקליט מדינה לא לפי הסיכומים ולא מבינים שיש פה שותפות. אני רואה את זה בצורה מובהקת מצד כחול לבן".

גולן: תעבירו תקציב בזמן.
"יש חוק שחוקק גם הוא בסיכום עם כחול לבן שדיבר על העברת תקציב 2020 ואחריו 2021. מי שלא מבין בדיוק איך מכינים תקציב, זה לא עובד שבוע-שבועיים ויש החלטה של אישור בממשלה".

גולן: פקידי האוצר אומרים שאין בעיה להעביר תקציב.
"אני לא בטוח בזה, ממש לא בטוח. אולי הם גם קצת מזלזלים על איך שהדברים עובדים בכנסת, בטח בכנסת הזאת, אני לא רואה את זה מתנהל כמו שצריך".

גולן: יש להם ניסיון.
"כל ההנהלה הבכירה התחלפה, אני לא יודע, אני חמש שנים בכנסת עם מספר תקציבים".

ענת: אולי זה צריך להדאיג.
"תקציב, הסיכום הוא בחקיקה, מה שיש בחוק סגרנו והם נסוגים מהסיכום הזה, יכול להיות שצריך לסגת או לא, אבל תלוי איך הם יתנהלו. אם הם ילכו איתנו יד ביד להערכתי נקיים את הרוטציה, אם הם ילחמו על כל צעד ושעל אז זה יתפרק, זה ברור".

ענת: שר הביטחון לא עודכן על מכירת מטוסי ה-F35.
"עוד ספין הזוי כי אין ולא היה שום אישור למכירת מטוסי ה-F35. המקום היחיד שהאישור ניתן הוא בשישי שעבר על ידי שר הביטחון". 

גולן: כחול לבן אחראים לעסקה?
"אני חושב שזה היה מהלך נכון אבל לטעון שהיה אישור למכירת מטוסי ה-F35 לאמירויות".

גולן: בקריצה, בהנהון, זה חלק מהעסקה – זה ברור.
"איך זה ברור? לי ברור שהאמירתים רצו והאמריקאים רצו למכור. ברור לי שלא היה אישור, נקודה".

גולן: היה ברור לנתניהו שבלי זה אין עסקה.
"אתה כנראה נביא או קורא מחשבות הזויות. אני אומר – אף אחד לא נתן אישור. נותנים לזה אישור רק אחרי שעושים את מה שעשינו ומה שעשתה משלחת משרד הביטחון שבונה מערכת שלמה ששומרת על היתרון האסטרטגי של מדינת ישראל. ברגע שיש את זה אפשר לתת אישור וכך עשה גנץ. לפני כן לא היה את זה ולכן אף אחד לא נתן אישור וכל השאר זה בולשיט".

גולן: צחי הנגבי אמר לא יקום ולא יהיה.
"יש חוק אמריקאי שמחייב אותם לשמור על הפער האסטרטגי של מדינת ישראל, לכן אם מישהו רוצה להשוות את המערך של ישראל, הדרך היחידה לעשות את זה, זה אם משמרים את הפער האסטרטגי, וזה לא קרה עד יום שישי האחרון כשהמשלחת של משרד הביטחון חתמה על זה".

גולן: איך משמרים את הפער?
"אני לא אכנס לפרטים עצמם אבל בגדול מדובר בשדרוג משמעותי ביכולות מבצעיות בין אם על ידי חימושים, מערכות נשק ופלטפורמות, ויש הרבה דברים שישראל הייתה רוצה לקבל ועדיין לא קיבלה ובמקומות האלה השתיקה יפה. אם גנץ חזר ויש היום דיונים על הדברים האלה ועל למה ישראל נערכת, היא קיבלה הבטחה ויכולות שישמרו את היכולות האסטרטגיות שלה לעשור הבא".

גולן: הליכוד שאחת מהסיסמאות שעומדות מאחוריה היא 'אל תתנו להם רובים' - חימשה את האמירויות. יהיו כנראה עוד מדינות, מעביר מיליארדים לחמאס, את סודן הוציא מרשימת תומכי הטרור, זה הימין?
"הליכוד ונתניהו ריסקו את ציר הרשע האיראני ואת החרם הערבי, יש מהפכה אסטרטגית עצומה. סודאן הפכה מתומכת טרור, חזרה לאומות ולתמוך בארה"ב ובישראל זה הסכם עצום שאפשר היה רק לחלום עליו. אני כטייס F16 שגם הגיע בסוף למצרים, יכול להגיד שיש תהליך שמערכות הנשק האלה מגיעות. צריך לשמור על היתרון של ישראל, הכל נעשה בשביל לשמר לישראל את היתרון האסטרטגי, אז הליכוד שבר את החרם הערבי והביא למהפך אזורי שלא היה כמותו". 

ענת: עמוס גלעד אמר שזו פרשה חמורה מפרשת הצוללות, תרבות השקר מסוכנת. עבד איתו ועם ראשי ממשלה רבים.
"אף אחד לא הבטיח F-35  לאמריתים. זה קרה ביום שישי אחרי שמערכת הביטחון הבטיחה את היתרון האסטרטגי של מדינת ישראל. מי שלא מבין שזו המציאות, טועה ומטעה ויכול להשתמש באג'נדה פוליטית כזאת או אחרת. השינויים במזרח התיכון לא מצאו חן במחנה השלום, אבל מה לעשות, הליכוד מביא שלום ומנצח את החרם הערבי".

ענת: עמוס גלעד שמאלן?
"מי שלא מוצא חן בעיניו יכול לנסות להשתמש בזה לספין פוליטי כזה או אחר, אני לא מכיר את עמוס גלעד כדי לדעת את הדעות וזה לא משנה. מה שמשנה זה מה שקרה, סודאן חזרה לציר האומות, קיבלה חיבוק מארה"ב ובדרך הביאה אותם לחבק אותנו".

גולן: הוא אמר שאם נתניהו היה באופוזיציה הוא היה קורע לגזרים את רה"מ.
"אני חושב שהוא טועה, ברור שאפשר לבקר ולומר יש דברים שאפשר לעשות טוב יותר תמיד. אני לא אומר שהכל מושלם אבל יש מול עינינו שינוי אסטרטגי עצום במזרח התיכון ובמדיניות החרם הערבי. מי שריסק אותם זה נתניהו שאמר שלא באים ונכנעים ומוסרים שטחים".

ענת: אין שלום תמורת שלום.
"יש אינטרסים, אני מסתכל ורואה איך הפלסטינים מרגישים ומגיבים ואני מבין שאנחנו כנראה צודקים".