ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר היום (שישי) בתדרוך לתקשורת כי הווריאנט הבריטי של נגיף הקורונה עשוי להיות קשור לתמותה גבוהה יותר. ג'ונסון הוסיף כי כל הראיות הנוכחיות הראו ששני החיסונים נשארים יעילים כנגד הזנים הישנים והחדשים, אך הסביר כי בנתוני התחלואה הנוכחיים אין אפשרות להקל את הגבלות הסגר.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מזהיר שהמוטציה הבריטית של נגיף הקורונה כנראה קטלנית יותר (צילום: רויטרס)

"התבשרנו היום כי בנוסף להתפשטות במהירות רבה יותר, נראה כעת שישנן עדויות לכך שהמוטציה החדשה - שהתגלתה לראשונה בלונדון ובדרום מזרח אנגליה - עשויה להיות קשורה לשיעורי תמותה גבוהים יותר", אמר. 

היועץ המדעי הראשי של בריטניה, פטריק וולאנס, הוסיף כי החולים במוטציה הבריטית חשופים לסיכון מוגבר בהשוואה לנדבקים בנגיף המקורי. "אם היית לוקח גבר בשנות השישים לחייו, הסיכון הממוצע הוא שעל כל 1,000 אנשים שנדבקו, בערך עשרה היו צפויים למות. עם הגרסה החדשה, עבור כל 1,000 אנשים שנדבקו בערך 13 או 14 עלולים למות".

וולאנס ציין כי באשר למוטציה הברזילאית והדרום-אפריקאית, אין עדויות שהן גורמות להדבקה רבה יותר. 

המוטציה הבריטית והדרום-אפריקאית של נגיף הקורונה, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

כזכור, ארגון הבריאות העולמי הודיע השבוע כי 60 מדינות דיווחו לו על כך שאיתרו בשטחן חולים במוטציה הבריטית. בנוסף, כ-23 מדינות דיווחו על הימצאות המוטציה הדרום אפריקאית. במקביל, מחקר חדש שפורסם השבוע הראה כי החיסון של פייזר עשוי להגן מפני המוטציה הבריטית. התוצאות המעודדות מגיעות מתוך ניתוח דוגמיות דם של משתתפים בניסוי של החברה, לאחר שבשבוע שעבר הודיעה פייזר כי החיסון יעיל גם נגד מוטציה נוספת של הנגיף, שמוצאה בדרום אפריקה ובנויה בצורה דומה למוטציה הבריטית.

המחקר הנוכחי, שפורסם באתר BioRxiv.org, אך טרם נבדק באופן רשמי על ידי חוקרים נוספים, נערך על נגיף סינתטי אשר הכיל כ-10 שינויים אשר מאפיינים את המוטציה הבריטי לעומת הנגיף המקורי. המחקר החדש מביא עימו תקווה נוספת, מכיוון שמספר מקרי המוות היומיים בבריטניה שובר שיאים מידי יום. בנוסף, המחקר מראה כי לא יצטרכו לעת עתה לפתח חיסונים חדשים.