לפני כמה ימים באנגליה נערה בת 9 התעוררה משינה עם כוויה בדרגה שלישית בצורת אייפון על רגלה.

הכוויה נוצרה בגלל דליפה של החומר הכימי שבו השתמשו לצביעה ועיצוב כיסוי הטלפון. הכיסוי אגב, מאוד חמוד, עם נצנצים וחדי קרן דוהרים להנאתם. אך הילדה נרדמה עם הטלפון לצידה והרופאים אומרים שהכוויה כנראה תישאר שם כל חייה.


המקרה הזה ממחיש לנו כמה זה מסוכן לישון עם הטלפון. נכון, היה מודבר בכיסוי פגום ולא בטלפון עצמו, אך בעקבות המקרה, אנחנו רוצים לרענן לכם את כל הנושא של שינה עם הטלפון לצידכם.

בדורות הקודמים של הטלפונים (או בטלפונים לא מקוריים) היה אסור לישון במרחק של לפחות מטר מהטלפון. אם הוא בטעינה, אז עוד יותר רחוק וזה בגלל החשש של קרינה אלקטרומגנטית חזקה. יצרני הסלולארי מבטיחים שבדורות האלו הטלפונים לא פולטים רמות כל כך גבוהות של קרינה. אבל עדיין יש קרינה.

הסיבות לכך שרופאים וחוקרים ממליצים בתוקף שלא לישון עם סלולארי דלוק בקרבת מקום נובעת מסיבות בריאותיות.

אחת הסיבות היא שאכן יש עדיין קרינה אלקטרומגנטית שנפלטת מהטלפון. כל התחום הזה כל כך חדש מבחינה מחקרית שעדיין לא עברו מספיק שנים כדי לבדוק לעומק את תופעות הלוואי של קרינה בכמויות כאלו על בריאותם ומוחם של בני אדם בכלל וילדים בפרט. בינתיים ההמלצה היא להרחיק מאיתנו את המכשירים, או לפחות לכבות אותם. המומחים מסבירים שהגולגולת של ילדים דקה יותר ולכן יותר קרינה מצליחה להיכנס למוחם. 

 

תפסיקו לפחות חצי שעה לפני השינה. צילום ING



הסיבה השנייה היא הפרעות שינה; כשהטלפון משמיע ציוצים, צלילים ורעידות במהלך הלילה, גם אם אתם לא מתעוררים לחלוטין (שזה המקרה הגרוע יותר), המוח שלכם מוקפץ ורצף השינה מופרע. כולנו יודעים מה ההשפעות של חוסר שינה עלינו ועל ילדינו; עצבנות, אפטיות, עייפות כרונית. בשנים האחרונות אנשים רבים אובחנו בטעות כסובלים מתסמונת העייפות, כשבעצם היו חסרות להם שעות שינה.
על ילדים ההשפעה גדולה יותר וניכרת בלימודים, בחיי החברה ובבית. וכן, יש ילדים שאובחנו בטעות עם הפרעות קשב והיפראקטיביות, כשבסך הכול היה צריך לתת להם לישון עוד כמה שעות בלילה – ובצורה רציפה.

הטעות הכי גדולה היא להשתמש בטלפון כמסיח דעת "עד שארדם". מה שקורה לכם במוח הוא בדיוק ההפך.
עוד סיבה לכיבוי והרחקת הטלפון מחדר השינה היא התאורה; תהליך השינה מתחיל כשהמוח מזהה שמחשיך ומשחרר לגוף הורמון שמזרז שינה. כשאתם או ילדיכם בוהים במסך טלוויזיה, טאבלט או סמארטפון, המוח לא משחרר את ההורמון ויכול לצאת מצב בו אתם תמצאו את עצמכם או את ילדיכם נרדמים רק מאוחר בלילה. ושוב, ההשפעות על עייפות ביום שלמחרת ניכרות בכל תחומי החיים, במיוחד אצל ילדים.

אפל הודיעה שבגרסה הקרובה של מערכת ההפעלה
9.3 היא תכניס מצב מיוחד בשם Night Shift, בו התאורה מוחלשת מאוד בעזרת שינוי התצוגה, מה שיאפשר צפייה לזמן ארוך יותר ללא עייפות העיניים ואולי לעבוד על המוח. אפילו אפל מודעים לבעיות שיוצרים הטלפונים לפני השינה ומנסים לעזור. אגב, זה לא יעזור.

סיבות טכניות להרחקת הטלפון הם שריפה חשמלית; אם הטלפון לא נמצא במקום מאוורר, יתכן וחימום יתר בזמן טעינה יגרום לשריפה בזמן שאתם ישנים. וכמובן מה שקרה לילדה באנגליה לפני ימים אחדים.


הטיפים הבריאים:
חצי שעה לפחות לפני שינה – נתקו עצמכם מכל מסך. כ-ל מסך.
תקבעו איפה בבית יהיה "מרכז הטעינה" ושם, ורק שם, תטענו את כל המכשירים הכבוים שלכם ללילה.
נסו להשקיע בשעון מעורר "רגיל". אל תשתמשו בסלולארי.

כמקור למידע על הקרינה האלקטרומגנטית וההשפעות עלינו, כתבה של ארגון הבריאות העולמי באתרם, כאן.