קבינט הקורונה אישר היום (חמישי) לפתוח בשבוע הבא את מסגרות החינוך לילדים בכיתות א'-ד' בלבד, עד 20 תלמידים בכיתה, למשך ארבעה ימים לפחות מדי שבוע, בהתאם למתווה שגובש לצמצום ההדבקה בנגיף הקורונה. המתווה יהיה בתוקף עד לסוף נובמבר. הקבינט יתכנס שוב אחר הצהריים וידון בפתיחת המסחר בדגש על חנויות הרחוב והעסקים הקטנים. 

בתוך כך, אישרה הממשלה במשאל טלפוני את הארכת מצב החירום בשל נגיף הקורונה ב-60 ימים נוספים, החל מה-5 בנובמבר 2020 ועד ה-3 בינואר 2021. האישור מותנה באישור ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת.

ח"כ יפעת שאשא ביטון בדיון על החזרה ללימודים (קרדיט: צילום מסך מערוץ הכנסת)

כללי המתווה שאושר בקבינט הקורונה: 

1. בכיתות א' עד ד׳, כמות התלמידים לא תעלה על 20 תלמידים בכיתה. משרד החינוך יקיים מנגנון החרגה שיאפשר לעד 10% מהכיתות ללמוד בקבוצות של עד 24 תלמידים, תוך מתן עדיפות למוסדות הנמצאים באזורים בעלי שיעור תחלואה נמוך. 

2. יעשה מאמץ מרבי לצמצמם ערבוב קבוצות בפעילות הצהרונים. ניתן יהיה לצרף ילדים של עד שלוש קבוצות קבועות מאותה שכבת גיל, ובלבד שהמספר הסופי לא יעלה על 28 ילדים.

3. כל התלמידים ואנשי הצוות יעטו מסכה בכל עת, לרבות בהסעה לפעילות כאמור וממנה, למעט בעת אכילה או בפעילות גופנית.

4. הוחלט כי הפעילות תתקיים כך שכל איש צוות יוכל ללמד שלוש קבוצות לכל היותר, למעט מורים לחינוך גופני ובלבד שבכל עת הוא עוטה מסכה ושומר על מרחק של שני מטרים לפחות בינו לבין התלמידים.

5. הוחלט כי כל התלמידים יעטו מסכות בלימודים, לרבות תלמידי כיתות א' ו-ב', וכי התלמידים יאכלו את ארוחותיהם בשטח פתוח, ואם הדבר לא אפשרי, בישיבה בשולחן נפרד לכל תלמיד בכיתה. 

6. בהפעלת אוטובוסים תתבצע הפרדה באמצעות השארת שורת מושבים ריקה בין החלק הקדמי של ההסעה לבין חלקה האחורי.

שר הביטחון בני גנץ מודיע על התקדמות לשלב הניסויים בבני אדם בחיסון לקורונה. צילום: דוברות משרד הביטחון

בפתיחת הדיון עסקו חברי הקבינט בנתוני התחלואה והחשש מפני עלייה מחודשת בחברות הערבית והחרדית. הפרויקטור פרופ' גמזו התייחס לעניין ואמר שהוא חושש שהירידה בתחלואה בחברה החרדית היא תוצאה של מיעוט בדיקות. בנוסף, אמר היועמ"ש אביחי מנדלבליט, כי קבינט הקורונה נדרש לדון ולאשר מחדש את המשך איכוני השב"כ. לדבריו, יש בעיה משמעותית עם המשך השימוש בהם בלא אישור מחודש.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בפתח קבינט הקורונה למתווה החינוך: "אחרי שיחות שקיימתי אתמול גם עם שר החינוך, שר הבריאות ועם יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס, החלטנו לצאת לדרך עם מתווה החינוך הראשון שסיכמנו, של חצאי כיתות בכיתות א'-ב', לפחות לשבועיים הראשונים. בתוך השבועיים האלה נבדוק אם יש אפשרות ללכת לאלטרנטיבה אחרת שזה כיתות אחודות, אבל זה מחייב יצירת צהרונים כפולים ויש להתארגן על זה לוגיסטית ותקציבית. אבל זה לא מעשי ליום א' ואנחנו לא מעכבים את ההחלטה, לכן אנחנו יוצאים לדרך עם המתווה הנוכחי".

דברי נתניהו בפתח קבינט הקורונה, קרדיט: לע"מ

הישיבה נפסקה לצורך השתתפות השרים בישיבת מליאת הכנסת לזכרו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל. בשעה 17:30 צפוי להתחדש דיון הקבינט, במהלכו צפויים השרים לעסוק במתווה חזרת ענף המסחר. במסגרת הדיונים צפויים השרים לקבל החלטות בנוגע להמשך תהליך היציאה מהסגר. על פי המסתמן, אסטרטגיית היציאה הכללית תתבצע באמצעות שישה שלבים שונים, על אף שטרם הושלם ניסוחם.

מוקדם יותר אמר שר האוצר ישראל כ״ץ בדיונים פנימיים לקראת כינוס קבינט הקורונה, כי "חייבים לפתוח מיד את חנויות הרחוב שנמצאות על סף קריסה. מה זו הטרפת הזאת? משרד הבריאות התנתק מהעם ונוהג באטימות לב. די לנהל מאבקי יוקרה על גבם של העוסקים הזעירים. אנשים בנו עסקים בעשר אצבעות ונשארים עכשיו חסרי כל. עוד מעט יתחילו הגשמים ויהיה קשה להתחיל, זה פשוט לא ייתכן".

לדבריו, "פותחים מסג׳ים וטיפולים אישיים ללא מסכות, ורק את חנויות הרחוב, שהן הכי בטוחות בעולם, משאירים סגורות. רוצים לדחוף 80 אלף איש מתחת לסף העוני. הפכו את העוסקים הזעירים לאויבי העם, כי אין להם שדולה חזקה. אני לא אוותר ואלחם בשבילם בכל כוחי, כדי לאפשר את חזרתם המיידית לפעילות". 

במרכז הדיונים צפוי לעמוד תחום המסחר, כאשר ככל הנראה צפויים השרים לאשר את פתיחת חנויות הרחוב כבר בימים הקרובים. יחד עם זאת, צפויים להתקיים דיונים משמעותיים גם בנוגע לפתיחת מתחמי המסחר הגדולים, דוגמת קניונים ומרכזי קניות פתוחים. בנוסף, צפויים חברי הקבינט לדון בפתיחת צימרים, מספרות ומכוני קוסמטיקה וטיפוח.

סוגיה נוספת המעסיקה לפחות את חלק מהשרים, וטרם ברור אם תעלה לדיון היא פתיחתם של בתי הכנסת ובתי התפילה האחרים. שר הדתות, הרב יעקב אביטן, אמר אתמול לרדיו 'קול ברמה': "לא יכול להיות שהתירו עבודה לעשרה אנשים במקום סגור, ובהיכלי המשפט נמצאים המון אנשים, ורק בתי הכנסת לא נפתחים. כל ההצלחות שלנו היינו בזכות פעילות מתוך הממשלה, אם מועצת החכמים תגיד לנו לפרוש, אין שאלה בכלל".

תכנית המל''ל שתוצג בישיבת הקבינט הקורונה (צילום: המטה לביטחון לאומי)
תכנית המל''ל שתוצג בישיבת הקבינט הקורונה (צילום: המטה לביטחון לאומי)

גם מתווה החינוך שכבר אושר שלשום, לפיו יחזרו תלמידי כיתות א'-ד' לבתי הספר, יאושר מחר פעם נוספת. בהתאם להודעת שר הבריאות יולי אדלשטיין, "ההחלטות על פתיחת הסגר יתקבלו בהתאם לבחינת נתוני התחלואה היומיים בלבד". אתמול הודיע פרופ' גמזו כי "יש אור ירוק לקבינט הקורונה לעבור לסבב ההקלות השני".