הקול היהודי בבחירות לארה"ב הוא משמעותי ביותר עבור המתמודדים בבחירות לנשיאות ארה"ב. בשל כך, באופן מסורתי, המתמודדים השונים פונים בקמפיינים שלהם לאורך השנים לקול היהודי. לצד הציבור היהודי במדינה, בבחירות הנוכחיות לנשיאות ארה"ב, כאשר האומה האמריקנית קרועה לגזרים, גם לקול האמריקני-ערבי יכול להיות תפקיד משמעותי. על פי סקרים שונים בארה"ב, לאזרחים אמריקנים ממוצא ערבי יהיה תפקיד חשוב במדינות שנחשבות מתנדנדות, בהן הם נמצאים על קהילות גדולות במיוחד. 

אומנם חסרים סקרים שייקבעו באופן מדויק בכמה אנשים בדיוק מדובר, אך על פי הערכות במדינות מתנדנדות כמו מישיגן ישנם כ-200,000 אזרחים אמריקנים ממוצא ערבי ובמינסוטה מעל 100,000. על פי מומחים ופרשנים, המספרים האלה יכולים להיטיב עם הקמפיין של ביידן. את ההערכה הזאת העלו ברשת החדשות האמריקנית ABC. 

טראמפ וביידן מחליפים קללות במהלך העימות הסוער (צילום: רויטרס)

"אני חושב שאפשר לומר שבמערכת הבחירות הזאת רמת העניין ורמת ההשתתפות בקהילה הולכות להיות, לדעתי, קרוב למאה אחוז. אני חושב שהרבה אנשים פשוט רוצים להדיח את טראמפ מתפקידו", אמר לרשת החדשות ABC קאסם דכלאללה, עורך דין אמריקני ממוצא ערבי המתגורר בפרברי דטרויט. 

אז מה מושך את האזרחים ממוצא ערבי לקו די ברור נגד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ? עבדאללה בטאח, פרופסור באוניברסיטת מינסוטה ומומחה לפוליטיקה במזרח התיכון, הסביר בראיון ל-ABC כי הדברים קשורים לעמדתו של טראמפ כלפי אמריקנים ערבים במהלך כהונתו הראשונה. "טראמפ, בפעם הראשונה, נהנה מהספק עם 26% מהערבים האמריקנים שהצביעו עבורו. עם זאת, הוא לא מיתן את האמירות הגזעניות שלו. זה יועיל לג'ו ביידן", אמר.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)


וביידן, שכנראה מבין היטב את המצב, מנצל אותו לטובתו בקמפיין שלו. המתמודד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב השתתף שבוע שעבר באירוע וירטואלי של מוסלמים אמריקנים וגינה את היחס של המתמודד הרפובליקני טראמפ כלפי מוסלמים במדינה. "קולות אמריקנים מוסלמים חשובים לקהילה שלנו ולמדינתנו. אני יודע שלא תמיד קיבלתם את הכבוד או את הייצוג שמגיע לכם. ראינו מה קורה כשנשיא מגביר את הלהבות - פשעי שנאה בצעדות, ילדים נוספים שחווים הצקות בבית הספר, עליית הקנאות האנטי-מוסלמית. זה לא מי שאנחנו".

בתקופה האחרונה מקיימת הקהילה הערבית בארה"ב אירועים רבים שעוסקים בעידוד ההצבעה, כמו למשל יוזמת ה-Yalla Vote! – יאללה להצביע. את ההקהילות האמריקניות הערביות מעניינות בעיקר סוגיות חברתיות וכלכליות שונות המשפיעות עליהן, כך סיפר דווין באטיש, מנכ"ל המועצה הערבית למורשת ערבית בפלינט, מישיגן, ל- ABC News. "הם עוסקים בשירותי בריאות, ביטוח לאומי, חינוך וכלכלה. עבור חלקם אפליה וגזענות הן נושאים מהותיים במיוחד. גם מדיניות החוץ הקשורה למולדת אבותיהם מעסיקה לא מעט את האמריקנים ממוצא ערבי.

אבל אם חשבתם שכל הקהילות הערביות בארה"ב ירוצו להצביע לביידן בעקבות היחס של טראמפ למוסלמים, אז כנראה שטעיתם. ערכים מסורתיים שעומדים בבסיס הערכי של הרפובליקנים, החלק השמרני של כמה סוגיות חברתיות, משותף גם לאמריקנים ערבים שמרנים, בין אם הם נוצרים ובין אם מוסלמים. למעשה, במיוחד בקרב המוסלמים, שני נושאים חברתיים מרכזיים - הפלות ונישואים חד-מיניים - רלוונטיים במיוחד לנטייתם הפוליטית. הדמוקרטים מנגד, דוגלים בעמדות ערכיות ליברליות יותר, עמדות שנוגדות את האמונות הדתיות של רבים מהמוסלמים.

טראמפ בבית הלבן (צילום: רויטרס)
טראמפ בבית הלבן (צילום: רויטרס)


עם זאת, לאורך השנים אירעו כמה תהליכים, ביניהם גם היחס של טראמפ כלפי הקהילות המוסלמיות והערביות, שגרמו לאמריקנים ערבים רבים להעביר את התמיכה מהמפלגה הרפובליקנית למפלגה הדמוקרטית. וואליד מאהדי, עוזר מחקר באוניברסיטת אוקלהומה, אמר ל-ABC: "דברים אלו גרמו לחשיבה מחדש על סדרי העדיפויות של ערבים אמריקנים. רבים דורשים הכרה בעובדה שהם קודם כל אזרחים אמריקנים. דרכיו השיטתיות של טראמפ להדיר קולות רבים בקהילות אלה חיזקה את תחושת הניכור המתמדת שחשים אמריקנים ערבים רבים, והחריפה עוד יותר את ניתוקה של הקהילה מהמפלגה הרפובליקנית". 

אז עד כמה משמעותית התמיכה הערבית בבחירות לנשיאות? כדי לקבל תשובה לשאלה כנראה שצריך להסתכל מעט אחורה לקמפיין הקודם לנשיאות ב-2016. ברשת ABC ציינו כי לפני פרישת  הסנאטור ברני סנדרס מהמירוץ לנשיאות ב-2016, הוא זכה לתמיכתם של כמה ארגונים אמריקנים ערבים. רבים מהמצביעים הערבים האמריקנים תמכו במועמדותו, ולא רק למסריו הכללים, אלא גם, בין השאר, בגלל השקפתו האוהדת כלפי הפלסטינים.

על פי הניתוח של רשת החדשות האמריקנית, בשנת 2016 זכה סנדרס היהודי בעיר דירבורן, שאוכלוסייתה מונה כ-40% תושבים אמריקנים ערבים, בשיעור של 20 נקודות בהשוואה להילארי קלינטון, שהתמודדה מולו בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית. למרות שקשה להעריך במדויק את ההשפעה הספציפית של המצביעים ממוצא ערבי, ישנו מי שסבור כי גוש ההצבעה הערבי אמריקני היה גורם מכריע לניצחונות של סנדרס.

ברני סנדרס (צילום: REUTERS/Mike Segar)
ברני סנדרס (צילום: REUTERS/Mike Segar)


אז לאחר שראינו כיצד יכולה להשפיע תמיכה של הקהילה הערבית בארה"ב על התוצאות, ניתן להעריך כי עשויה להיות לה תפקיד משמעותי מאוד. בעוד שיח השנאה והגזענות בארה"ב ממשיך לגבור, הנושא משחק בעיקר לידיו של ביידן, שיכול לזכות מן ההפקר ולנצח בכמה מהמוקדים המתנדנדים, במידה ואחוז ההצבעה של בני ובנות הקהילה יהיה גבוה.