המגזין לרפואה ציבורית אמריקאית פורסם מאמר שסקר את הדמוגרפיה של הורים שלא חיסנו את ילדיהם. התוצאות הפתיעו את כולם. פעמיים.

הסקר כיסה טווח של שש שנים (2007-2013) ובו אספו החוקרים נתונים דמוגרפיים על ההורים שביקשו שלא לחסן את ילדיהם מסיבות לא רפואיות. כלומר, אם הילד אלרגי לחומר של התרופה ולכן לא חוסן, הוא לא נכלל בסקר.
הנתון הראשון הוא שמספר המבקשים לא לחסן הכפיל עצמו ובשנת 2013 עמד על 3.06 אחוזים מההורים שלא רוצים לחסן את ילדיהם. נכון, בארצות הברית זה מספר מזערי, אבל עדיין הוא הולך וגדל.

הנתונים שהפתיעו את החוקרים היו "סוג ההורים" שביקשו לא לחסן. למרות הרוב המוחלט של מחקרים לטובת חיסון הילדים ועל תופעות הלוואי הכמעט לא קיימות, דווקא אלו שביקשו לא לחסן היו הורים משכילים יותר, בעלי שכר גבוה יותר ואחוז גבוה יותר של לבנים. בבתי ספר פרטיים (יקרים ויוקרתיים יותר) מעל חמישה אחוזים מהילדים לא חוסנו לעומת בתי ספר ציבוריים (2.88%).

נתון נוסף שהפתיע את החוקרים הם הסיבות לאי חיסון הילדים. ולא, לא מדובר בכלל על הפחד מתופעות לוואי של החיסון.
מסתבר שחלק גדול מההורים האמריקאים שלא מחסנים את הילדים מסרבים מסיבות קונספירטיביות. הם מאמינים שהממשלה, הרופאים וחברות התרופות מעלימים מידע מההורים לגבי הסכנה הטמונה בחיסונים, כדי להרוויח כמה שיותר כסף.
סיבה נוספת לסירוב היא תחושה של פגיעה בפרטיות. כלומר, גם אם ההורים מאמינים בצורך של החיסון, העובדה שהיא ניתנת "בכוח" על ידי הממסד - זו פגיעה בחופש הפרט ולכן הם יסרבו.

פסיכולוגים ורופאים אמריקאים סבורים שישנה סיבה נוספת להורים עשירים לא לחסן את ילדיהם: הם אינם מפחדים מהמחלות של "ילדים עניים". הם בטוחים שהילדים העשירים אוכלים טוב, שומרים על כושר, נמצאים בסביבה נקיה ומטופחת ולכן הם לא יסבלו ממחלות הקשורות לרעב, עוני ולכלוך. או במילים אחרות "לי זה לא יקרה".

בינתיים, מגזין רפואי אחר פרסם מאמר ובו מידע על ארבע מחלות שנעלמו מהעולם המערבי, אך בשנים האחרונות חזרו להופיע בעיקר בקהילות שלא מחסנות את חבריה. מדובר בעיקר בקהילות דתיות, אך לא רק. המחלות הן חצבת, חזרת, שעלת ודלקת קרום המוח.