זר שיגיע לשדרות ויבחין בתור של הורים הרושמים את ילדיהם למגוון חוגים במתנ”ס היחיד בעיר יתקשה להאמין שרק לפני שנים ספורות המצב היה שונה לחלוטין. הנסיבות, וביניהן איומי רקטות על בסיס יומי ונטל כלכלי על משפחות קשות יום, גרמו למצב שבו משפחות מועטות בלבד רשמו את ילדיהן לחוגים.


ב־2014 החל להסתמן השינוי. עם פתיחת הרישום לחוגי המתנ”ס הכריזה עיריית שדרות על צאתה לדרך של תוכנית “חוג לכל תלמיד”. העירייה הודיעה כי תסבסד, באמצעות הקרן לידידות שבראשותו של הרב יחיאל אקשטיין, את התוכנית שהוגדרה לשלוש שנים וכללה 700 שקל עבור חוג לכל ילד וילדה בעיר בשנה הראשונה, 500 שקל לכל ילד בשנה השנייה ו־240 שקל בשנה השלישית. כך, הסבירו בעירייה, כל ילד יכול ליהנות מחוג העשרה אחד לפחות, בסבסוד הקרן לידידות. את החוגים מפעיל המתנ”ס העירוני ובהם חוגי אמנות וספורט, תנועה ומחול, דרמה ותיאטרון ועוד.



כדי להבין את חשיבות עזרתה של הקרן בסבסוד החוגים צריך רק להסתכל על חלוקת משאבי הממשלה לעיר באוגוסט האחרון. ברשימה הארוכה ניכר כי עיקר המשאבים מוקדש לנושא המיגון: מיגון מוסדות חינוך, בתי תושבים, מוסדות ציבור והמרחב הציבורי. כמו כן ניתן סיוע אזרחי באמצעות הנחות בארנונה בגובה 50%, הטבת מס של 25%, סבסוד ברמה הגבוהה ביותר של מעונות יום, מלגות לסטודנטים ועוד. לתרבות הפנאי הוקדש סעיף סמלי בלבד: “לתפיסתי, נחשלות אינה מצב של מציאות נתונה אלא תוצר של מחשבה, ולכן עלינו לפעול לשינוי וליצירת תודעה חיובית, הרואה ביוזמה ובמעשים בשטח את הכוח המניע את העיר. החינוך מהווה מנוף עיקרי בדרך לשינוי ולכן עלינו להשקיע את מרצנו בתחום זה”, טען לאחרונה ראש עיריית שדרות, אלון דוידי.



עלייה של 200 אחוז בשנתיים



אנשי שדרות, שהפנימו את המסר, יצאו בקמפיין שיווקי גדול והתוצאות ניכרו בשטח. מ-450 נרשמים בשנה למתנ"ס לפני תוכנית הסבסוד, קפץ המספר בשנה הראשונה ל-1,300, ובשנה השנייה כבר הגיעו 1,500 נרשמים.  



לימור כהן, מנהלת מתנ”ס שדרות בארבע השנים האחרונות, הייתה מורה בעברה, וניהלה מעון לגיל הרך ואת אגף הקהילה במתנ”ס. כיום היא מתבוננת בנעשה במתנ”ס וקולה מתמלא בגאווה: “עם ההנהגה החדשה ראש העירייה שם לו יעד להפוך את שדרות מעיר שורדת לעיר מתפתחת”, היא מסבירה וממשיכה, “אחד הדברים שמראים חוסן של קהילה הוא תרבות הפנאי. הקרן לידידות הקדישה סכום נכבד לשלוש שנים, והיא מסבסדת לכל ילד לפחות חוג אחד. אם משפחה מגיעה ורוצה לרשום שלושה ילדים לחוגים - כל אחד משלושת הילדים זכאי לחוג בהנחה משמעותית. המטרה היא שכולם יבינו את המשמעות של פעילות בלתי פורמלית מבחינת העשרה. בעבר משפחות רבות לא נכנסו למתנ”ס מכל מיני סיבות, חלקן כלכליות. עם ההטבה הזאת אנחנו רואים שרושמים עוד ועוד ילדים לחוגי העשרה, גם בגיל הרך, כי המחירים כבר לא מכבידים. זה חולל שינוי תפיסתי גדול מאוד”.



“הילדים וההורים הם הון אנושי גדול”, אומרת כהן, “כדי לבנות מערך חברתי חזק, כמו שאומר ראש העירייה, צריך לבנות חיי קהילה, העשרה ופנאי. אחת האמהות ניגשה אלי לאחרונה ואמרה שאילולא ההנחה הזאת, היא לא הייתה מגלה לעולם שהילד שלה מוכשר כל כך במוזיקה. היום הוא לומד, מתפתח ועושה חיל. חוג נתפס בעבר כמותרות. התוכנית הזאת מביאה אותנו להתפתחות ולשאיפה למצוינות, שהיא לא מילה גסה. העיר עוברת מהפכה בכל ההיבטים של בינוי, תרבות ואיכות הסביבה. יש שגשוג ופריחה, וחלק בלתי נפרד מהתמונה הכללית הוא ההצלחה של המתנ”ס והחוגים”.