משרד החינוך עורך מדי פעם פאנל אינטרנטי עם מומחים בתחומי חינוך שונים, כשהפעם עסק אחד הפאנלים בנושא הפרעות קשב וריכוז. שמר ארזי הינו מומחה לטיפול בהפרעות קשב ולקויות למידה ומדריך ארצי באגף לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז בשפ"י, ענה והגיב לשאלות כשבנוסף אף סיפר כי הוא וילדיו סובלי גם הם מהפרעות קשב. קיבצנו עבורכם חלק מהשאלות והתשובות של החשובות של המומחה.

מה אפשר לעשות כשהמערכת לא ערוכה להתמודד עם הקשיים שבהפרעה זו ודוחפת לטיפול תרופתי שאנו לא מעוניינים בו? מדוע לא כל עובד הוראה עובר השתלמויות בנושא המורכב הזה?
"אנחנו משקיעים הרבה מאוד בניסיון להכשיר את צוותי החינוך וישנה תכנית ייעודית לכך אשר נקראת מבעד לשריון. בנוסף, חשוב שנזכור שכהורים מטרתנו לגייס את בית הספר, כלומר לפעמים עלינו להיות הסנגורים של ילדינו. ניתן לברר עם בית הספר האם השתלמות זו התקיימה. אם לא, כדאי להציע לקיימה".

כיצד מאבחנים ילד בן 7 עם הפרעת קשב וריכוז ומה הצעדים הראשונים שיש לעשות? איך אדע אם הוא שובב או שמא באמת יש לו בעיה?

"נכון להתחיל מלהבין מה קורה לו בבית הספר ובבית אחר הצהריים - כיצד הקושי בא לידי ביטוי. מבחינת האבחון מי שרשאי לאבחן הפרעות קשב זה רופא נוירולוג או פסיכיאטר. לעניות דעתי יש יתרון בפסיכיאטר כיוון  שלו הסתכלות רחבה יותר.

מהן ההמלצות לבעלי הפרעות קשב בתקופת בחינות בגרות?

"להכין מראש סדר יום , לחלק את החומר ליחידות למידה, הפסקות קצובות עם סטופר, לבדוק אפשרות ללמוד עם חבר. אפשר להכין שיעורי בית ביחד בצורה אחרת ממה שאנחנו רגילים."

מדוע לילדים עם הפרעות קשב יש גם בעיות התנהגות?

"פעמים רבות בעיית ההתנהגות היא תוצאה של הקושי ביכולות של הפעלת תהליכי ויסות ובקרה וכתוצאה מכך ההתנהגות אינה מותאמת. חשוב לעזור לילד ללמוד כיצד מפעלים תהליכים אלו. לימוד תהליכים אלו נעשה על ידי דרך פירוק מטלות לחלקים , הדגמה, התנסות  וחיזוק.

מה האופציות הכי טובות לטיפול תרופתי מלבד ריטלין?

"שאלת הטיפול התרופתי חייבת להיות נידונה עם הרופא המטפל . אך יותר מכך, חשוב לזכור כי טיפול תרופתי הוא רק חלק מהטיפול, הוא אינו עומד בפני עצמו ומחייב שילוב של התערבות רב מערכתית".

מהם הכלים להתמודדות בבית ספר רגיל שבו לומדים ילדים בעלי קשב וריכוז?

"כהורה, עלינו לגרום לכך שתהיה תכנית משותפת לנו ולבית הספר הכוללת קביעת גבולות ברורים של מותר ואסור מול הילד, חיזוקים ובעיקר שיתוף פעולה".

האם רופא יכול לבחון קשב וריכוז לפי שאלות והסתכלות על הילד? האם בדיקת מוקסו אמינה לבדיקת קשב וריכוז?

חשוב לעשות אבחנה מבדלת לפסול גורמים אחרים וסיבות אחרות לקושי הנצפה. אפשרי להשתמש בבדיקה ממוחשבת כמו BRC כדי להבין יותר את המצב. מכונים שונים מבצעים בדיקה זו והיא ממומנת על ידי הקופה. על פי חוזר מנכל משרד הבריאות, כל הבדיקות הממוחשבות הם בגדר כלי ממליץ לרופא והם לא האבחון עצמו להפרעת קשב וריכוז.

משרד החינוך הכין חוברת הדרכה (
PDF) בנושא שתוכלו להוריד או לקרוא כאןבכל מקרה, יש הרבה הורים ומורים שלא תמיד מבינים כמה דברים חשבוים אצל ילדי ADD / ADHD. תוכלו לקרוא על זה כאן