בהלת המוטציה: ממשלת ישראל אישרה אמש את סגירת נמל התעופה בן גוריון החל מהיום (שני) בחצות. ההחלטה אושרה במהלך דיון על הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין עצירת הטיסות לישראל וממנה למשך שבועיים כדי למנוע כניסת מוטציות נוספות של נגיף הקורונה והתפשטותם בישראל. נתניהו אף ערך דיון חריג בנושא בהשתתפות ראש המל"ל מאיר בן שבת ביום שישי בלילה, ולפחות שלושה דיונים בנושא התקיימו ב-48 השעות האחרונות. במהלך הישיבה אמר נתניהו כי "נתב''ג יסגר החל משני בלילה, יינתן פתרון לישראלים וליהודים שייתקעו בחו''ל".

ישיבת הממשלה החלה באיחור של כמעט שעתיים, ובפתיחתה ראש הממשלה טען כי  ״בניגוד למה שאומרים אנחנו מקדימים את כל העולם אף מדינה לא עשתה את מה שאנחנו הולכים לעשות. אנחנו סוגרים את המדינה הרמטית״. נתניהו המשיך ואמר כי במהלך השבוע בו ייסגר נתב''ג, יתחסנו עוד כמיליון ישראלים. לדבריו, במגזר החרדי רוב הציבור מקפיד על שמירת ההנחיות, אך "יש יוצאים מהכלל שמתנהגים בצורה בלתי מתקבלת על הדעת".

המשטרה אוכפת במוסד באשדוד, קרדיט דוברות המשטרה

ראש הממשלה הוסיף כי במהלך השבוע יתקיים דיון באסטרטגיית היציאה מהסגר. "אני מבטיח שנעשה זאת בזהירות ובאחריות", אמר נתניהו שהפציר באזרחי ישראל להמשיך ולשמור על ההנחיות והודיע כי החקיקה בנושא הקנסות תגיע מחר לכנסת.

שר הביטחון בני גנץ קרא למנהיגי הציבור, החרדי והכללי, להפסיק לעודד הפרת הנחיות. "אתם לא יכולים לפעול בניגוד להנחיות ממשלת ישראל. הקורונה היא אתגר משותף לכולם, אף אחד לא סוגר מוסדות תורה כי הוא רוצה לסגור מוסדות תורה", אמר שר הביטחון שהוסיף כי "היעדר האכיפה עולה בחיי אדם- רק בגלל אינטרסים פוליטיים".

גנץ המשיך ואמר: "הממשלה ומשרד החינוך לא מפעילים את הסמכות שקיימת בחוק לסגור ולשלול תקציבים של מוסדות שנפתחים בסגר בניגוד להנחיות המדינה. ביקשתי מהיועץ המשפטי לממשלה לבדוק מה ניתן לעשות משפטית מול מנהיגי ציבור שנותנים הנחיות מנוגדות להוראות ממשלת ישראל. לא יתכן ששוטרים צריכים לירות באוויר כדי שיישמעו להוראות".

שר הבריאות יולי אדלשטיין: ''לפי ההערכות, ישנם עוד 30%-25% מאוכלוסיית הסיכון שצריכים להתחסן נגד הקורונה. הדאגה הגדולה של כולנו היא הגעת המוטציות, זה לא בלשון יחיד. יש וריאנטים שונים אשר אחד מהם, הווריאנט הבריטי, כבר משתולל בארץ". לטענתו, מספרי החולים המאומתים הגבוהים, הם בחלקם באשמת המוטציות. "יכול להיות שיש להן השלכות אחרות, אך אנו נזהרים להגיד השלכות על אשפוזים או נשים הרות, אנו עושים כעת ריצוך גנומי לכל המקרים".

ראש הממשלה נתניהו השיב על כך כי "אם וריאנט מגיע, מספיק שאחד מגיע ולא תפסנו אותו. יכולים להגיע וריאנטים שעדיין לא הגיעו וזה מוביל לקצב הדבקה גבוה  ואולי גם בקטלניות, אז אמרתי קודם כל בואו נסגור. עכשיו אנחנו ממש סוגרים, בלי טיסות מסחריות בלי כלום. חוץ מחריגים. קודם כל לסגור. אם היינו סוגרים את השמיים לגמרי, ולא חמש דקות אחרי, לא הייתה פה קורונה. אנחנו קונים זמן כדי לחסן, מה שאף מדינה אחרת לא יכולה לעשות".

יועמ''ש משרד הבריאות הסביר מה הן התקנות שייכנסו לתוקף. לדבריו, תאסר כניסת כלי טיס זרים החל מיום שלישי, כאשר יוחרגו טיסות רפואיות, טיסות מטען וכיבוי אש. הטיסות המסחריות יעצרו באופן גורף. יהיה מהלך משלים לגבי כלי תעופה ישראליים של משרד התחבורה והתעופה האזרחית. התקנות יהיו בתוקף עד תום הסגר בסוף החודש.

שרת התחבורה מירי רגב: "בפעם הראשונה, נעצור עליית יהודים למדינת ישראל, אלא אם מדובר בעניין של חיים ומוות".

ד''ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות אמרה כי "אנחנו עומדים בחוסר אונים מול הווריאנט הבריטי. רק עכשיו אנחנו מתחילים לראות בקושי את התחלואה. המסה של החולים הקשים וקריטיים בקושי יורדת. אין ספק שזה מהוריאנט הבריטי. הסכנה של הוריאנטים היא סכנה אמיתית".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי: "תהיה כאן התמודדות משפטית לא פשוטה. אנחנו נעמוד ונגן על עמדת הממשלה. מסכים עם הצורך לצמצם את הכניסות החריגות לישראל, אבל אנחנו מבקשים למצוא פתרון שיוגדר להחרגת טיסות עם צרכים הומניטריים". לדבריו, לפי ההצעה תחילת התקנות ביום שלישי הקרוב,  "יהיו כמה ישראלים שנמצאים בחול ויצטרכו לחזור. אנחנו לא מרימים דגל ברמה של מניעה משפטית, יש בעיה גם ברמה המעשית, אנשים צריכים להתארגן, אם ניתן 72 שעות מקבלת החלטה זה יקל גם משפטית וגם ברמה המעשית".

שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר במהלך הישיבה כי: חבל שלא ביצענו את המהלך הזה לפני חודשיים. טוב שעושים זאת כעת ואפשר למצוא פתרונות לחריגים. אם אחרי כמה שבועות נגלה כי אין מוטציות נוספות מסוכנות, אפשר גם להחליט על אזור בארץ, מבודד כמו אילת, שאליו נחזיר אנשים".

יעקב ליצמן, שר הבינוי והשיכון, הגיב במהלך ישיבת הממשלה על האירועים האלימים בבני ברק, ואמר כי הוא מגנה את האלימות. "היו יריות, היו מכות רצח של השוטרים. אם זה לא היה קורה בבני ברק, זה לא היה קורה בכלל", הוסיף ליצמן.

שוטר יורה באוויר במהלך המחאה בבני ברק (צילום: צילום מסך)
שוטר יורה באוויר במהלך המחאה בבני ברק (צילום: צילום מסך)

על פי ההצעה שמקדם נתניהו, לא ניתן יהיה לצאת מישראל לצרכי תיירות, אלא רק לצורך חזרה למדינת מגורים, קבלת טיפול רפואי, עבודה, השתתפות בהליך משפטי או הלוויית קרוב משפחה.

שר הביטחון בני גנץ הודיע כי בכוונתו לדרוש בישיבת הממשלה את הגברת האכיפה השוויונית באופן מיידי, ברקע הפרות הסגר הנרשמות בחלקים מהחברה החרדית. בנוסף, גנץ עדכן כי אישר להעלות לדיון את סוגיית סגירת נתב"ג עד לסיום הסגר ב-31.1.21 לאחר התייעצויות עם היועמ"ש ובכירי משרד הבריאות.

לדבריו, במסגרת הדיונים שיתקיימו בנושא המשך הסגר ידון הנושא בצורה מעמיקה לצד הצורך בהגברת האכיפה ואישור מתווה הקנסות והגברת האכיפה המנהלית על מוסדות חינוך.

בני גנץ על מבצע חיסוני הקורונה
הרב קנייבסקי מדבר על חיסוני קורונה לנשים בהריון

כזכור, נתניהו קיים בסוף השבוע דיונים בנושא נתב"ג בהשתתפות שר הבריאות יולי אדלשטיין, שרת התחבורה מירי רגב, ראש המל"ל מאיר בן שבת, מנכ"ל משרד הבריאות הפרופ' חזי לוי, ממונה הקורונה הפרופ' נחמן אש, ראש שירותי הבריאות במשרד הבריאות הד"ר שרון אלרעי-פרייס, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ובכירים נוספים.

בדיון סוכם באופן עקרוני בכפוף לאישור הממשלה על איסור כניסה ויציאה של טיסות נוסעים זרות וישראליות, צמצום היתר ההגעה לנתב"ג, כך שיתאפשר רק במקרים חריגים שיאושרו ע"י ועדה בראשות מנכ"לי משרדי הבריאות והתחבורה וגיבוש מתווה נפרד למקרים הומניטריים שיצריכו טיסות מיוחדות. ההגבלות יחולו על טיסות נוסעים למשך 14 ימים וייכנסו לתוקף לאחר אישור הממשלה.