ועידת הדיפלומטים של הג'רוזלם פוסט התקיימה היום (שלישי) זו השנה הרביעית בירושלים וניפקה כותרות מעניינות מאוד מצד קברניטי המדינה. הכנס, שנערך בפני 400 אנשי חוץ, כולל שגרירים ממדינות רבות, נספחים ועוד, עסק בעיקר במצב הרגיש במזרח התיכון, במלחמה שנרקמת כנגד דאעש, הפיגוע בפריז וגם מתווה הגז
נתניהו
. שגריר צרפת בישראל, פטריק מזונאב, הגיע ונכנס ביחד עם ראש הממשלה לאולם וזכה למחיאות כפיים סוערות. הנוכחים באולם עמדו דקת דומיה לזכר נפגעי הטרור בפריז, כשמזונאב דאג להדגיש לאחר מכן את הקשר בין המדינות. 
"אני שומע אנשים ששואלים איפה צרפת היתה כשישראל הותקפה: תנו לי להיות ברור: טרור זה טרור. כשהוא פוגע אצלנו, או אצלכם. יש בינינו הבדלים במחשבות, בעיקר בכל הקשור לנושא הפלסטיני-ישראלי, אבל אנחנו יודעים שהסכסוך הזה הוא לא מקור כל הבעיות שיש. באותו זמן, אנחנו צריכים למנוע את זה מלהפוך להיות מלחמת דת, שאליה דאעש תצטרף. בשביל זה אנחנו נצטרך להתמודד ביחד. אנחנו לא נאיביים. בכל הרצינות. תהיו בטוחים שצרפת תמשיך להיאבק באיסלאם הרדיקלי. אני בטוח שביחד נוכל לאויב הזה".

במוקד האירוע עמד ראיון שנערך עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנימין נתניהו, שאמר: "אנחנו עומדים היום עם אנשי פריז ועם העם הצרפתי ומתאבלים איתכם, תמיד. זוהי לא רק מתיקות שפתיים. אנחנו עומדים ולא נופלים, למרות מעשה הברברים. המדינות שלנו חזקות, אנחנו עומדים חזקים, גאים בשיוויון, בחופש ובחברה שלנו". עוד אמר נתניהו: "זהו האיסלאם הקיצוני, זה מה שהוא עושה - ההריגות, עריפות הראש, הפצצות והשריפות. אנחנו ניאבק ביחד בכך ונגן על האזרחים שלנו".

לאחר מכן התראיין ראש הממשלה על הבמה והתייחס לאסלאם הקיצוני: "יש רק טרוריסטים רעים. פלסטינים או צרפתים - זה לא משנה. הם מושפעים מהאיסלאם הקיצוני. רוב המוסלמים מתנגד לכך, אבל האסלאם המיליטנטי, נמצא במזרח התיכון, באפריקה וברחובות אירופה. גנו אותם, תקפו אותם, נצחו אותם. קודם אתה מנצח, אחר כך אתה מדבר איתם, זו צריכה להיות האג'נדה כרגע". כשנשאל מהו התפקיד של ישראל במלחמה הזאת, ענה: "אנחנו צריכים להמשיך ולשחק את התפקיד שלנו", ולא הוסיף.

נתניהו: "גנו אותם, תקפו אותם, נצחו אותם"

רה"מ התייחס למלחמה בסוריה ואמרה כי ישראל לא מתערבת בנושא "חוץ מבשני דברים": "הראשון, ואנחנו המדינה הראשונה שעשתה זאת - הצענו עזרה רפואית, קרוב לגבול איתם. לקחנו אלפים לטיפול, לא רק גברים, אלא פליטים, ילדים, נשים, שטופלו על ידי יהודים ורופאים ישראלים. זה פשוט מדהים דיברתי עם חלק מהם והם אמרו שהשטן הפך למלאך מבחינתם, היינו יכולים לצלם אותם, אבל אם היינו מצלמים אותם, הם היו חוזרים לסוריה ומוצאים להורג ברגע".

"הדבר השני", אמר נתניהו "הוא שפעלנו נגד העברת נשק או התקרבות לגבול שלנו ואיום עלינו. לא תמיד אנחנו מזהים אותם, כשהם עוברים באדיבות איראן וחיזבאללה, אם אנחנו לא רואים את זה, אנחנו לא מהססים להשמיד חלק מהארסנל של הצבא הסורי".


בהקשר זה, אמר נתניהו על היחסים עם רוסיה: "פוטין ואני סיכמנו שלא נפגע אחד בשני ובואו נאמר שאנחנו מתואמים. מוקדם להגיד, אבל אני יכול להגיד שישראל תהיה מעורבת בסיכום הכללי, אנחנו חייבים שהאינטרסים הישראלים יהיו על השולחן. אנחנו לא נאפשר שחיזבאללה ואיראן ישתמשו בסוריה כבסיס קדמי, נמשיך להגן על האינטרסים שלנו".

על סימון המוצרים מההתנחלויות אמר: "זה לא פייר להאשים את הקורבן, יש 200 עימותים בעולם, אתם יודעים כמה גדות מערביות יש בכל העולם, ובנו מתעסקים? את המוצרים שלנו. יש פה מוסר כפול כלפי ישראל. עברו כאן את הגבול".



נתניהו ושגריר צרפת לפני דקת הדומיה, היום. צילום: סיון פרג'

הרצוג: "איראן יצאה רעבה מהכלוב"


ראשון הדוברים בוועידה היה יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, שהתייחס למצב במזרח התיכון וגל הטרור בישראל: "אף אחד מהמנהיגים לא רצה לחיות על החרב. אם נתניהו מוכן לשנות את ההיסטוריה, אנחנו נהיה שם כדי לעזור לו. עכשיו, כשאיראן יוצאת מהכלוב רעבה לטרור ורואים את דאעש מצד שני, יש להרבה מדינות ערביות מכנה משותף עם ישראל. תראו את מצרים-ירדן-ישראל, יכול להיות פה שיתוף פעולה מדהים, היסטורי וחזק מאוד". עוד קרא הרצוג לשיתוף פעולה עם מדינות המפרץ ואמר כי "נוכל לעבוד בביטחון, במודיעין המשותף, וביחד עם זה, להתניע שוב מחדש את המשא ומתן".

הרצוג קרא להיפרדות מהפלסטינים: "הנושא העיקרי שמעיב עלינו כמדינה יהודית דמוקרטית זה הקונפליקט הישראלי פלסטיני, וכדי להבטיח את עתידנו צריך להיפרד מהפלסטינים. אם מישהו רוצה לראות מה יקרה כשתהיה כאן מדינה דו לאומית שיסתכל על ירושלים בתקופה האחרונה. השאלה שלי לראש הממשלה היא מה החזון שלו לעוד 40 שנה. מדינה דו לאומית? או מדינה יהודית דמוקרטית? זה הכל". 



הרצוג, ראשון הדוברים בוועדה

עוד הוסיף כי "יש אנשים בישראל וגם בפלסטין שרוצים שלום. המציאות יכולה להשתנות ויש תקווה לחיים כאן. אני דורש מנתניהו, אני דורש מאבו מאזן - להתחיל לדבר ולחשוב איך מגיעים לשלום". על החלטת הקבינט להוציא את הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית מחוץ לחוק אמר: "תמכתי בכך, ואני קורא לממשלה להוציא אל מחוץ לחוק את ארגון להב"ה".

כמו כן, התייחס הרצוג להצבעה על תקציב המדינה: "הממשלה מעולם לא נפלה על תקציב, אבל יש כאן 32 אלף הסתייגויות, כשיש 61 ח"כים מול 59 - אי אפשר לדעת מה יקרה. אני מבטיח לקואליציה, שכדאי להם להגיע עם נעלי בית, אנחנו נהיה שם לאורך כל הזמן".

"אירופה חייבת להחליט שהיא תנצח"

שר התשתיות והאנרגיה יובל שטייניץ, התייחס בוועידה למתווה הגז ואמר כי "בשנים הקרובות אירופה תזדקק לגז טבעי אשר יגיע ממקורות שבאגן הים התיכון. לפי הערכות שיש בידנו, יש הרבה גז שאמור להימצא במים הכלכליים של ישראל וקפריסין. כנראה, שיש עוד 'לווייתנים ותמרים' שאמורים להימצא באזור המים הכלכליים שלנו במהלך 5 השנים הקרובות ולכן אנו צופים עתיד מאוד חיובי. אגן הים התיכון יהיה ספק משמעותי מאוד גם לאיחוד האירופי. כדי להגשים זאת, ועל מת לעודד עוד חברות לחיפושי גז, התחלנו לאחרונה בדיאלוג קונסטרוקטיבי עם מצרים וקפריסין".

שר החינוך נפתלי בנט חלק עם אנשי הסגל הדיפלומטי את מה שכינה "הרשמים של מדינת ישראל מהמלחמה בטרור" ואמר כי הדבר הראשון שעל אירופה לעשות זה ראשית לקבל החלטה להילחם בטרור ובכל מחיר: "אירופה חייבת להחליט שהיא תנצח בקרב הזה. בלי המחויבות להקדיש מאמצים ומשאבים - זו לא באמת מלחמה וזה לא באמת מחויבות. זה יותר צעד אחד קדימה ושניים אחורה, כך גם נפגעת ההרתעה. הדבר השני שאירופה צריכה לעשות, הוא לשלוח חיילים להילחם. מזל"טים והפצצות מהאוויר פשוט לא יספיקו במקרה הזה".

עוד הוסיף בנט, "דאעש רוצים מדינה אסלמית בכל מקום. פשוט מאד והם אומרים את זה. הם רוצים מדינת אסלאם בניו יורק, בתל אביב, בפאריז ובלונדון. ישראל של שנת 2002 במבצע חומת מגן היא דוגמה למלחמה בטרור. כן, יהיו נפגעים, אבל החלופה של הרוגים בצד שלנו – גרועה הרבה יותר. לצערי, אין חלופה אמתית לשליטה קרקעית. ראו מה קורה בלבנון: יצאנו משם, והיום 150 אלף טילים של חיזבאללה מכוונים לביתנו".

שרת המשפטים איילת שקד, פנתה לנוכחים והתייחסה לפיגוע הרצחני שאירע בעתניאל, בו נהרגו יעקב ונתנאל ליטמן ז"ל: "אני רוצה לספר לכם על שרה תחיה ליטמן, היא היתה אמורה להתחתן אתמול, אבל טרוריסטים ירו באביה ובאח שלה, והרגו אותם כשירו על המכונית שלהם. הם נרצחו בדרך לשבת חתן. החתונה נדחתה. שבוע לאחר מכן, החלה המתקפה על פריז, שהשכיח את הסהר האדום, שלא עצר להגיש עזרה לפצועים. 67 אחרי העצמאות שלנו, אנחנו עדיין צריכים להילחם על קיומנו. חיים חפר כתב: 'מי שאיבד את חבריו הקרובים ביותר, יכול להבין אותנו'. אנחנו איבדנו כל כך הרבה אנשים, ואנחנו יכולים להבין מה שעובר על הצרפתים". 

עוד אמרה השרה שקד: "הנשיא הולנד הכריז כי מדובר במלחמה של דאעש נגד צרפת, הוא אמר שצרפת חזקה, כולנו יודעים שהוא צודק, צרפת חזקה והיא תתאושש. המלחמה לא מוגבלת לצרפת, זהו לא סכסוך קטן, זהו פרק חדש במלחמה נגד הטרור שפוגע גם בבאר שבע, תל אביב, ובשאר מקומות. האנשים שעושים זאת, מונעים משנאה, מאיראן, מדאעש, מחמאס, כי הוא ארגון סוני, שמקבל כסף מאיראן. איראן נשארת כוח חזק. לצערי, חלק מהקהילה הבינלאומית החליטה להוריד את הסנקציות".
 
השנה הרביעית לוועדה
 
ועידת הדיפלומטים של הג'רוזלם פוסט, התקיימה בפעם הרביעית ברציפות והתארחה במלון וולדורף אסטוריה בירושלים. זהו מפגש השנתי הרשמי של קהילת הדיפלומטים בישראל, ומעלה לדיון נושאים חמים שעל האג'נדה הבינלאומית.