אחד הדברים שצריכים להתחיל בגיל קטן זה חינוך לבריאות והגיינה. צחצוח שיניים הוא אחד הדברים שחייבים להחדיר לילדים כהרגל. נושא בריאות השיניים לא נתון לויכוח, במיוחד עם שפע המזון ה... איך נקרא לזה... "פחות בריא" הנמצא סביב הילדים כל היום.



 נתחיל בדילמת הבקיעה. מהרגע שבוקעת השן הראשונה מומלץ לצחצח אותה, אבל לא עם מברשת גדולה, מפחידה וכואבת, אלא עם פד גאזה למשל או מברשת נעימה ורכה שאפשר להלביש על אצבע ההורה.

 

אז מה עושים כשהילדים לא רוצים לצחצח שיניים?

מזל שאנחנו מכירים את רופא השיניים ד"ר רונן בורדובסקי שהציע לנו כמה דרכים שיוכלו לעזור לכם לשכנע את הקטנטנים לצחצח.

 

1. נתחיל מהאקססוריז; המברשת. בגילאים הקטנים אין הבדל בין המברשות של החברות השונות. תנו לילד לבחור לעצמו מהמדף את המברשת שהוא רוצה. אל תתערבו וכן, אם הבן רוצה מברשת של חד קרן בצבע ורוד, או הבת רוצה מברשת של כדורגל, תנו להם.

 

2. המשחה. בעולם משחות השיניים לילדים אין הרבה הבדלים, פרט לטעמים. שימו לב לקבוצת הגיל שרשומה על משחת השיניים ושימו לב שהמשחה מכילה פלואוריד. ולא, לא באנו להתווכח לגבי ההשפעות של פלואוריד. אז גם במקרה הזה, אחרי שערכתם סינון ראשוני, תנו לילד לבחור את המשחה האהובה עליו.

 

3. מתלים ותוספים. תנו לילדים לבחור בעצמם את המתלה של המברשת, למשל כזו שנדברת למראה בצורה של חיה או דמות מצוירת. אתם יכולים לרכוש כמה מברשות לילדים ואז הילד יוכל לבחור בכל יום איזו מברשת "בא לו" באותו בוקר.

 

מתן העצמאות לילדים לבחירת הכלים תעודד אותם לצחצח.

 

4. את המשפט "קוף אחרי בן אדם" אתם מכירים? ילדים אוהבים לחקות מבוגרים, במיוחד את ההורים, ובמיוחד אם עושים את זה יותר מעניין ומוסיפים הצגה קטנה, קולות מצחיקים ופרצופים. חשוב לתת לילדים דוגמא אישית. צחצחו יחד עם הילד והפכו את הצחצוח לפעילות משפחתית, או סמי משפחתית.


יחד זה כיף. צילום: ING 

5. ספרים רבותי, ספרים. יש בשוק המון ספרות בנושא צחצוח עם ילדים. ספרים רבים מראים לילד, בגובה העיניים שלו, למה חשוב לצחצח. הספר המפורסם ביותר הוא כמובן 'קריוס ובקטוס'. גם אם הילד מתנגד, שבו איתו על הספרים האלו בהתמדה. לאט לאט דעתו תשתנה. ואל תדאגו, מעולם לא קרה דבר לילד שלא צחצח במשך כמה ימים. הקריאה החוזרת תיכנס לילד לתודעה וליצירת הרגל בוקר וערב.

 

6. הילד צריך לצחצח. לא משנה מה גיל הילד, תנו לו לצחצח לבד, אבל בהשגחתכם. חשוב שתבינו שלא משנה אם הוא עשה את זה טוב או לא. תנו לו לבד. אחרי שהוא סיים ונתתם לו מחמאות על כך, תעברו אתם שוב על שינוי כדי לעשות את הצחצוח כמו שצריך.

ילדים עד גיל 8 לא מצליחים לצחצח כמו שצריך ולכן צריך לעבור שוב על השיניים.

 

7. אסור לשבור שגרת צחצוח. גם אם חוזרים מאוד מאוחר מארוחת ערב אצל סבתא/סבא. וגם אם הילד נרדם ברכב - חשוב שנעיר את הילד לצחצוח. כדי לפתור את הסוגיה הזו, קחו איתכם בתיק כלי צחצוח ולפני שאתם יוצאים לנסיעה, צחצחו עם הילד. ההתמדה הזו מראה לילד כמה הנושא חשוב והחשיבות נדבקת גם בו.

 

8. משחק. אתם יכולים לעודד את הצחצוח של הילד כשמדי פעם תיתנו לו לצחצח את השיניים שלכם. כך הוא גם לומד איך זה נראה "מהצד השני". באותו הזמן אתם מצחצחים לילד את השיניים. או שאתם יכולים לשחק איתו כמו בזמן האוכל, עם רכבת ומנהרה, מטוס ומתקפה, אוטובוס וחניה, אריה שואג ונקר שבא לנקות ועוד.

 

9. צאו מהקופסה! הצחצוח לא חייב להתבצע בכל פעם דווקא באמבטיה או מול המראה. שנו את המיקום של הצחצוח ותוסיפו עניין לילד.

 

10. כשהילד/ה ממש קטן, אתם יכולים לתמוך בראשם על היד למשל או לתת להם להישען עליכם, כך הם לא ירגישו שהראש שלהם זז מדי בזמן הצחצוח.

 

 

את הטיפים סיפק בהנאה רבה ד"ר רונן בורדובסקי, רופא שיניים ומנהל מרפאת מאלו קליניק ישראל  www.maloclinic.co .il