"הבן שלי בן השנתיים עשה היסטוריה וגדעון סער עשה היסטוריה והעם היהודי עשה סוף סוף צדק עם עמים אחרים שנמצאים באיזור, צדק שאנחנו מחכים לו אלפי שנים", כך אמר סרן במיל' שאדי חלול, אשר בנו יעקב נרשם היום לראשונה בהיסטוריה כילד הארמי הראשון במדינת ישראל.

חלול האב, תושב גוש חלב שבגליל העליון, אשר שירת בצה"ל כקצין בצנחנים, ייסד לפני כשבע שנים את העמותה הארמית-נוצרית בישראל. העמותה שמה לה מטרה להשיג הכרה בעם הארמי כעם בעל לאום משלו, שפה ומנהגים משלו. בנוסף פועל חלול כל השנים באמצעות העמותה למען גיוסם לצה״ל של הארמים והנוצרים בישראל.

ביום שני סיפר חלול בהתרגשות כי הוא ואשתו אוקסנה סירבו להנפיק לבנם תעודת לידה שבה יירשם כערבי: "סופסוף אחרי 1400 שנים של כיבוש המזרח התיכון על ידי כוחות שונים, היהודים מגיעים ומכירים בנו, האוכלוסייה הארמית, שבעיראק נשחטת ונרמסת ונאנסת על ידי דאעש, והאידיאולוגיה הרצחנית שלו שוללת את קיומם של עמים אחרים, הנה נעשה צדק על ידי העם היהודי".


טופס הבקשה לשינוי לאום של יעקב חלול. צילום: באדיבות המשפחה

לדבריו, האידיאולוגיה ההפוכה של היהודים שכן מקבלת שותפות עם עמים אחרים ומכירה בקיומם זוהי תשובתה הניצחת של ישראל לדאעש, התשובה אשר מאפשרת לבן שלי להיות הבן הארמי הראשון שהוכר במדינת ישראל".

"מטרתה הראשונית של העמותה שהקמתי היתה בדיוק לצורך זה", אמר חלול, "והיום אני סוגר מעגל אבל ממשיך בכל הכוח הלאה. כל שנה עד שהגענו להישג הזה קיימנו קייטנה ללימוד ארמית כדי לשמר ולהראות לאנשים מי אנחנו ומה אנחנו".

"מהיום אנחנו עדה עצמאית שלא מתנהלת לפי רוחה של חנין זועבי וחברי כנסת ערביים אחרים", הוסיף חלול. "אנחנו ארמים ויש לנו מנהיגים ועצמאות. אנחנו רוצים הכרה והיום קיבלנו אותה, אבל זו רק תחילת הדרך. כל מי שרוצה לדעת על הנושא הזה יותר, מוזמן להגיע אלינו למרכז למורשת ארמית ביישוב גוש חלב בגליל העליון".