משחקי קופסה רבים מכילים אלמנטים חינוכיים רבים שחודרים למוחם של הילדים דרך משחק ובלי תשומת לב מיוחדת לכך. כמו שהמשחק שבץ נא מגביר ומשפר אוצר מילים ושליטה בשפה, כך מונופול תמיד עזר בחשבון ובניהול כספים ואפילו נתן מבוא לכלכלה לילדים קטנים.

 

מתי אנו שמים לב לבעיה של ילדים וכסף? כשהילדים רוצים משהו מהחנות ואתם אומרים שאין כסף, אז הילדים אומרים בקלילות: "אז קחו עוד כסף מהמכונה."

"עם זה," אומר מומחה לחינוך כלכלי ג'ן צ'אטסקי, "אנחנו מתמודדים כל הזמן. תפקידנו להסביר לילדים איך מגיע הכסף למכונה, יחד עם חינוך לסדר עדיפות. ואת זה המשחק החדש מעלים."

 

השנה החליטו בהנהלת האסברו (הבעלים של המותג מונופול) לצאת לדרך עם משחק עדכני שמתאים לתקופה בה אנו חיים – משחק ללא שטרות, אלא עם קו וכרטיסי דביט (תשלום מיידי), מכונת תשלום דיגיטלית, בר קוד ועוד אופציות תשלום שלא כוללות מגע בשטרות, או אפילו מבט בשטרות.

כדי לרכוש נכס המשתתף יצמיד כרטיס מגנטי למכשיר דיגיטלי שיבצע את הרכישה ויוריד מהחשבון הדיגיטלי של המשתתף את העלות. הידיים נשארות נקיות, אבל חמור מכך, לטענת ההורים, גם השכל נשאר נקי וללא פעילות.

 


הלך כל האפקט החינוכי. צילום יח"צ

הטענות של ההורים נחלקו לרציניות והומוריסטיות;

אדם אחד התלונן שאפקט השוחד נעלם. "אני כבר לא יכו להראות למשתתפים אחרים ערימה של שטרות כדי שיסכימו לפעולה שלי."

הורה אחר התלונן שהמשחק הזה מוחק מתודעת הילדים את תחושת ה"כמה כסף נשאר לי". הילדים כבר לא ישימו לב כמה כסף נשאר להם וכל הנושא האסטרטגי של המשחק ייחלש.

"כרטיס אשראי זה טוב," אומר אב כועס, "אבל כשהילדים סופרים כסף ומחברים מחירים המוח שלהם עובד והם מתאמנים בחשבון. מה יהיה עכשיו? כפתורי מחשבה על הטלפון?"

 

הורה אחר התלונן שלא יוכל להעלים כסף מהקופה ועכשיו ילדיו יגלו שהוא לא יודע לשחק באמת.

 

אחד ההורים מצא נקודה חיובית לשיטה החדשה ואמר; "עכשיו יהיה הרבה יותר קל לנקות ולסדר אחרי שאחד האחים יתעצבן על האחר ויהפוך את כל המשחק."