עם כל הכבוד למשחק הדרמטי והיוקרתי בין אנגליה לוויילס, אם אתם רוצים לראות כדורגל אמיתי ואיכותי, תכוונו שעונים לשעה 22:00. גרמניה נגד פולין, רוברט לבנדובסקי, אולי החלוץ הכי טוב בעולם, נגד מנואל נוייר, השוער הטוב בעולם, בלי אף סימן שאלה.



"לא הייתי מחליף אותו במסי או ברונאלדו", הצהיר לא מזמן המאמן הפולני, אדם נבאלקה, על כובש השערים הבכיר שלו. גרמניה בטח לא הייתה מחליפה את נוייר באף טאלנט. "הוא הטוב בעולם", קבע השוער האגדי אוליבר קאן, "הוא שינה את עולם השוערות". שני הקפטנים של הנבחרות יחייכו כבר בזמן החלפת הדגלים, אולי אפילו יחליפו חיבוק חם. נוייר מכיר היטב כל תנועה של החלוץ הפולני - הרי רק לפני חודש שניהם קרעו את הליגה במדי באיירן מינכן.



אבל עם כל הכבוד ללבנדובסקי, עד לא מזמן פולין לא הייתה קרובה לגרמניה. למעשה, ב־20 המפגשים האחרונים, אלופת העולם ניצחה ב־13 מהם, אבל דווקא מוקדמות אליפות אירופה הפגישו את השתיים באותו בית, והקרב היה צמוד מתמיד. פולין ניצחה 0-2 בוורשה, גרמניה ניצחה 1-3 בביתה. "בפולין חשבו שנזכה באליפות אירופה כשאירחנו אותה לפני ארבע שנים", סיפר לבנדובסקי בראיון ל־ESPN, "אנחנו יצרנו אז לחץ שלא עזר. הקיץ יש לנו ביטחון. הניצחון על גרמניה במוקדמות גרם לנו להבין את הפוטנציאל הקיים. אני משחק עם שחקני באיירן כל יום, מכיר אותם היטב. ההבנה שאנחנו יכולים לנצח את הכי טובים נותנת דחיפה גדולה. אני לא חושב שאפילו אנחנו יודעים מהם הגבולות שלנו".


"הכי מקצוען שפגשתי"



בגרמניה מכירים היטב את האיום שמציב בפניהם לבנדובסקי, מלך השערים של הבונדסליגה בעונה החולפת. 30 שערים ב־32 הופעות, מתוכם חמישייה בלתי נשכחת נגד וולפסבורג שהובקעה בתוך תשע דקות. סך הכל 42 שערים בכל המסגרות לטובת המועדון הבווארי. גם בנבחרת הפולנית לבנדובסקי לא שובת ממלאכה. במוקדמות אליפות אירופה הוא כבש 13 שערים, מתוכם רביעייה נגד גיברלטר ושלישייה נגד גיאורגיה, שגם היא נכבשה בתוך ארבע דקות.


"הוא השחקן הכי מקצוען שפגשתי אי פעם", החמיא לו מאמנו בבאיירן פפ גווארדיולה, "הוא חושב 24 שעות ביממה על אוכל נכון, שינה, אימונים. תמיד שם. אף פעם לא נפצע כי הוא מרוכז בעבודה. רוברט תמיד יודע מה צריך כדי להיות בשיא".



גווארדיולה כמעט גילה את היכולות של לבנדובסקי במקרה. הרי גם בברצלונה המאמן העדיף את תפקיד החלוץ המדומה, ולכן העונה הראשונה של הפולני בבאיירן הייתה רגועה יחסית, 17 שערים בלבד. זה בגלל שאריאן רובן ופרנק ריברי פחות אוהבים להרים לרחבה, ויותר אוהבים לחתוך למרכז ולסיים בעצמם.השנה, כששני האסים היו פצועים, שחקנים כמו דוגלאס קוסטה וקינגסלי קומאן חיפשו את הפולני וידעו גם למצוא. "כששניהם באגפים, יש הרבה הרמות ונוצרים מצבים בתוך הרחבה", הסביר לבנדובסקי, "עוזרת לי גם העובדה שתומאס מולר תמיד קרוב אלי, כמו חלוץ שני. הרבה יותר קשה לשמור על כדור כשאתה לבד, מוקף בארבעה מגנים ובשני קשרים אחוריים. יותר נוח כשיש לך עם מי לשתף פעולה".



רק שתומאס מולר ישחק הערב במדי הנבחרת שממול, כמו ג'רום בואטנג, שיעמוד במרכז ההגנה וינסה למנוע מחברו לבאיירן את הגישה לכדור. לבנדובסקי הוא חלוץ־על", מודה בואטנג, "אבל כבר יצא לנו לשחק אחד נגד השני, ופולין היא לא רק הוא. יש לה עוד שחקנים טובים בחלק הקדמי".


השוער המושלם.


 בואטנג יודע שאם לא יצליח להיות התחנה האחרונה, יחכה לחלוץ נוייר, שבחודש ינואר נבחר בפעם השלישית ברציפות לשוער השנה בעולם. עוד כששיחק ב־2011 במדי שאלקה נגד מנצ'סטר יונייטד אמר עליו סר אלכס פרגוסון, "מאז שאני בקבוצה, זו כנראה ההופעה הכי טובה של שוער שראיתי". לנוייר יש יתרונות רבים, אבל אולי המרשים שבהם הוא קור הרוח האלגנטי. ברשת רץ סרטון ויראלי שבו רואים אותו מדבר עם מישהו שעומד ליד הקורה במה שנראה כמו אימון, ואז הוא מניף ידב נונשלנטיות ועוצר טיל שנמצא בדרכו לרשת."הוא השוער המושלם", קבע ספ מאייר, שעמד בשער מערב גרמניה כשזכתה במונדיאל 1974, "מצוין בכדורי גובה, תמיד דרוך, רפלקס מושלם. הוא יכול לעשות הכל. אין עליו מילת ביקורת".



נוייר גם מצטיין בפנדלים. הוא אפילו עצר בעיטה של לבנדובסקי כשהחלוץ שיחק בבורוסיה דורטמונד, ואם זה לא מספיק אז הפולנים יהיו חייבים לשים עין כי השוער הטוב בעולם גם יודע להתחיל התקפות יותר טוב מכל שוער אחר. טוני קרוס כבר קרא לו 'שחקן השדה ה־11'. יש לו יכולות טכניות כמו לכל אחד בנבחרת", החמיא המאמן הגרמני יואכים לאב, "הוא יכול היה לשחק גם בקישור. יש לו מודעות בנוגע לפעולות שהוא עושה, לכן אנחנו שמחים שהוא לוקח סיכונים. זו הסיבה שהוא יקר ערך. הוא למעשה השחקן שמאחורי ההגנה".



יש משהו דומה בלבנדובסקי ונוייר. שניהם הפכו במהלך השנים למכונות כדורגל, כמעט סיגלו לעצמם תכונות על אנושיות. לבנדובסקי היה בסך הכל חלוץ טוב בליגה הפולנית כשבורוסיה דורטמונד רכשה אותו תמורת 4.5 מיליון יורו מלך פוזנן. גם יורגן קלופ הגאון לא חשב שהוא יהיה כזאת מציאה. "ההבדל בין השחקן שהחתמנו לזה שמשחק היום הוא לא הגיוני", הודה קלופ. אז אתם כמובן מוזמנים לעקוב בעניין אחר תחרות זריקת הכיסאות ושבירת הבקבוקים בין השיכורים האנגלים לשיכורים הוולשים או לחכות בסבלנות לקרב המוחות בין הסקורר המחונן לעילוי שבשער."לדעתי, גרמניה היא הפייבוריטית לזכייה בטורניר", אמר לבנדובסקי השבוע, "אנחנו יודעים כמה הם חזקים, לכן אנחנו צריכים להישאר רגועים ובטוחים בעצמנו. לשחק בלי פחד או לחץ. אם יש הזדמנות, לנצל אותה. אבל הכי חשוב, ליהנות מהרגע".