טיפים? כמובן שאתם תעשו מה שאתם חושבים לנכון, אבל הנכון הוא מה שהמדע אומר.

 

ועכשיו ברצינות; המדע לא אומר מה נכון, אלא מה התגלה במחקרים, בסקרים, בעובדות מדעיות ובסטטיסטיקה. זה לא אומר מה נכון, אבל לפעמים זה עוזר לכוון את ההתנהגות שלנו.

 

אתם יודעים איך זה כשאתם לא בטוחים במה אפשר לעשות – שואלים. ומה קורה כששואלים חברים, בני משפחה או רחמנא לצלן בפייסבוק? מקבלים מספר תגובות הזהה למספר המגיבים כפול 1.5. וקשה למצוא שתי תגובות זהות. אז חזרתם לנקודת ההתחלה, אבל במצב יותר גרוע. בדיוק עבור מקרים כאלו מגיע המדע. האתר Live Science אסף מחקרים בנושא הורות, שמציגים רק מה שהסטטיסטיקה אומרת. אם אתם מרגישים שזה לא מתאים לכם - לא חובה.

 

נתחיל בהומור.

בכנס המדע לנושאים חברתיים וכלכליים הציגו מחקר שבדק ומצא שהומור עוזר לילדים להצליח בפן החברתי. כשצוחקים עם הילדים ומשחקים ב"כאילו", זה נותן לילדים כלים לחשיבה יצירתית, ליזום חברויות ולהתמודד עם לחץ.

 

תהיו חיוביים.

זה לא מפתיע, אבל צריך להזכיר לחלק מאיתנו. הורים שמשדרים שליליות, במיוחד כלפי הילדים, יגלו מהר מאוד שהילדים יהיו שליליים בעצמם, ובמקרים רבים (סטטיסטית) יהפכו להיות אלימים כלפי ילדים אחרים. מחקרים תומכים מראים שאלימות קבועה אצל ילדים בגילאי גן (ובסביבה של גן) עלולים, סטטיסטית, להציג אלימות גם בהמשך חייהם כבני זוג, הורים ובתחומים אחרים בחברה.

תחשבו חיובי – יהיה חיובי.

 

חמלה.

הסעיף הזה מתקשר לסעיף הקודם. מחקרים הראו שחמלה, בעיקר כלפי עצמנו(!), תגדל ילדים שידעו להתמודד עם ביקורת, עם כשלונות ועם מקרים מלחיצים אחרים. הצגת חמלה עצמית מוצלחת מול הילדים תלמד אותם לרצות לקום מכל משבר ולהמשיך הלאה וגם תלמד אותם להציג חמלה כלפי אחרים. כלומר, אם תחוו כישלון ותרחמו על עצמכם כל היום, הילדים יספגו את הערך הלא נכון של התמודדות.

 

 

תמיכה זה חשוב. צילום SXC 

תשחררו.

יש שלבים מסוימים אצל ילדים בהם הורים צריכים לשחרר; הילד יכול ללכת לבד לגן. הילד יכול להגיע ברגל הביתה. היתה בעיה בבית הספר/צבא? לא צריך להתקשר או להגיע בכל פעם. הילדה יכולה לצאת לטיול יומיים של הצופים בלי שאחד ההורים יהיה המלווה הקבוע וכו'.

מחקרים הראו שילדים שיש להם הורים שלא יכולים לשחרר הם יותר חרדתיים, תלוים באחרים ופחות פתוחים לחוויות חדשות.

 

תטפלו בזוגיות.

כמובן שהסעיף הזה מתייחס להורים שחיים יחד בבית. מחקרים הראו שהורים עם בעיות בזוגיות, כשהתינוק רק בן תשעה חודשים, גרמו לבעיות שינה חמורות אצל הילד כשהגיע לגיל מאוחר יותר. נכון, מדובר במחקר ספציפי מאוד, אבל אם ההורים שוכחים לטפל גם בעצמם, הילדים לומדים את זה. שימו לב לזוגיות!

  

תטפלו בעצמכם.

לאחר שטיפלתם בזוגיות, תטפלו גם בעצמכם. מרגישים דכאוניים? תטפלו בזה. מחקרים הראו שהורים (בעיקר אמהות) במצב דכאוני יצרו אצל הילדים מתח וחרדה בכל שלב חדש בחייהם. המחקר הראה איך ילדים לאמהות בדיכאון הפכו לילדים מלאי חרדה בגן ובשנה הראשונה בבית הספר. אתם בדיכאון? תטפלו בזה. הורות חיובית היא ידע נרכש גם אם אחד ההורים בדיכאון.

 

אמהות ובנים.

מחקרים הראו שיחס קרוב בין אמהות לבנים יכול למנוע מהבנים להתדרדר לפשע או סתם למנוע מהם לבצע מעשים לא נכונים מוסרית וחוקית.

מחקר נוסף הראה שקשר טוב בין הבן לאמא (עד גיל 14) הביא לזוגיות מוצלחת ורומנטית של הבן בעתיד. החוקר שביצע את המחקר אמר שההורים הם המודל שלנו ואם אין קשר טוב עם ההורה, אז גם לא יהיה קשר טוב עם בני זוג. המחקרים תומכים בהצלחה שבקשר בין אמא לבן. יותר מאמא ובת ויותר מהקשר של הילדים עם האבא.

 

וכחנות.

אל תדאגו אם הילדים בגיל הטיפשעשרה מתווכחים איתכם כל הזמן. מחקרים הראו שהאוטונומיה שהם מרגישים בבית משפיעה על כך שבחוץ, בקרב החברים, אותם בני נוער לא יושפעו כל כך מלחץ חברתי (בדרך כלל להתנהגות שלילית). כל זה נכון רק אם בני הנוער ירגישו שיש להם תמיכה ואהבה מבית. מה שמתקשר לסעיף הקודם של הקשר בין האמא לבן, אז כאן מדובר על קשר חם ותומך בין הורים לילדים ללא קשר למין.

 

 


תחשבו חיובי. יהיה חיובי. צילום: SXC 

אף אחד לא מושלם.

חוץ ממני.

וברצינות, מחקרים הראו שהורים שבטוחים שהסביבה והחברה דורשת מהם להיות הורים מושלמים הם יותר לחוצים, פחות בטוחים בעצמם ועושים בסוף יותר טעויות. הורים צריכים להבין שאף אחד לא מושלם, ולכולנו יצא לצרוח על הילדים בסופרמרקט או באוטו. אם תרדו מהרצון להורות מושלמת, תהיו פחות לחוצים מזה. מעגל קסמים שכזה.

 

אין חוקים.

הורים רבים שומרים על חוקים או כללים שהם קראו בספר, למדו בחוג הורים או קיבלו מההורים שלהם. כמו לישון בשעה מסוימת, לאכול בצורה כזו, לישון רק ככה ולהעניש רק ככה. אז לא. הורים כאלו ששומרים על כללים נוקשים מדי (ובעיקר לא אישיים) הם לחוצים, חרדתיים ומזיקים לקשר עם הילדים. ילד אחד יסבול מעונש פשוט של ללכת לחדר, ולילד אחר זה לא יזיז בכלל. על פי המחקר בנושא, הורים צריכים להתאים את הכללים וההתנהגות בהתאם לילד. אם יש אחים/אחיות שונים מהותית זה מזה, חייבים להתאים כללים שונים זה מזה.