סביר להניח כי יום ההוקרה שייערך היום (שלישי) בכנסת עבור העובדים הסוציאליים יהווה עבורם בעיקר תזכורת מרירה לעובדה כי ביום יום הם נאלצים להתמודד עם מציאות קשה ומורכבת, ובעיקר העדר תקציבים ומשאבים. למרות זאת, הועדות השונות בכנסת צפויות להכיר ולהוקיר את עבודתם של העובדים הסוציאליים כאשר יקיימו שמונה דיונים נפרדים תחת הכותרת: "העצמת האנשים הניצבים בחזית החברתית של ישראל".



באירוע שיתקיים בהמשך היום יעניקו סגן יו"ר הכנסת ושר הרווחה לשעבר, ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) ויו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), אותות ופרסי הוקרה לעובדים סוציאליים פורצי דרך מהשטח ומהאקדמיה יחד עם יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, צפרא דוויק ומנכ"ל הקרן לידידות, ג'ף קיי.



לקראת היום, פרסמה אתמול הקרן לידידות סקר מיוחד שנערך על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה בקרב מדגם מייצג של העובדים הסוציאליים בישראל - מתחומים שונים – ושלא במפתיע, התמונה שמצטיירת הינה מדאיגה במיוחד. בין הנתונים שעולים מהסקר: כשני שליש (64%) מהעובדים הסוציאליים חושבים כי "המדינה אינה מעניקה די משאבים לטיפול במצוקות הפונים ללשכות הרווחה". 


"מציאות עצובה ומצערת"

85% מהעובדים הסוציאליים נעזרים בארגונים פילנתרופיים על מנת להשיג סיוע למטופליהם. קרוב ל-60% מהעובדים הסוציאליים נתקלים לפחות פעם אחת בשבוע במקרה שבו הם אינם מסוגלים להעניק טיפול מיטבי ללקוחותיהם בשל עומס בעבודה. כ-80% מהעובדים הסוציאליים בישראל סבורים כי "המדינה אינה מעריכה את עבודתם", כאשר הם מציינים את משכורתם הנמוכה בתור ביטוי עיקרי לחוסר ההערכה. אחד הנתונים הקשים ביותר בסקר מגלה כי מעל שליש מהעובדים הסוציאליים מקבלים תמיכה כלכלית נוספת ממקורות שונים.



יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, צפרא דוויק אומרת בתגובה: "ממצאי הסקר מאשרים את המציאות העצובה והמצערת שבה פועלים העובדים הסוציאליים ועליה אנו מתריעים כבר שנים. העובדה שהעובדים הסוציאליים ממשיכים להאמין במקצוע מאפשרת לאוצר להמשיך להתעלם ממציאות, שאינה מאפשרת מתן סיוע הולם לאוכלוסיות שבטיפולנו ולהתעמר בעובדים הסוציאליים, במתן שכר לא ראוי כאותם אלה המקוששים קש ותבן, הן עבור מקבלי השירות שלנו והן עבור עצמנו".



נשיא הקרן לידידות, הרב יחיאל אקשטיין אמר לאחר פרסום הסקר כי "תוצאותיו העגומות של הסקר צריכות להדליק נורה אדומה בקרב ההנהגה הישראלית. תחושות קשות של הפקרות וזלזול מצד המדינה והסתמכותם הרבה של העובדים הסוציאליים על תרומות מהווים סמל ראשון במעלה להתפוררותה של מערכת הרווחה והאחריות החברתית בישראל. הממשלה והכנסת חייבים לפעול במהירות לחזק את מעמדם של העובדים הסוציאליים ולהעניק להם את התנאים והמשאבים הנדר שים לעמוד במשימותיהם".