פיילוט פתיחת הקניונים יצא לדרך: 15 קניונים ברחבי הארץ נפתחו הבוקר (שישי) בהתאם לתקנות שאישרה הממשלה למשך 10 ימים, כאשר לאחריהם יוחלט מתי וכיצד יפעלו כל הקניונים ברחבי הארץ. מתוך 15 הקניונים שנבחרו, מקומם של קניוני עופר ועזריאלי כבר הובטח ושישה קניונים שייפתחו יהיו שלהם, והיתר נקבעו בהגרלה. 

הקניונים פועלים תחת מגבלות על מספר נוסעים במעליות, אוורור בשטח הקניון, אכיפת עטיית מסיכות, איסור ישיבה לצורך אכילה ועוד. ב־6 בדצמבר תסתיים תקופת הפיילוט והמצב ייבחן מחדש. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אמר: "פתיחת הקניונים והשווקים היא אירוע שעלול להעלות את התחלואה. לכן אנחנו פותחים בזהירות 15 קניונים במסגרת הפיילוט".

פתיחה מחודשת של קניון עזריאלי איילון (צילום: אבשלום ששוני)

כאמור, על מנת לבחון בצורה אפקטיבית את השמירה על ההנחיות כפי שנקבעו על-ידי משרד הבריאות, הפיילוט נערך במספר מצומצם של 15 קניונים, 6 מתוכם השייכים לשתי הקבוצות הגדולות ביותר בשוק: קבוצת עזריאלי בע"מ וקבוצת מליסרון בע"מ. תשעת הקניונים הנוספים -שלושה בצפון, שלושה בתל אביב והמרכז ושלושה בירושלים ובדרום - נבחרו בהגרלה שנערכה הלילה לאחר חצות במשרדי האוצר והכלכלה. 

הקניון הגדול בפתח תקווה פתח את שעריו ולמקום הגיעו אזרחים רבים ומבקרים. הקניון יצא כמובן במבצעים רבים לכבוד ה"בלאק פריידי". למקום הגיעו אנשי הביטחון והפיקוח בעיריית פתח תקווה בניהולו של יריב סנדלון, וערכו בו סיור יחד עם המנכ"לית נעמי סימנטוב.

המאבטחים והסדרנים שומרים על הסדר. הקניון הגדול בפתח תקווה (צילום: אלון חכמון)
המאבטחים והסדרנים שומרים על הסדר. הקניון הגדול בפתח תקווה (צילום: אלון חכמון)

הקהל שהגיע למקום ממתין בסדר מופתי בתורים הארוכים לחנויות כאשר המאבטחים מקפידים על שמירת מרחק בין האנשים. הבעלים של סניף "רולדין" עומד בכניסה של הסניף ומנווט את האנשים. כמעט לכל חנות יש תור מסודר בחוץ עם חבלים המפרידים בין האנשים וסדרנים של הקניון הלובשים אפודות צהובות.

התור בכניסה לסניף ''רולדין'' בקניון הגדול בפ''ת (צילום: אלון חכמון)
התור בכניסה לסניף ''רולדין'' בקניון הגדול בפ''ת (צילום: אלון חכמון)

מתן קלדרון, שהגיע לקניון הבוקר, סיפר ל"מעריב" על תחושותיו: "יש פה המון אנשים. יש תורים ארוכים, אבל נראה שאנשים שומרים מרחק עד כמה שאפשר. אני מרגיש בטוח".

ליאת, תושבת פתח תקווה, אמרה כי היא ציפתה שהקניון יהיה מלא, אך למרות זאת היא באופן אישי אינה חוששת ומקפידה על שמירת מרחק מהנוכחים. לשאלה האם לדעתה התארגנו בקניון לפתיחה תוך שמירה על ההנחיות ענתה כי "נראה שכן".

פתיחת הקניון הגדול בפתח תקווה. צילום: אלון חכמון

ראש עיריית בית שמש, ד"ר עליזה בלוך ביקרה הבוקר בקניון ביג פאשן בעיר ושוחחה עם בעלי העסקים ועם הציבור שפקד את החנויות במקום: "אני שמחה לראות שהציבור יוצא ומחזק את העסקים המקומיים ואת בעלי העסקים המעסיקים עובדים מקומיים. המשימה של כולנו בשלטון המרכזי והמקומי היא לחשוב מחוץ לקופסה כיצד לקיים שגרת קורונה שלא תפיל חללים כתוצאה מהנגיף הבריאותי, וגם לא חללים מהנגיף הכלכלי חברתי. אני חוששת מקריסה כלכלית והשלכותיה לא פחות מהסכנה הבריאותית. בית שמש סוגרת עוד שבוע כעיר ירוקה. אני קוראת לבעלי העסקים ולציבור להמשיך ולהקפיד על הוראות משרד הבריאות, אחרת לא נוכל להמשיך ולקיים פעילות כלכלית".

קניון ביג פאשן בבית שמש (צילום: רועי לחמנוביץ', דובר עיריית בית שמש)
קניון ביג פאשן בבית שמש (צילום: רועי לחמנוביץ', דובר עיריית בית שמש)

עם פתיחת הקניונים נפתחו גם מספר שווקים ברחבי הארץ: בפתח תקווה נפתח היום השוק לציבור הרחב, שגדש אותו בהמוניו.

השוק בפתח תקווה (צילום: אלון חכמון)
השוק בפתח תקווה (צילום: אלון חכמון)

שר האוצר ישראל כ"ץ סייר הבוקר בשוק מחנה יהודה בירושלים יחד עם ראש העיר משה ליאון ויו"ר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה, טלי פרידמן. במהלך הסיור עברו השלושה בין החניות השונות, פגשו את בעלי החנויות ועמדו על הסיוע שניתן לסוחרי השוק ועל אופן אכיפת ההגבלות בריאותיות במקום.

השר הודיע כי במסגרת התוכנית יקצה משרד האוצר תקציב של כ-10 מיליון שקלים, להשתתפות במימון צרכי מוגנות לשווקים השונים ברחבי הארץ בהתאם לקריטריונים שיקבעו. "אני רואה חשיבות רבה בפעילות השווקים בתקופה זו, לטובת סוחרי השוק וקהל הלקוחות ולכן החלטתי לגבש תוכנית מיוחדת, בשיתוף הרשויות המקומיות והנהלות השווקים, כדי לאפשר לכלל השווקים להיערך כראוי לפעילות עד לסיום משבר הקורונה. נבחן מקרוב את הצרכים וניתן את המענה המתאים לכל אחד מהשווקים", אמר כ"ץ.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון אמר, כי "בשם כל תושבי העיר ירושלים וסוחריה אני מודה לשר האוצר כ"ץ על הסיוע הרב והרוח הגבית שהוא מעניק לעיר בתקופה מורכבת זו. המענק המיוחד יסייע וישפר את השוק משמעותית. יחד עם הממשלה נצא מחוזקים ממשבר הקורונה ונחזור למסלול חיים רגיל בהקדם".

יו״ר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה, טלי פרידמן: "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. סוחרי שוק מחנה יהודה מברכים על פתיחתו המלאה של שוק מחנה יהודה ומודים לראש העיר ירושלים משה ליאון על התמיכה האדירה, בניית המתווה והסיוע הרחב לשוק וסוחריו מאז כניסתו לתפקיד ולשר האוצר, ישראל כ״ץ על המאבק לפתיחת השווקים, צעד מתבקש, ועל כך תודתנו לו. קוראים לאזרחי ישראל להגיע לשווקים, לקנות וליהנות מסחורה טרייה וטעימה ומאווירה מדהימה ופסטורלית שרק השווקים יודעים להציע".

ישראל כ''ץ בשוק מחנה יהודה (צילום: ללא קרדיט)
ישראל כ''ץ בשוק מחנה יהודה (צילום: ללא קרדיט)

שר הבריאות יולי אדלשטיין, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו ביקרו הבוקר בשוק ראש העין, כדי לעמוד מקרוב אחר חזרת השווקים לפעילות. השרים התקבלו בחום רב על ידי הסוחרים שברכו אותם על פעילותם במסגרת קבינט הקורונה לבלימת התחלואה וחיזוק הפעילות הכלכלית במשק.

יולי אדלשטיין, מירי רגב ואיתמר גרוטו (צילום: חורחה נובומינסקי, לע''מ)
יולי אדלשטיין, מירי רגב ואיתמר גרוטו (צילום: חורחה נובומינסקי, לע''מ)

אדלשטיין אמר כי "אנחנו פותחים את הבוקר עם הבשורה הטובה של פתיחת שווקים וקניונים. הניסוי הוא למשך עשרה ימים בהם נבחן האם כל המקומות עומדים בהנחיות משרד הבריאות. אני מקווה שכך יהיה ושנוכל לשמור על המקומות פתוחים תוך כדי הקפדה על בריאות הציבור".

השרה רגב אמרה כי היא "שמחה על כך שהיום פתחנו את כל השווקים, על פי המתווה שהובלתי יחד עם שר הבריאות, הצוותים המקצועיים ויושבי ראש וועדי השווקים. ביקרתי בשוק הבוקר וראיתי את האור בעיניהם של הסוחרים ואת השמחה בקרב האזרחים שבאו ליהנות מסחורה טריה ואיכותית. שמחתי לראות שאנשים עוטים מסכות ושומרים על הכללים. נמשיך יחד לשמור על ההנחיות וכך לפתוח עוד ועוד ענפים במשק".

שחר תורג'מן, יו"ר התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה אמר בתגובה לפתיחת הקניונים והשווקים, כי  "למרות התראותינו החוזרות והנשנות, שהפיילוט שהגה ויזם שר הבריאות הוא הרה אסון, בכל זאת הוא יצא לדרך וכל מה שהזהרנו מפניו אכן קורה: תורי ענק, התקהלות מסוכנת והתעללות של ממש באזרחי ישראל, כל זאת בשל העובדה שנפתחו 15 קניונים מתוך כ-180 קניונים בישראל, ובשל העובדה שמשרד הבריאות השית מגבלת 10 קונים בחנות, מגבלה שאינה חלה על הסופרים, על הפארמים, על מקס סטוק, חנויות החשמל וחנויות "עשה זאת בעצמך".

עוד אמר תורג'מן, כי "מזה זמן רב מתעקש שר הבריאות, שאינו מבין דבר וחצי דבר במסחר, לקבל החלטות הרות גורל למסחר בישראל, החלטות שמשמידות את המסחר בישראל, החלטות שגורמות לאובדן מאות אלפי מקומות עבודה, החלטות שמשאירות בבית 350,000 עובדים בחל"ת.
עד מתי יפגינו ממשלת ישראל, משרד הבריאות ושר הבריאות אטימות ויהירות? מה צריך עוד לקרות כדי שהממשלה תפסיק לקבל החלטות הרות אסון? מדובר במצעד איוולת שלא היה כמותו בישראל. על המצעד הזה עוד ילמדו בבתי הספר ודורות העתיד שלנו ילמדו על ממשלת החלם שאותה מדרדר 'צאר' הבריאות. אנו קוראים לממשלת ישראל לפתוח את כל המסחר לאלתר בהתאם לכללי התו הסגול, להסיר מידית את מגבלת ה-10 אנשים לחנות ולעבוד אך ורק בהתאם לכללי התו הסגול!".

רשימת הקניונים שנפתחו:

באזור ירושלים והדרום: ביג פאשן בית שמש, סנטר 1 ירושלים, קניון ערד.
באזור תל אביב והמרכז:
אם הדרך, שבעת הכוכבים, קניון שרונים.
באזור הצפון וחיפה: לב המפרץ, ארנה נהריה, קניון מבנה נוף הגליל. 
קבוצת עזריאלי בע"מ: עזריאלי חיפה, קניון איילון וקניון מלחה ירושלים.
קבוצת מליסרון בע"מ: קריון, הקניון הגדול בפתח תקווה וגראנד קניון בבאר שבע.

משה רוזנבלום על מרד הקניונים, קרדיט אלון חכמון

הפיילוט, ביוזמת משרד הכלכלה והתעשייה וביוזמת משרד האוצר, נועד לבחון אפשרות פתיחת ענף הקניונים, שיאפשר לרווח את הפעילות המסחרית. זאת לצד חזרתם לפעילות של אלפי חנויות ועשרות אלפי עובדות ועובדים, המועסקים באזורי מסחר אלו. לאחר תקופת הפיילוט, בהתאם לתוצאותיו יחליט הקבינט מתי ובאיזה אופן יפעלו כלל הקניונים ברחבי הארץ.

בנוסף, אושרו גם מתווה לפתיחת שווקים ומתווה לפתיחת מוזיאונים, שיכלול בשלב זה את המדיטק, מוזיאון ישראל בירושלים, מוזיאון תל אביב לאמנות ומוזיאון ארץ ישראל בתל אביב. שלושה מוזיאונים נוספים ייבחרו באמצעות הגרלה שיערוך משרד התרבות והספורט, שניים מהם יצטרכו להיות במחוזות חיפה, הצפון או הדרום. הזמנה להגרלה תפורסם באתר האינטרנט של משרד התרבות והספורט. 

קניון TLV סגור (צילום: אבשלום ששוני)
קניון TLV סגור (צילום: אבשלום ששוני)

עיתוי הפתיחה מגיע באחד מימי השיא השנתיים של הקניות – חגיגות הבלאק פריידיי. היו רשתות שמיהרו להודיע על מבצעי הנחות מיוחדים. "אחרי למעלה מחודשיים בבית, אני מקווה שהפעם המזל יאיר לי פנים ואוכל לשוב לעבודה", סיפרה עובדת בקניון בתל אביב.

 לנוכח ההערכות שמבקרים רבים יגיעו לקניונים, הוחלט על התקנת בקרה שתמנע כניסה של לקוחות מעל המותר, על פי המתווה. בקניון הגדול בפתח תקווה, היכול להכיל על פי המתווה 4,000 אנשים, הותקנה ספירה ממוחשבת. "ברגע שייכנסו 3,990 מבקרים, נסגור את שערי הכניסה עד שניתן יהיה להכניס לקוחות נוספים", הבהירו ברשת.

בין הקניונים המייחלים לפתיחה נמצא גם דיזנגוף סנטר. "רבים מבעלי החנויות מסמסים לנו, ומתקשרים למוקד ומחכים לתשובה. יש עסקים שממש מחכים לזה, ויש מי שאמרו לנו שבגלל שההודעה תגיע באיחור הם לא יוכלו לפתוח מחר, כי ייקח להם זמן להתארגן", סיפר לוואלה! NEWS מנכ"ל ובעלים משותף בדיזינגוף סנטר, דן פילץ. "הרבה אנשים חוששים להוציא אנשים מחל"ת, כי אז לא יהיה ניתן להחזיר אותם לחל"ת". 

קניון עזריאלי סגור (צילום: אבשלום ששוני)
קניון עזריאלי סגור (צילום: אבשלום ששוני)

 
הקניונים נפתחו תחת ההגבלות הבאות:
1. חובת מינוי סדרנים שתפקידם להעיר לאנשים וליידע אותם בנוגע להוראות התקנות, וכן לנהל רישום של הפרות לצרכי בקרה.
2. חובה לנהל רישום ממוחשב בקניון, וככל שאפשר – גם במוזיאון ובשוק  - של מספר השוהים במקום (ללא פרטים מזהים) לצרכי וויסות.
3. חובה למנוע התקהלויות ובפרט בתורים בכניסה למקום ובסמוך לכניסה לחנויות.
4. חובת ליידע את העובדים ובעלי החנויות ולהדריכם בהוראות התקנות.
5. לעניין התפוסה המותרת בקניון – התפוסה המותרת תהיה ביחס של אדם ל- 7 מ"ר. 
6. התפוסה המותרת בחנויות שבתוך הקניון – לגבי חנויות שעד היום פעלו ("חנויות חיוניות") יפעלו עם אותו מספר שוהים, וחנויות שאינן חנויות חיוניות, יפעלו עם מספר דומה לאלו של "חנויות רחוב" – ביחס של אדם ל 7 מטרים רבועים, וסך הכל עד 10 אנשים. 
7. הקנס על הפרה של התפוסה המותרת על ידי המחזיק או המפעיל של הקניון תהיה 5,000 ₪ (במקום 2,500 ₪ כפי שחל על מקום ציבורי ועסקי אחר) – נוכח העובדה שמדובר בעסק גדול, שמחזור הרווחים שלו גדול.  

סייעו בהכנת הידיעה: משה כהן, אנה ברסקי ומעיין הרוני