הקרן לידידות בראשות הרב יחיאל אקשטיין, שתורמת מדי שנה כ־40 מיליון שקל לניצולי שואה, הפיקה לקראת יום השואה סרטון בהשתתפות ניצולי שואה וזמרים במקהלת עמך (המרכז הישראלי לתמיכה נפשית וחברתית בניצולי שואה והדור השני), הקורא לציבור לתרום לניצולים הנזקקים.



בסרטון המרגש שר עוזיה צדוק, זוכה התוכנית "בית הספר למוזיקה", יחד עם הניצולים את שירם של יהודה פוליקר ויעקב גלעד, "כשתגדל". מיד לאחר מכן מופיעה על המסך השחקנית מיה דגן שאומרת: "כשהם היו ילדים, החלום שלהם היה פשוט להישאר בחיים. היום, החלום שלהם הוא להמשיך לחיות. בכבוד".



דגן, דור שלישי לניצולי שואה, כמו יתר האנשים שמופיעים בסרטון, עושה זאת בהתנדבות מלאה. החלטתה להשתתף בסרטון התגבשה בעקבות סקר שערכה בחורף הקרן לידידות, שממנו עלה כי רבים מניצולי השואה בישראל נאלצים לוותר על חימום בבתיהם בשל מצוקה כספית. דגן התקשרה לקרן ושאלה כיצד היא יכולה להתגייס למען אותם קשישים. זמן קצר לאחר מכן עלה הרעיון לגבש קמפיין שיתבסס על סרטון שיפנה בבקשה לציבור לתרום לניצולים נזקקים.



"מדובר בקשישים שילדותם נגזלה מהם", מסבירה דגן, "רוב חייהם הם נאבקו לשרוד ולהשתקם. כוחם תש היום. הם עייפים, חולים ועניים, וזהו הרגע האחרון שבו אנו יכולים לסייע להם. אינני יכולה להישאר אדישה לכך וכך אני מצפה גם מרשויות המדינה ומכלל הציבור". יש לציין כי הקרן לידידות הנה מהתורמות הגדולות בישראל לטובת קשישים בכלל ולניצולי שואה בפרט. הקרן תורמת כ־40 מיליון שקל בשנה לסיוע חודשי במזון, ברפואה דחופה, בטיפולי שיניים ובהפגת בדידות לכ־20 אלף ניצולי שואה, שחיים את שנותיהם האחרונות בעוני מחפיר. בקרן מסבירים שהפתרונות ניתנים תוך שימוש בכלים השומרים על נוחות מרבית לניצולים ושמירה על כבודם.



עוד מדגישים בקרן כי במסגרת המיזם הנוכחי, על כל תרומה שתינתן מצד הציבור לניצולי השואה, הקרן לידידות תעמיד סכום זהה. לפני שנה פרסמה הקרן דוח, שממנו עלה כי במדינה חיים כיום 189 אלף ניצולים. על פי נתוני הקרן 24% מהניצולים חיים מתחת לקו העוני, 25% מהניצולים מוותרים על טיפול רפואי ועל תרופות בגלל מצב כלכלי, 30% מהניצולים מוותרים על קניית מצרכי מזון ו־39% מהניצולים מדווחים כי "המצב הכלכלי אינו מאפשר להם לחיות בכבוד". נתון מצמרר במיוחד הראה כי 27% מהניצולים אינם מסוגלים לחמם את ביתם בחורף לאור מצבם הכלכלי. "בשבוע הקרוב, כשנעסוק בזיכרון נספי השואה ולמידת לקחיה, אסור שנשכח גם ממצוקתם העכשווית של עשרות אלפי ניצולי שואה, שחיים את שנותיהם האחרונות במצוקה ובעוני מחפיר", אומר נשיא הקרן לידידות, הרב יחיאל אקשטיין.



לדבריו, "הגיע הזמן שלצד הזיכרון, נעמיד בראש סדר היום את הטיפול בניצולים. כאשר בכל יום הולכים לעולמם 40 ניצולים, אין לנו יותר זמן לחכות. על כולנו חלה החובה המוסרית לפעול כאן ועכשיו, ועל כן אנו מזמינים את הציבור לקחת חלק לתרום לכך שלא יהיו עוד ניצולי שואה עניים בישראל".



לתרומות לניצולי שואה חייגו 6748*