הארגון החינוכי-הבינלאומי לימוד FSU (לימוד לדובר רוסית) ציין בסוף השבוע האחרון 11 שנה של עבודה חינוכית עם צעירים דוברי רוסית בישראל במסגרת הפסטיבל השנתי בארץ, שהתקיים הפעם בירושלים. האירוע הפלורליסטי, המאורגן כולו ע״י מתנדבים, משך אליו 1,060 משתתפים, מרביתם בגילאי 20-40.



האירוע כלל כ-180 הרצאות, סדנאות, כיתות אמן ועוד שהועברו על ידי יותר מ-100 מרצים ומומחים בתחומם, לרבות תכנית ילדים איכותית. כמו כן, אירח הפסטיבל אנשי ציבור ופוליטיקאים בכירים, ביניהם השר לשעבר ואיש הליכוד גדעון סער, הרמטכ״ל לשעבר משה (בוגי) יעלון, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, מבקר המדינה יוסף חיים שפירא, יו״ר הסוכנות היהודית יצחק (בוז׳י) הרצוג, השר לענייני ירושלים והגנת הסביבה זאב אלקין, ח״כ אביגדור ליברמן, איש העסקים ונשיא לימוד FSU אהרון ג. פרנקל, יו״ר האופוזיציה ח״כ ציפי לבני, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון בדימוס השופט אליקים רובינשטיין, מייסד שותף של מוביליי זיו אבירם, מדען ראשי של משרד הקליטה פרופ' זאב חנין, פרופ׳ אביעד הכהן, הרב בני לאו, ועוד. במופע הפתיחה הופיע האמן דוד דאור.



חיים צ׳סלר, מייסד לימוד FSU: ״אין שמחים מאתנו על ההזדמנות לחזור עם הפרויקט לירושלים, ולהמשיך במסורת הנפלאה והמצליחה של לימוד יחד עם 1000 צעירות וצעירים, צוות המתנדבים הבלתי נלאה שלנו, אנשי ציבור ועשייה בכירים, ומרצים נפלאים ומוערכים״. נשיא לימוד FSU, אהרון ג. פרנקל הוסיף ואמר כי ״השנה החלטנו לחזור לכאן, לירושלים, בירת ישראל הנצחית. הרגשנו, כי אין מתאימה יותר מעיר הקודש של העם היהודי לארח את אירוע הפתיחה שלנו לעשור הקרוב, עם ראייה אמיצה לעתיד ואמונה שלמה בהצלחתנו".



נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, לקחה גם היא חלק באירוע, ודיברה במסגרת הפנאל שהוקדש ליום הולדתו ה-90 של אלי ויזל בהנחייתו של פרופ׳ אביעד הכהן, נשיא המכללה האקדמית ״שערי מדע ומשפט״: ״מדינת ישראל היא מקור של עוצמה, גאווה ותקווה לכולנו ואנו מצווים לשמור עליה ועל הערכים הדמוקרטיים שאותם חרטו האבות המייסדים על דגלה עם הקמתה. בראש סולם הערכים הללו יש להציב את כבודו של האדם – כל אדם באשר הוא אדם – ואת ההגנה על זכויות יסוד של חירות ושוויון".



מבקר המדינה, יוסף חיים שפירא, אמר במהלך האירוע כי ״כנסי לימוד - הן אלה שמתקיימים בישראל כבר למעלה מעשור ובוודאי אלה שמתקיימים בתפוצות, הם אירועים חשובים ביותר, שמהווים מודל מבורך לשיח פלורליסטי, רב תרבותי, של כל הקהילות והעדות בעם היהודי. דווקא בזמנים בהם הקשר בין מדינת ישראל לבין יהדות התפוצות הופך למורכב - לאור חילוקי דעות לגיטימיים בין זרמים שונים ביהדות, חשוב להגביר את השיח בין הזרמים השונים ולייצר במה משותפת למפגשים והחלפת דעות. מפגשים אלה מתקיימים בכנסים של לימוד, ובכוחם לשמור על הגחלת ועל הזיקה של יהדות התפוצות בינה לבין עצמה ובינה לבין היושבים בציון.



מיכאל מירילשוילי, נשיא הקונגרס היהודי האירו-אסייתי, אמר כי ״ כל יהודי, לאורך כל חייו, פוגש בתחומים שונים מאוד של מדע, עם תיאוריות שונות, אשר בשלב מסוים של ההתפתחות האנושית, התברר כי הן מופרכות, למרות שהן נחשבו פעם לאמיתות. לעם שלנו יש ידע ייחודי ונצחי – התורה, שבניגוד לכל תחום מדע הייתה נכונה במשך מאות שנים. התורה היא הבסיס לקיומנו, היא מקור החיים".



בין השותפים והתומכים של האירוע: עיריית ירושלים – הרשות העירונית לעלייה וקליטה, הקונגרס היהודי האירו-אסייתי, קרן ג׳נסיס ((GPG, ועידת התביעות, Ukrainian Jewish Encounter, ג׳ואל פאסיק,המשרד לענייני ירושלים והמורשת ומצעד החיים.



קיום הפסטיבל התאפשר הודות לצוות המסור של המתנדבים , בהובלתם של מנכ״ל לימוד FSU רומן קוגן, רינה זסלבסקי (יו״ר וועדת התכנים), אלכס אגרנוב (יו"ר וועדת הרישום), אנה קרפוחינה (יו״ר וועדת המתנדבים), פבל פיבוברוב (יו"ר וועדת השיווק), מקס רוסינוב (יו"ר ועדת הלוגיסטיקה) ומנהלת הפרויקט טניה פשאייבה.