עשרות ניצולי שואה וילדיהם הפגינו היום (שלישי) מחוץ למשרדו של השר להשכלה גבוהה זאב אלקין, בעקבות הכוונה למנות את שר הבינוי לשעבר אפי איתם ליו''ר יד ושם, בטענה כי הוא אינו מתאים לתפקיד.

המוחים, רובם בשנות ה-80 וה-90 לחייהם, אחזו בשלטים המאשימים את איתם בגזענות, זאת לאחר אמירות ודעות שהביע בנושא ערביי ישראל והפלסטינאים. איתם הוצע לתפקיד על ידי אלקין ולפני כשבוע אושר מינויו על ידי הוועדה למינויים בכירים בתאגיד של רשות החברות. כעת ממתין איתם לאישור הממשלה למינוי.

ניצול שואה מפגין נגד אפי איתם (צילום: מרק ישראל סלם)
ניצול שואה מפגין נגד אפי איתם (צילום: מרק ישראל סלם)

בעבר, כיהן איתם כשר מטעם מפלגת האיחוד הלאומי ודיבר מספר פעמים נגד נוכחותן של מפלגות ערביות בכנסת ישראל, בנוסף ישנו תיעוד של לפחות מקרה אחד בו אמר איתם כי יש להוציא את ערביי ישראל מהמערכת הפוליטית וכי יש לקיים טרנספר לאוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון.

אברהם רוט בן ה-92, ניצול שואה מהולנד המעיד על עצמו כמזוהה פוליטית עם הימין, הגיע להפגין נגד המינוי של איתם מכיוון שלדעתו המינוי של איתם מערער את הלגיטימיות של יד ושם, לאור התבטאויותיו של השר לשעבר. "אתה לא יכול להגיד שלערבים אין זכות הצבעה, או לומר שיש לסלק את הערבים מיהודה ושומרון", אמר רוט.

ניצול השואה הוסיף כי "יו''ר יד ושם צריך להיות מישהו שמקובל על כל היהודים והלא-יהודיים ביחד. אנחנו רוצים שהעולם ילמד מהשואה, אבל איך הם יכולים לעשות זאת כשיו''ר ארגון יד ושם מזוהה עם אמירות כאלו?".

ניצולי שואה בהפגנה (צילום: Jeremy Sharon)
ניצולי שואה בהפגנה (צילום: Jeremy Sharon)

גם אווה מוריס, ניצולת שואה בת 92 אשר עלתה לישראל מצ'כוסלובקיה, הגיעה להפגנה מול משרדו של אלקין. "מטרת יד ושם היא להראות מה יכול לקרות אם בני אדם מאמצים רעיונות שטניים. אמירותיו של איתם נגד ערבי ישראל ונגד הפלסטינים, מזכירות לי כיצד דיברו עלינו כשהייתי ילדה". עוד הוסיפה מוריס כי היא לא יכולה להבין איך מישהו ששונא בני אדם יכול להיות מתאים לתפקיד. "זה מביך אותי וממלא אותי בבושה שמישהו בכלל חשב עליו כמתאים לעמדה הזו", הסבירה.

בתגובה למחאה, הוציא השר זאב אלקין הודעה כי הוא ממשיך לגבות את מועמדותו של אפי איתם לתפקיד וציין כי בנוסף אליו, ישנם ניצולי שואה אחרים שגם תומכים במינוי.