איך אתם הייתם מגיבים אם הייתם שומעים שהשכן שלכם עושה אמבטיות משותפות עם הבת שלו כשהיא בת 13 או 16?

 

רובנו היינו מחפשים את מספר הטלפון של משרד הרווחה הקרוב. מסתבר שזה רק אנחנו. כלומר תרבות המערב. ביפן זה לא נחשב מוזר כשילדים והוריהם, גם מהמין השני, נמצאים יחד ערומים באמבטיה, גם בגיל מאוחר.

 

אמנם זה לא נפוץ כמו שהיה פעם, אך סקר שנערך לאחרונה בקרב נערות ונשים בגילאי 20+, מגלה שזה גם לא נדיר כל כך.

הסקר הראה שמעל 10% מהנשים ענו שהן עדיין חלקו אמבטיה עם אביהן כשהיו בחטיבת הביניים. קצת פחות מעשרה אחוז הודו כי גם בתיכון הן עדיין ישבו יחד באמבטיה עם אביהן.

לאוזניים מערביות זה קשה לעיכול, ליפנים לא כל כך.

 

בנוסף מסתבר שבית ספר פרטי לבנים ביפן (שלא היה מוכן למסור את שמו לעיתונות המערבית) ערך סקר בקרב כיתות ח' ומצא שכמעט מחצית מהתלמידים (בנים בלבד) עדיין חולקים אמבטיה עם אימותיהם. מה שעוד מצא הסקר של בית הספר הוא שהתלמידים שעושים זאת מגיעים לציונים גבוהים יותר ומצליחים יותר מאלו שלא חולקים אמבטיה עם אימותיהם.

בבית הספר מסבירים את זה במנהג 'קרבת עור', מנהג של מגע גופני בין בני המשפחה (או אהובים) בכמות הגדולה מזו הנהוגה במערב. מדובר במנהג של קרבה אינטימית (אך לא מינית), שכמו שכולנו מכירים, לא מתקיים בפומבי אצל היפנים.


כל נושא המקלחת ביפן שונה לגמרי מהתרבות המערבית, ואת זה ניתן ללמוד מכמות הפיתוחים הטכנולוגיים באמבטיות, כמו למשל חימום חוזר של מים, שמירה על טמפרטורה, סינון וטיהור ועוד.

היפנים משתמשים באמבטיה הרבה יותר מאשר מקלחת בעמידה. האמבטיות גם בדרך כלל עמוקות יותר מאשר במערב.