ממשלת איחוד האמירויות בראשות יורש העצר שייח' מוחמד בן-זאיד פרסמה הערב (ראשון) הודעת גינוי לחיסולו של אבי תכנית הגרעין האיראני מוחסן פח'ריזאדה. בהודעה נכתב כי איחוד האמירויות קוראת לכל הצדדים המעורבים להימנע מכל עימות והסלמה באזור בשל החיסול ולשמור על איפוק מקסימלי.

כזכור, לאחר חיסולו של פח'ריזאדה האשימו רבים מבכירי המשטר האיראני את ישראל באחריות לביצוע החיסול, ואף איימו בנקמה משמעותית. בנוסף, היום התפרסמו דיווחים לפיהם יתכן ובאיראן ינסו לפגוע בישראלים המבקרים באיחוד האמירויות, שאינה רחוקה מהרפובליקה האסלאמית.

הנחיתה באבו דאבי. צילום: רשתות ערביות

אחת הסיבות המשמעותיות בעטייה חתמה איחוד האמירויות על הסכם השלום עם ישראל קשורה בחששה ההיסטורי מפני פגיעה ומעורבות איראנית בה. על רקע זה, אישר ממשל טראמפ את מכירתם של עשרות מטוסי F-35 המתקדמים לאיחוד האמירויות. חיסולו של פח'ריזאדה שמיוחס למדינת ישראל מעורר חששות כבדים בקרב שליטי האמירויות. מבחינתם, התפתחותו של עימות צבאי בין איראן לישראל צפוי לפגוע בהם באופן משמעותי.

לאחר הודעת איחוד האמירויות, גם ממלכת ירדן, ידידה נוספת של ישראל באזור, פרסמה הודעת גינוי מטעמה על פעולת החיסול.

ג'ארד קושנר ימריא לסעודיה וקטאר

כשבוע לאחר פרסום הדיווחים על ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בערב הסעודית, צפוי יועצו המיוחד של נשיא ארה"ב טראמפ, ג'ארד קושנר, לבקר בערב הסעודית וקטאר. קושנר ימריא עם בכירי צוותו, ביניהם היועץ אבי ברקוביץ', ויפגש עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן-סלמן בעיר החוף ניאום, שם על פי הדיווחים נפגש בן-סלמאן עם רה"מ נתניהו ושר החוץ האמריקאי מייק פומפאו. 

ג'ארד קושנר ומוחמד בן סלמן (צילום: רויטרס)
ג'ארד קושנר ומוחמד בן סלמן (צילום: רויטרס)

קושנר צפוי להעלות שוב את נושא הנורמליזציה בין ערב הסעודית וישראל על הפרק, אך מרב ההערכות הן כי תשובתו של בן-סלמן תישאר שלילית. לאחרונה פורסם כי יורש העצר הסעודי קיבל החלטה שלא להיעתר לדרישות ממשל טראמפ לנרמל את יחסיו עם ישראל, ולהמתין לכניסתו של הנשיא החדש ביידן לבית הלבן, לפני שיקבל החלטה גורלית.

עניין נוסף שצפוי לעמוד על הפרק בפגישה בין השניים היא הסדרת סוגיית הטיסות של חברות תעופה ישראליות מעל שמי סעודיה. יחסיו של ג'ארד קושנר עם מנהיגי מדינות ערב היו הכרחיים לקידום תהליכי השלום של ישראל עם איחוד האמירויות, בחריין, וקטאר.