זו הייתה חגיגת בר מצווה מיוחדת במינה. 15 ילדים הגיעו ביום שני לתחנת רכבת האוניברסיטה בתל אביב בשעות הבוקר ועלו בשמחה לריחוף של כרבע שעה בכדור פורח. הם המשיכו לארוחת בוקר קלה ומשם צעדו לשיט בירקון בסירות פדלים, לאומגה ולפעילות אתגרית. התחנה הבאה הייתה ארוחת הצהריים, ואחריה הגיע זמנו של הטקס הצנוע שנערך במעמד הנהלת ילדים בסיכוי ובמעמד תורמים לאירוע, שהסתיים בחלוקת מתנות לילדים.



מדובר בילדי אפוטרופוס שחיים בפנימיות והגיעו למצוות בשנתיים האחרונות (ילידי 2002־2004). לכל אחד מהם סיפור חיים קשה. השנה, לראשונה, בתמיכת הקרן לידידות בראשותו של הרב יחיאל אקשטיין, יצא למענם לדרך פרויקט חגיגות בר המצווה.



"ילדים הגדלים במסגרות רווחה הם מקהלי היעד המרכזיים של הקרן. אנחנו פועלים זה שנים לייצר בפנימיות סביבת מגורים ביתית וחמה על ידי השקעת מיליונים בשיפוצי מסגרות והסבה של פנימיות למודל של משפחתונים שבהם הילדים מקבלים אווירה המדמה ככל האפשר משפחה עם הורים מאמצים ותשומת לב קרובה", אומר הרב אקשטיין.



"בבסיס העשייה שלנו קיימת ההבנה שילדים אלה, שנסיבות חייהם הובילו אותם לגדול במוסדות, הם חלק מדור העתיד של ישראל ויש לעשות הכל כדי לאפשר להם לגדול בסביבה נורמטיבית ומחבקת ולעטוף אותם בסיוע עד שיעמדו על רגליהם כבוגרים. מדינת ישראל דואגת לילדים אשר הוצאו מביתם על פי חוק רק עד גיל הבגרות, אך ברור לכל כי צעירים בימינו אינם מסוגלים לקיים את עצמם לא בגיל 18 ולעתים גם לא אחרי כן", ממשיך הרב אקשטיין. "ילדים שגדלים בסיטואציה רגילה נשענים על הוריהם, אך לילדי הרווחה אין משענת שכזו, והמדינה וארגוני הסיוע מוכרחים לנסות ולייצר מסגרות תומכות גם לגיל הבגרות".



עמותת ילדים בסיכוי - המועצה לילד החוסה, זוכת "אות הנשיא למתנדב", מקדמת זה שלושה עשורים ילדי פנימיות וילדים חסרי עורף משפחתי ומספקת להם שירותים ותכנים שאינם מתוקצבים על ידי הרשויות. המטרה העיקרית: לשפר את חוויית הילדות של אותם ילדים בפנימיות ולהעניק להם סיכוי להפוך למבוגרים עצמאים התורמים לקהילה.



על פי נתוני העמותה, חיים בישראל 2016 כ־10,000 ילדים בני 5־18 ב־127 פנימיות ומשפחתונים ברחבי הארץ. ילדים אלו הוצאו על ידי רשויות הרווחה ממשפחות מפורקות ובעייתיות, המתמודדות עם התמכרויות, עם מחלות קשות, עם תקופות מאסר, עם נטישה או עם יתמות. חלק מהילדים חוו שנים ארוכות וקשות של הזנחה, של התעללות ושל כאב. ילדים של אף אחד.



"עמותת ילדים בסיכוי דואגת יחד איתנו למקרים הקשים ביותר של ילדים ללא משפחה, ודואגת לכך שכל שקל המגיע להם מהמדינה ייחסך ויעמוד לרשותם כבוגרים", מספר הרב אקשטיין. "לצערנו, ישנם גופים אשר מממנים את האפוטרופוסים לילדים ופעולות שהם נדרשים לעשות מתוך הכספים שמגיעים לילדים, וכך הבוגרים מתחילים את חייהם העצמאיים עם פחות יכולת כלכלית. אנחנו גם מעריכים מאוד ואף היינו שותפים לפרויקט של מימון דירות מעבר לבוגרי מערכת הרווחה, שמאפשר לילדים לשרת בצבא או ללמוד מבלי להיכנס מיידית למרדף אחרי כסף לשכר דירה. לאחרונה בנינו לטובת ילדים שכאלה בתים בכפרי הנוער אשר מעניקים להם מסגרת תומכת גם כבוגרים".



אבנר ברקאי, ראש תחום האפוטרופסות בילדים בסיכוי מסביר כי הרעיון נולד מתוך חשיבה כי הגידול במספר הילדים ובמספר אנשי הצוות המלווים אותם מצריך את קיומם של אירועים של כלל ילדי הגוף כדי להגביר את ההיכרות והלכידות ולתת נראות לתהליך ההתרחבות והחוסן שהוא מקרין כלפי הילדים.



"ארגון האירוע והפקתו כרוכים במציאת תוכנית שתהיה מעניינת ומאפשרת, בהשגת מימון ובאין ספור תיאומים כדי לרכז את הילדים המגיעים מפנימיות מכל קצווי הארץ", אומר ברקאי. "בדרך כלל הפנימיות חוגגות לכל ילידי אותו מחזור יחד במעין אירוע כללי. אנחנו, שבאים לכאורה 'למלא את מקום ההורים' - כמובן יומרה גדולה מדי, אך נכונה בעיקר ככותרת, ומנסים להדגיש את הקשר האישי, מצליחים לרוב לארגן חגיגות בר מצווה אישיות לכל ילד שבטיפולנו בסטנדרט שונה מילד לילד בהתאם לאופיו ולאופי משפחתו. האירוע הנוכחי מגיע בנוסף לחגיגות האישיות ומטרתו להוות מעין הזדמנות למפגש בין שנתוני הבר והבת מצווה והיכרות רחבה יותר של עמותת ילדים בסיכוי ופועלו של הגוף לאפוטרופסות. זאת, כדי שהילדים לא רק ידעו שיש עוד כמותם, אלא יכירו את שאר הנערים והנערות ואת יתר הצוות. מפגש כזה יכול להגביר את תחושת הביטחון בעמותה ובאפוטרופוסים בשל ההבנה שהם חלק מגוף רחב וכן לחזק את הלכידות והגאווה שבשייכות".



על חשיבות פעילותה של הקרן לידידות אומר ברקאי: "הקרן לידידות תומכת באופן שוטף בגוף לאפוטרופסות. נציגות הקרן הדגישו כי קיים צורך בקיומם של אירועים כלליים שיאפשרו לילדים להרגיש חלק מגוף רחב ובעל נראות רחבה יותר".