אני אבא גרוש לשלושה ילדים בני 13, 11 ו-6 ואני בזוגיות שנייה כבר שלוש שנים. כעת חברתי בהריון ואני רוצה לדעת איך כדאי לי לבשר זאת לילדים והאם זה צריך להיות בנוכחות בת זוגתי? האם אני צריך לבשר זאת בעצמי לגרושתי?

קודם כל הילדים שלך כבר מכירים את בת זוגתך הנוכחית וכבר התרגלו אליה, אז זה יותר נוח. דבר שני כדאי לבשר על ההריון לילדים כמה שיותר מאוחר, כל זמן שעוד לא רואים את הבטן. כדאי לחכות עד לשלב שכבר אי אפשר להסתיר מבחינה חיצונית, כי הריון זו תקופה מאוד ארוכה.

לגבי גרושתך, אני חושבת שהיא צריכה לשמוע זאת ממך ואני אומר לך מה הדרך הכי טובה לעשות זאת: באותו היום שבו אתה מחליט לספר על ההריון לילדים, כאשר אתה בא לקחת אותם אליך מהבית שלהם עם גרושתך, תבקש מהם שיירדו למטה ויחכו לך ואז תעמוד מול גרושתך ותאמר לה שאתה רק רוצה ליידע אותה שבת הזוג שלך בהריון. אתה אומר לה זאת בקצרה ובאופן ענייני.

למה אני חושבת שכדאי ליידע את גרושתך? כי הדרך שבה אתה תתווך לילדים את ההריון של זוגתך לא תהיה דומה וזהה לדרך שבה גרושתך תעשה את זה. אני לא אומרת זאת בגלל שהגרושה היא רעה. אני לא מייחסת לה כל כוונות זדון. אבל יש סיכוי שהגרושה תעביר את זה אחרת לילדים, בעיקר אם יש גירושין שלא הסתיימו ביחסים טובים. 


הריון, להיות חיוביים עם הילדים. צילום: ingimage/ASAP

מספיק שהיא תאמר לילדים משפט כמו 'רק שתדעו לכם שהיא בהריון ויופי, אז יהיה לכם אח. נראה עכשיו מה יקרה' - זה מספיק. משהו בטון שלה יכול לשדר זאת אחרת. וגם אם היא תגיד את זה באהבה וחיבה, עדיין הילדים צריכים לשמוע זאת לראשונה ממך ולא מגרושתך. לכן לא ליידע את גרושתך שבוע לפני שאתה מבשר זאת לילדים, אלא באותו היום בדיוק.

לאחר שיידעת את גרושתך, תבשר לילדים בנוכחות בת הזוג הנוכחית שלך. תאמר להם בטון שמח ובחיוך: 'יש לנו בשורות טובות! אנחנו רוצים לספר לכם שבעוד כמה חודשים עומד להיות לכם אח קטן או אחות קטנה'. הם לא יידעו בהתחלה מה לעשות את זה. אולי אחד יבכה, השני יקום ויילך משם והשלישי ישאל שאלות. תהיה מוכן לדברים האלה, כי הם צריכים להפנים את הבשורה ולעכל אותה.

חשוב שתספר להם שהמצב עומד להיות קצת שונה ואחר במשפחה הקטנה. תגיד להם שזה צריך להיות כיף לא נורמלי עם הייצור הקטן שיגיע, ושהם יוכלו ללמד אותו דברים חדשים. צריך לתת להם הרגשה טובה שהם חלק מזה. תוכל להרגיע אותם שעוד יש זמן עד שזה יקרה, רק בעוד כמה חודשים (כך יש להם זמן להתרגל ולעכל את החדשות וגם השינוי בתא המשפחתי יהיה הדרגתי ונוח יותר בשבילם).

חשוב שתבהיר להם שאין ממה להיבהל ותענה על כל השאלות. לא חשוב מה תהיה השאלה, התשובה שלך תהיה אמיתית ותמיד תסתיים במשהו מאוד חיובי. זה חשוב שיבינו שזה משהו חיובי וכיף. הקטן בטח ישאל שאלות אחרות, כי הוא צעיר. אז תסביר לו באופן אחר, לכל אחד תתן תשובה שמתאימה לו, בגובה הילד ותמיד חיובית.